49 359 läst ·
195 svar
49k läst
195 svar
Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten
Jag har alltså bett ett antal hantverkare om ett kostnadsförslag för att utföra ett visst arbete.
det innefattar inköp av vissa produkter och material för att installera dem.
Samtliga hantverkare har då återkommit med ett dokument som heter Offert
Och där specificeras det posterna jag har nämnt ovan ett flertal gånger.
Samtliga offerter följer samma form det som skiljer sig är vilket pris de tar för varje post.
Offerterna ser ut som vilken annan offert som helst.
Har du fått en offert någon gång så ser den ut som mina. Totala summan är 70.000 kr där majoriteten är material. 1/3 av summan rör arbetstid och 3000 kr är milersättningar.
Jag har därefter valt en av hantverkarna och bett han utföra jobbet. Vi har aldrig diskuterat att priset skulle vara fast. Hade det gått fler timmar än 35 och antalet mil överstigit offert är jag säker på att jag hade fått betala det i fakturan.
Det finns två sidor här, en del tycker det är helt okej att fakturera enligt offert trots att jag bevisligen hade behövt få ett förtydligande kring hur offerten skulle tolkas, andra att en hantverkare kanske borde justera sin fakturering efter verkligheten. Hade det vara några få timmar det diffar kanske det inte spelar någon roll, men när det skiljer 200% så kan man ju ställa sig frågande vad som är moraliskt riktigt.
Samtliga offerter följer samma form det som skiljer sig är vilket pris de tar för varje post.
Har du fått en offert någon gång så ser den ut som mina. Totala summan är 70.000 kr där majoriteten är material. 1/3 av summan rör arbetstid och 3000 kr är milersättningar.
Jag har därefter valt en av hantverkarna och bett han utföra jobbet. Vi har aldrig diskuterat att priset skulle vara fast. Hade det gått fler timmar än 35 och antalet mil överstigit offert är jag säker på att jag hade fått betala det i fakturan.
Det finns två sidor här, en del tycker det är helt okej att fakturera enligt offert trots att jag bevisligen hade behövt få ett förtydligande kring hur offerten skulle tolkas, andra att en hantverkare kanske borde justera sin fakturering efter verkligheten. Hade det vara några få timmar det diffar kanske det inte spelar någon roll, men när det skiljer 200% så kan man ju ställa sig frågande vad som är moraliskt riktigt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
står det en totalsumma i offerten på hela det föreslagna arbetet?K Krillehus skrev:Jag har alltså bett ett antal hantverkare om ett kostnadsförslag för att utföra ett visst arbete.
oavsett hur mycket det är nedbrutet i timmar, material osv .
Lägg upp en bild på den ifyllda avtalsmallen så får vi ju svart på vitt vad ni har avtalat. Då slipper vi sitta här och argumentera som hobbypolitiker.
Eller är det kanske inte det du vill med denna tråd? Vill du diskutera det moraliska i att en hantverkare fakturerar 35h när de endast jobbat 12h?
Eller är det kanske inte det du vill med denna tråd? Vill du diskutera det moraliska i att en hantverkare fakturerar 35h när de endast jobbat 12h?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Om jobbet hade tagit 70 timmar så finns det inte en chans i världen att du hade skapat en tråd på byggahus "Är det verkligen OK att de debiterar för 35 timmar när det tog 70!? Vore det inte moraliskt riktigt att debitera 70 timmar då??"K Krillehus skrev:Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.
Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.
Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.
Jag valde att anlita hantverkaren.
När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.
Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.
Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?
Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Du begärde fast pris, det är en slags "försäkring", den försäkringen kostar extra för de flesta kunder då det oftast är billigare att köra löpande.
Du kommer nog inte få bättre råd än vad du fått utan att visa offerten och förklara vad som utförts. Eftersom du valde denna hantverkaren så kan hans prisförslag inte varit orimligt mycket högre än de andras, vilken tyder på att de flesta räknat lika dant. Sen om denna är mycket snabbare än de andra är ju bra för honom.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Då skulle jag nog vilja påstå att Hantverkaren lämnat ett fast pris .K Krillehus skrev:
När det finns ett arbete som är utförligt beskrivet av kund och en hantverkare som lämnat ett totalpris på dom förutsättningarna .
Sen att det tagit en tredjedel av tiden som står i offerten är egentligen oväsentligt eftersom det finns ett totalpris
Sen att det är moraliskt förkastligt är ju nått annat
Hade det däremot stått Kostnadsförslag och inte offert på det godkända arbetet så hade det varit en annan historia .
Ifall TS fått en uppskattning på 35 timmar och det tog 70 timmar så hade hantverkaren haft rätt att fakturera 35 timmar plus 15% dvs högst 41 timmar.S SueCia skrev:Om jobbet hade tagit 70 timmar så finns det inte en chans i världen att du hade skapat en tråd på byggahus "Är det verkligen OK att de debiterar för 35 timmar när det tog 70!? Vore det inte moraliskt riktigt att debitera 70 timmar då??"
Du begärde fast pris, det är en slags "försäkring", den försäkringen kostar extra för de flesta kunder då det oftast är billigare att köra löpande.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
På fastpris har man ingen rätt att lägga på 15% så skriver man 35 är det 35 oavsett.M MartinP666 skrev:
Har TS fått jobbet gjort rätt och bra för den summa han godkände på offerten finns det inte så mycket att gnälla på.
Nej nej självklart inte på fast pris, ifall det var det som avsågs så missförstod jag.Rickard.ag skrev:
Men oavsett så är det hantverkarens jobb att göra prisuppskattningar, och det anses normalt (åtminstone enligt kkl) att man inte missar med mer än 15%, så varför TS hantverkare dragit på med flera hundra procent kan man ju undra.
Moraliskt riktigt vore det om du la upp avtalet ni skrivit istället för att visa att det du säger stämmer och att det inte bara är så att du gjort en miss.K Krillehus skrev:Jag har alltså bett ett antal hantverkare om ett kostnadsförslag för att utföra ett visst arbete.
Jag har redan betalt fakturan och kommer ha en tydlig dialog med hantverkaren innan fas 2 påbörjas.
Jag ser mig som sagt inte som ett offer, men det här har varit en lärpeng om att det inte är så enkelt att komma överens om ett pris i förhand. Hantverkarens tolkning är ju fast pris, min är att jag fick ett kostnadsförslag på jobbet. Om jag lämnar in min dator på service och får ett kostnadsförslag som säger det här kommer kosta 5000 kr för vi måste antagligen byta ut ditt logikkort men sedan visar det sig att det bara var glapp i nätkabeln och en ny kostar 49 kr. Får jag en faktura på 5.000 kr med referens till att kostnadsförslaget var ett fast pris skulle jag bli sur.
Om vi då ska utgå ifrån att det är ett fast pris och jag som konsument inte har någon kunskap inför beställning om arbetsinsats som faktiskt krävs. Om alla offerter jag fick in sa att jobbet skulle ta runt 50 timmar då skulle jag tro på att jobbet tar 50 timmar och det gånger timpeng kännas som ett OK pris utefter den kunskapen jag som konsument besitter. Att själva jobbet sedan bara tog 12 timmar så är ju frågeställningen att ja, jag har godkänt ett fast pris, men jag har ju blivit lurad i beräkningarna bakom hur det fasta priset sattes.
Så min poäng med tråden är inte att analysera rader i en offert utan som råd till andra som är inför en upphandling att det inte är så enkelt så att man bara kan lita på det som står i offerten.
Jag har identifierat flera andra saker som jag skulle ha gjort annorlunda i min kontakt med hantverkare och husleverantör. Jag har också gjort väldigt många saker rätt, saker som har sparat mig hundratusentals kronor. Efter mitt projekt är klart kanske jag ska skriva ihop en tråd om hur man undviker att göra misstag i sitt husbygge.
Jag skulle gärna vilja veta om det är någon som har fått en offert likt mig, där arbetat tid skilde sig drastiskt men fakturan faktiskt speglade antal timmar? Eller förekommer det inte ens?
Jag ser mig som sagt inte som ett offer, men det här har varit en lärpeng om att det inte är så enkelt att komma överens om ett pris i förhand. Hantverkarens tolkning är ju fast pris, min är att jag fick ett kostnadsförslag på jobbet. Om jag lämnar in min dator på service och får ett kostnadsförslag som säger det här kommer kosta 5000 kr för vi måste antagligen byta ut ditt logikkort men sedan visar det sig att det bara var glapp i nätkabeln och en ny kostar 49 kr. Får jag en faktura på 5.000 kr med referens till att kostnadsförslaget var ett fast pris skulle jag bli sur.
Om vi då ska utgå ifrån att det är ett fast pris och jag som konsument inte har någon kunskap inför beställning om arbetsinsats som faktiskt krävs. Om alla offerter jag fick in sa att jobbet skulle ta runt 50 timmar då skulle jag tro på att jobbet tar 50 timmar och det gånger timpeng kännas som ett OK pris utefter den kunskapen jag som konsument besitter. Att själva jobbet sedan bara tog 12 timmar så är ju frågeställningen att ja, jag har godkänt ett fast pris, men jag har ju blivit lurad i beräkningarna bakom hur det fasta priset sattes.
Så min poäng med tråden är inte att analysera rader i en offert utan som råd till andra som är inför en upphandling att det inte är så enkelt så att man bara kan lita på det som står i offerten.
Jag har identifierat flera andra saker som jag skulle ha gjort annorlunda i min kontakt med hantverkare och husleverantör. Jag har också gjort väldigt många saker rätt, saker som har sparat mig hundratusentals kronor. Efter mitt projekt är klart kanske jag ska skriva ihop en tråd om hur man undviker att göra misstag i sitt husbygge.
Jag skulle gärna vilja veta om det är någon som har fått en offert likt mig, där arbetat tid skilde sig drastiskt men fakturan faktiskt speglade antal timmar? Eller förekommer det inte ens?
Om du läser tråden så erkänner jag ju redan att jag har gjort en miss.Dannnnnnne skrev:
Jag har inte bett om ett förtydligande kring hur Offerten ska tolkas. Men det har heller inte framkommit att priset är fast någonstans. Men jag ska göra saker annorlunda framöver, det är helt klart och tråden fungerar som råd till andra om extrem tydlighet.
När det gäller avtal så har vi inget i juridisk mening annat än att jag har skriftligen (via email) specificerat vilket jobb som ska utföras efter ritning och att jag fått en offert på det. Sedan kom vi överens om vilken dag han skulle börja.
Hantverksformuläret fick jag ifyllt via mail samma morgon som jobbet påbörjades. Jag läste den faktiskt inte förens efter avslutat jobb då jag var på plats på bygget under den veckan. Jag har heller inte skrivit på det.
Men det finns det en referens till att arbete som ska utföras är enligt offert och pris enligt offert.