Varför lägger du inte upp dokumentet som hantverkaren skickade till dig?

• Gilla
Beje.B och 2 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
avtalet hänvisar till offert gällande vilket arbete som ska utföras, antal timmar och pris per timme, kostnad för delar, material, km ersättning och ersättning för ÄTA. Fakturan stämmer med offert. Men enligt offert så hade han ju beräknat vara flera dagar på plats vilket km-ersättningen styrker.
Då är det alltså en offert på fastpris du har fått för jobbet ifråga.

Jag tror att du hakar upp dig på timmarna och reseersättningen. Anledningen till att han offererat 6st resor är för att han helt sonika uppskattat det till 6st resor fördelat på 35tim.
Ekvationen hade ju inte gått ihop om han trott sig utföra jobbet på 35tim men offererat för 2 resor.

Jag har också fastprisjobb emellanåt som flyter på såpass bra att man nästan skäms att fakturera de offererade priset.
Skillnaden är att jag aldrig specar timmar eller tillfällen i offerter utan klumpsummor för arbetskostnad, material och resor.

Prata med honom, säg att du är nöjd med utfört jobb, och påpeka att du är medveten om att du godkände priset men att det svider nu i efterhand då du känner dig lurad.
Den feedbacken skulle jag åtminstone vilja ha. De flesta som bedriver verksamhet vill väl att båda parter skall vara nöjda.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
J JorisS skrev:
Är jag den enda som reagerar på just detta?
Om man ger fastpris så tar man som leverantör av tjänsten risken att det tar längre tid, men i regel brukar man då ta i något för att fånga upp för potentiell krångel osv. Här verkar hantverkaren ta betalt för 35h trots att han bara jobbade 12 på plats, men dessutom skulle du betalat extra ifall det hade blivit mer än 35h?

Hade personligen som anlitaren aldrig gått med på det upplägget öht, och kan säga att jag aldrig har skickat en sådan offert till en kund. Är det svårt att uppskatta tidsåtgången så offereras det antingen som timpris med uppskattad tidsåtgång men tydlig info om att evt mertid faktureras enligt faktiskt tid, eller fastpris som då omfattar fler timmar än det uppskattade antalet. Vill kunden ha fast pris så läggs det på ett x antal timmar strultid för att gardera mot just strul, vilket gör att det i slutändan kan bli så att kunden får betala mer än om det varit löpande. Men då har de valt det och att säkra ett fast pris istället för att riskera att det blir dyrare pga strul.
Att ÄTA (Ändring&TilläggsArbeten) ska betalas extra är väll inte så konstigt. Om TS hade ändrat förutsättningarna eller kommit på att han behövde lite till fixat så är det väll självklart att de ska betalas extra? De har använt hantverkaravtalet så det är inget konstigt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
S Sajmon skrev:
Då är det alltså en offert på fastpris du har fått för jobbet ifråga.

Jag tror att du hakar upp dig på timmarna och reseersättningen. Anledningen till att han offererat 6st resor är för att han helt sonika uppskattat det till 6st resor fördelat på 35tim.
Ekvationen hade ju inte gått ihop om han trott sig utföra jobbet på 35tim men offererat för 2 resor.

Jag har också fastprisjobb emellanåt som flyter på såpass bra att man nästan skäms att fakturera de offererade priset.
Skillnaden är att jag aldrig specar timmar eller tillfällen i offerter utan klumpsummor för arbetskostnad, material och resor.

Prata med honom, säg att du är nöjd med utfört jobb, och påpeka att du är medveten om att du godkände priset men att det svider nu i efterhand då du känner dig lurad.
Den feedbacken skulle jag åtminstone vilja ha. De flesta som bedriver verksamhet vill väl att båda parter skall vara nöjda.
Kan man få takpris i en offert ?

Resor borde man få betalt för men resor som inte skett ?

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.

Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.

Jag valde att anlita hantverkaren.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Varit i kontakt med 10 tal hantverkare för ett större jobb. Just det där med moralen har varit frånvarande.
De flesta vill bara utföra enklare jobb, o gärna för större uppdragsgivare som tex kommuner o liknande, där man kan salta fakturorna rejält utan bekymmer, och undviker privata personer, och lite mer komplicerade jobb.
"Vad är den svenska maffian"

K Krillehus skrev:

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Nu har du trampat i ormnästet, nä det finns ingen moral och det finns tusen o åter tusen förklaringar till lurendrejerit

Dannnnnnne
K Krillehus skrev:
Han har använt följande mall. Med hänvisning enligt offert. Den kom via Mail samtidigt som han påbörjade jobbet så jag har faktiskt inte skrivit på den. Utan vår överenskommelse var att han skulle utföra jobb specificerat i offert. Och där kom vi överens om 35 timmars arbete på plats inte 12.

[länk]

i det stora hela så tycker jag inte synd om mig själv. Som några påpekat så har jag inte betalat mer än kostnadsförslaget.
Lägg upp avtalet censurerat istället. Där borde det framgå solklart om han gett dig ett Fast pris, löpande eller en uppskattning. Eftersom du inte velat dela det får jag väl dra ännu en killgissning på att allt står specat under fast pris och du nu gärna vill pröjsa mindre än vad ni avtalat?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:

Det är skillnad på offert och kostnadsuppskattning. Offert är ett fast pris för ett uppdrag. Vissa delar kan vara utanför offert som material, resor mm. Vid en kostnaduppskattning så är timmarna just en uppskattning av hur många timmar arbetet kan ta, hur mycket material som kan tänkas behövas mm. Alltså inget fast pris

K Krillehus skrev:

Näst intill hopplöst idag att få tag på en snickare per timme, så denna överfakturering är det som gäller...för folk säger ja och Tack, så nej dom har alltid en en timme penning på allt över ca 1500 kr

Sittställning
bosse53 bosse53 skrev:
Det är skillnad på offert och kostnadsuppskattning. Offert är ett fast pris för ett uppdrag. Vissa delar kan vara utanför offert som material, resor mm. Vid en kostnaduppskattning så är timmarna just en uppskattning av hur många timmar arbetet kan ta, hur mycket material som kan tänkas behövas mm. Alltså inget fast pris

Offert ska i regel ses som fast pris vad jag kan hitta men om det är dubbelt i timmar mot verkligen samt tagit ersätttning för resor som inte skett jag kan inte se hur det kan vara rimligt. Om något så borde resor strykas för ersätta för bil kan inte ses som lön direkt.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Det är väl självklart att du ska bestrida fakturan. Alla här i forumet som tycker att det är ok är hantverkare som gärna vill att alla kunder ska betala så mycket som möjligt. Kom igen, stå på dig! Du skulle väl inte acceptera detta från någon annan yrkesgrupp eller annan tjänst du köper?
Hantverkare har just nu en gyllene tid -huspriserna rusa upp, räntorna är låga, rotavdraget subventionerar tjänster =folk bryr sig inte lika mycket om vad saker kopplat till huset kostar - men för det behöver du inte övergöda hantverkarna.

• Gilla
fäboden
  • Laddar…
Jag tycker också det är märkligt hur många kan tycka att det bara är att betala och se glad ut.

Det är som att man skulle gå till färgaffären och säga att man behöver färg för att måla en vägg på fem kvadratmeter. Jaha säger säljaren i butiken, då behöver du en tiolitershink för 2000 kr. Så visar der sig att det bara gick åt en liter färg, så man har köpt nio för mycket helt i onödan. Och i TS fall kan "färgen" som blev över inte ens ställas i skrubben och användas någon annan gång.

Lite äpplen och päron kanske men grundprincipen är samma, den sakkunnige lurar lekmannen att betala mycket mer än denne borde.

• Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Många åsikter från båda håll , både hantverkare och privatpersoner .
Är själv hantverkare och hjälper gärna till med råd , dock måste TS lägga upp offerten/Kostnadsförslaget i sin helhet för att kunna ge något vettigt svar . Annars är ju denna tråd helt meningslös. TS kan ju naturligtvis blurra både sig själv och företag om man vill.

• Gilla
Beje.B och 7 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:

Hej,
Om ni kommit överens om ett fast pris,
så är det helt i sin ordning.
Går en hantverkare med på ett fast pris,
så är det alltid en risk de står, då ingen riktigt vet vad som ska dyka upp när arbetet kör igång. Ibland vinner man ibland förlorar man.
Härligt att du är nöjd med utfört arbete och en annan gång kanske du tar in någon på löpande räkning och betalar för faktist utfört arbete.

Allt Gott!
Mvh Susanne T.

Jag har börjat följa en princip för tjänster jag köper: en uppskattning av vad tjänsten är värd för mig, genom att kolla alternativ eller göra en uppskattning av hur mycket tid jag själv skulle behöva lägga på jobbet. Sedan fast pris och tydligt avtal vad resultatet ska bli. Resultatet blir att jag får vad jag förväntar mig till ett pris jag accepterat. Jag betalar för ett resultat, inte en viss mängd svett. (Men resor som inte utförts är konstigt, det ska ju täcka faktiska kostnader, inte vara en del av förtjänsten).
Visst kan det innebära att jag bedömt fel och jobbet var mycket enklare än jag trodde men jag sover bättre på nätterna, det är också värt en del. Och vet att nästa gång är jag klokare.

Går jag på restaurang kollar jag inte var råvarorna kostade och hur lång tiden kocken behövde, är det för dyrt går jag någon annanstans eller köper en limpa.

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.