O Olof B skrev:
Har hantverkaren skrivit "Takpris 35 tim", ska du betala för den faktiska tiden.
Står det däremot typ " Pris för arbete enligt offert", har hantverkaren satt ett fast pris.
Har du godkänt det får du betala den offererade summan.
Kan ju tycka att "riktpris" på 35 timmar verkar väl tilltaget om arbete slutade på 12...
Att det är en offert säger ingenting, han kan ju ha offererat pris för löpande räkning. Detta får i så fall inte överskridas med mer än 15%, och enbart faktiskt arbetade timmar får faktureras.

J Janne Nilsson skrev:
som du märker, får du en massa killgissningar kring vad du avtalat.

om du vill ha mer faktagrundat, kring Ditt avtal, behöver du dela det.
Han har använt följande mall. Med hänvisning enligt offert. Den kom via Mail samtidigt som han påbörjade jobbet så jag har faktiskt inte skrivit på den. Utan vår överenskommelse var att han skulle utföra jobb specificerat i offert. Och där kom vi överens om 35 timmars arbete på plats inte 12.

https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17.pdf

i det stora hela så tycker jag inte synd om mig själv. Som några påpekat så har jag inte betalat mer än kostnadsförslaget.

Sittställning
K Krillehus skrev:
Jag ska självklart ha en dialog med hantverkaren. Jag är som sagt väldigt nöjd med jobbet och det här var fas 1 av 2. Men innan fas 2 påbörjas ska vi klargöra några saker.

Fast pris är inte ett ord som har nämnts under våra samtal. Om det är fast pris som gäller så borde vi inte ha en timtaxa, specificerade timmar, km ersättning, planeringstid, timtaxa för ändringar detaljerat. Då borde överenskommelsen ha varit Jobb: xxx kr.

Detta är alla saker du bör ta upp med din hantverkare.

Bil osv måste dom ta upp för Skatteverket om jag fattat rätt så bli inte rädd där.

Daniello1988 Daniello1988 skrev:
Svårt att bli riktigt klok på hur förhållandena är i ditt fall.
Du "uppfattar" det som att du fått ett riktpris - Dvs löpande taxa.
Din hantverkare menar att du fått ett fastpris.

Det är din uppgift att veta vad du godkänner. Framgår det inte väldigt tydligt om det är fastpris eller löpande, bör du ifrågasätta detta innan du godkänner avtalet.

I våra avtal står det exakt vad vi tar för milpris och timtaxa. Men det ligger inte på samma rader som vi skriver våra priser på för jobben.
Det är således en text där kunden kan se vad det skulle kosta denne extra för extraarbeten som inte lämnas till fastpris.

Men om det nu är ett fastpris du fått (vilket det känns som eftersom det inte tydligt framgår att det är ett estimat) ska du betala det offerten sa, eftersom du godkände priset.

Jag läser ofta om denna typen av frågor, men ser ALDRIG en fråga tvärtom. Dvs:
"Hej, vi hade fått ett fastpris på 96 timmar för ett arbete. Nu var hantverkaren här i 104 timmar. Borde jag ge min hantverkare extra betalt för detta, trots att min faktura säger 96 timmar? Borde jag betala in 5000kr extra?"

Du var ju uppenbarligen nöjd med priset innan du godkände det. Du säger själv att du är nöjd med arbetet.
Betala och var fortsatt glad och nöjd med ditt arbete!
Du kan själv gissa varför man inte ser sådana frågor.... Men personen ifråga meddelar nog mer än gärna sina bekanta om hantverkarens tjänster.
Jag vet många fall där hantverkaren på plats fått en present för gott jobb som gick smidigt, fort eller blev super bra - eller alla 3.

• Gilla
sako2037
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Varför tog du inte löpande? Det hade du tjänat på
Det är enkelt att ta beslut i efterhand

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Tycker alla glömmer att du faktist säger att ”allt extra skulle betalas extra” ? Låter som en bra deal för hantverkaren. Ett kanske fastpris men blir de mer så får du betala extra ? Eller missförstod jag det i ditt inlägg ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.
Är jag den enda som reagerar på just detta?
Om man ger fastpris så tar man som leverantör av tjänsten risken att det tar längre tid, men i regel brukar man då ta i något för att fånga upp för potentiell krångel osv. Här verkar hantverkaren ta betalt för 35h trots att han bara jobbade 12 på plats, men dessutom skulle du betalat extra ifall det hade blivit mer än 35h?

Hade personligen som anlitaren aldrig gått med på det upplägget öht, och kan säga att jag aldrig har skickat en sådan offert till en kund. Är det svårt att uppskatta tidsåtgången så offereras det antingen som timpris med uppskattad tidsåtgång men tydlig info om att evt mertid faktureras enligt faktiskt tid, eller fastpris som då omfattar fler timmar än det uppskattade antalet. Vill kunden ha fast pris så läggs det på ett x antal timmar strultid för att gardera mot just strul, vilket gör att det i slutändan kan bli så att kunden får betala mer än om det varit löpande. Men då har de valt det och att säkra ett fast pris istället för att riskera att det blir dyrare pga strul.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Att det är en offert säger ingenting, han kan ju ha offererat pris för löpande räkning. Detta får i så fall inte överskridas med mer än 15%, och enbart faktiskt arbetade timmar får faktureras.
Det vet jag. Men det var väl inget han skrev om i sitt inlägg? Där stod det "Riktpris"..

K Krillehus skrev:
Han har använt följande mall. Med hänvisning enligt offert. Den kom via Mail samtidigt som han påbörjade jobbet så jag har faktiskt inte skrivit på den. Utan vår överenskommelse var att han skulle utföra jobb specificerat i offert. Och där kom vi överens om 35 timmars arbete på plats inte 12.

[länk]

i det stora hela så tycker jag inte synd om mig själv. Som några påpekat så har jag inte betalat mer än kostnadsförslaget.
Stämmer det han har fakturerat med det som han skrivit i avtalet?

Daniello1988 Daniello1988 skrev:
Svårt att bli riktigt klok på hur förhållandena är i ditt fall.
Du "uppfattar" det som att du fått ett riktpris - Dvs löpande taxa.
Din hantverkare menar att du fått ett fastpris.

Det är din uppgift att veta vad du godkänner. Framgår det inte väldigt tydligt om det är fastpris eller löpande, bör du ifrågasätta detta innan du godkänner avtalet.

I våra avtal står det exakt vad vi tar för milpris och timtaxa. Men det ligger inte på samma rader som vi skriver våra priser på för jobben.
Det är således en text där kunden kan se vad det skulle kosta denne extra för extraarbeten som inte lämnas till fastpris.

Men om det nu är ett fastpris du fått (vilket det känns som eftersom det inte tydligt framgår att det är ett estimat) ska du betala det offerten sa, eftersom du godkände priset.

Jag läser ofta om denna typen av frågor, men ser ALDRIG en fråga tvärtom. Dvs:
"Hej, vi hade fått ett fastpris på 96 timmar för ett arbete. Nu var hantverkaren här i 104 timmar. Borde jag ge min hantverkare extra betalt för detta, trots att min faktura säger 96 timmar? Borde jag betala in 5000kr extra?"

Du var ju uppenbarligen nöjd med priset innan du godkände det. Du säger själv att du är nöjd med arbetet.
Betala och var fortsatt glad och nöjd med ditt arbete!
Ja, eller inte. Det många hantverkare inte förstår är att den tjänst ni levererar inte regleras av ert kollektiva omdöme utan av en lagstiftning. I detta fall konsumenttjänstlagen som är en lag med främsta syfte att skydda konsumenten.
Här finns några nyttiga länkar för TS som inte svarar på frågan men som ändå snuddar i skyddsmekanismerna i lagstiftningen, t ex beträffande rimlighet och skyldighet att avråda
https://www.byggahus.se/konsumentko...umentens-rattigheter-gentemot-hantverkare-och

https://www.google.se/amp/s/byggmen...nttjanstlagen-nar-du-anlitar-hantverkare/amp/

Här är också lagen i sin helhet;
https://lagen.nu/1985:716, kolla gärna närmare på paragraf 36 och 40.

Om jag var TS skulle jag kolla närmare på NJA 2016 s.1011.
https://lagen.nu/dom/nja/2016s1011

Jag gör ingen bedömning i ärendet men kan konstatera att näringsidkaren har högre beviskrav för vad som faktiskt har avtalats. Enkelt uttryckt, det är hantverkarens skyldighet att försäkra sig om att kunden har förstått, inte tvärtom. Och detta oavsett vad du tycker är rätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
J JorisS skrev:
Är jag den enda som reagerar på just detta?
Om man ger fastpris så tar man som leverantör av tjänsten risken att det tar längre tid, men i regel brukar man då ta i något för att fånga upp för potentiell krångel osv. Här verkar hantverkaren ta betalt för 35h trots att han bara jobbade 12 på plats, men dessutom skulle du betalat extra ifall det hade blivit mer än 35h?
Om någon ber mig uppskatta tidsåtgången för ett jobb och jag tror jag kan göra det på 12 timmar men beställaren envisas med att få fast pris så hade jag nog sagt och prissatt efter 16 timmar. Men att dra till med 35 känns ju lite oseriöst.

Däremot om jag inte hade tagit något riktpris och bara sagt vad tar du i timmen? Kom hit och kör på så kan jag vara säker på att jobbet aldrig hade tagit 12 timmar. Snarare 4 dagar med 6 timmars jobb per dag…

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:

[länk]

Vad har han skrivit på "D"? Fast pris, löpande, eller ungefärligt pris? Det är ju väldigt tydligt i mallen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Stämmer det han har fakturerat med det som han skrivit i avtalet?
avtalet hänvisar till offert gällande vilket arbete som ska utföras, antal timmar och pris per timme, kostnad för delar, material, km ersättning och ersättning för ÄTA. Fakturan stämmer med offert. Men enligt offert så hade han ju beräknat vara flera dagar på plats vilket km-ersättningen styrker.

K Krillehus skrev:
avtalet hänvisar till offert gällande vilket arbete som ska utföras, antal timmar och pris per timme, kostnad för delar, material, km ersättning och ersättning för ÄTA. Fakturan stämmer med offert. Men enligt offert så hade han ju beräknat vara flera dagar på plats vilket km-ersättningen styrker.
Be om en specificerad räkning (konsumenttjänstlagen p. 40), så slipper du gissa. Då kommer det bli tydligt vad hantverkaren anser att du ska betala för.

K Krillehus skrev:
Om någon ber mig uppskatta tidsåtgången för ett jobb och jag tror jag kan göra det på 12 timmar men beställaren envisas med att få fast pris så hade jag nog sagt och prissatt efter 16 timmar. Men att dra till med 35 känns ju lite oseriöst.

Däremot om jag inte hade tagit något riktpris och bara sagt vad tar du i timmen? Kom hit och kör på så kan jag vara säker på att jobbet aldrig hade tagit 12 timmar. Snarare 4 dagar med 6 timmars jobb per dag…
Nu jobbar jag i en helt annan bransch, med återkommande kunder och ofta resor och övernattningar. Kan säga att jag INTE drar ut på tiden bara för att få in extra betalt, vill hellre ha nöjd kund och åka hem när det är klart.

Gör jag en bedömning på 35h och kunden vill ha fast pris lägger jag kanske på en dag och offerera därefter. Kör de på löpande faktureras faktiskt tid, men de flesta kunder vill gärna ha en indikation av maxpris. Kan dock lätt säga att skulle vi offererad fast pris baserad på uppskattad tidsåtgång på 35h och jag är klar på 1,5 dag så skulle jag nog snacka med kunden och justera ner fakturan troligtvis. Jag är dock inte egenföretagare och vi har som sagt em relativ liten kundkrets, så det lönar sig bättre att ha de nöjda och återkommande. Kan öven tillägga att det sällan händer, snarare tvärtom när det visar sig att kunden inte har förberedd inför jobbet enligt överenskommelse och datorer är låsta/nätverket funkar ej, ingen el framdragen eller whatnot.

Det jag reagerade på är att om detta var offererad som fast pris då kan man inte dessutom ta betalt för evt mertid. Då finns det oavsett bara en som tar risk. Antingen timpris med evt uppskattning som indikation, eller fast pris men då ska den verkligen vara fast.
I detta fall tolkar jag offerten som ett riktpris med uppskattad tidsåtgång, inte fastpris. Men som andra har skrivit tidigare skulle man behöva se offerten för att kunna göra en rättvis bedömning.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Det låter som om du har några resor och timmar till godo varför inte se vad du kan be hantverkaren komplettera med upp ill 35 timmar och några resor till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.