Vad skall man ta med i kalkylen när man skall bygga nytt? Förutom kostnader för tomt, hus, va, och el, vad är det mer? Avstyckning, skatter. pantbrev osv? Vad brukar sånt kosta?

Vet inte riktigt vad du lägger in i begreppen tomt och hus. Men mark och grund kostar en del beroende på markförhållanden. Ränta på byggkreditiv om det behövs. Lagfartskostnader.

Sen beror kostnaderna lite på vilken typ av hus du väljer. Om allt ingår i huspriset eller om det tillkommer kostnader för målning av fasad osv.

Är det någon som har/vet en bra kalkyl att fylla i eller ladda hem, tex excelfil med alla dessa värden? Skulle vara mkt användbart :)

Det jag menar är att jag tänker bygga i lösvirke så jag vet ca vad huset med grund VA och el kommer att kosta. Det jag undrar vilka mer kostnader som kommer.som tex ränta på byggkreditiv, vad är det? och lagfartskostnader osv.

Info hämtad från lantmateriet.se om lagfarter och inteckningar:

Stämpelskatt
Stämpelskatt och expeditionsavgift betalas efter det att inskrivningsmyndigheten har skickat faktura. Se detaljerade priser längre ned på sidan.

Lagfart och tomträtt
När fastighet förvärvas eller när tomträtt upplåtes föreligger, med vissa undantag, skyldighet att betala stämpelskatt.

För privatperson är skattesatsen 1,5 % av egendomens värde. För juridiska personer är skattesatsen 3 % av egendomens värde. Egendomens värde är det värde som är högst av ev. köpeskilling eller taxeringsvärdet. Stämpelskatt beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt. Stämpelskatt och expeditionsavgift betalas efter det att Inskrivningsmyndigheten har skickat faktura.

Inteckning
När inteckning beviljas tas stämpelskatt ut med 2 % av det belopp som intecknas. Stämpelskatt beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt.

Avgiften för lagfart är 825 kr och 375 kr/inteckning (pantbrev).
______

Har du egna pengar att bygga för behöver du inte låna från banken. Men behöver du låna till bygget så är byggkreditiv ett sätt. Byggkreditiv är lite olika beroende på vilken bank man väljer. Grunden är att man får låna ett totalbelopp på vad man räknar på vad huset kan komma att kosta i slutändan eller den summan man behöver om den är lägre. Då man inte behöver utnyttja hela beloppet från dag 1 så betalar man inte ränta på hela beloppet från dag 1 utan från den dag man plockar ut pengar för att betala fakturor till leverantörerna. En del banker tar ut en avgift för kreditivet samt ränta som brukar ligga lite lägre än dagens rörliga ränta. Men det får du kolla upp med dina banker du väljer att ta kontakt med!

Då du bygger i lösvirke bör kostnader tillkomma som container, byggbarack med toalett till byggarna, byggfelsförsäkring, KA och vad det nu är mer vet jag inte då jag byggt ett modulhus.

Sen tillkommer kostnader för tv, telefoni och internet. Trädgårdskostnader tillkommer.

Redigerat:
tusen tack för svaret. Nu kan jag sova utan att fundera på det iaf.

Bifogar en excelfil.... har tagit bort de flesta av våra siffror..... de ointressanta i sammanhanget.
Har dock lämnat kvar lite info under fliken fakturor så att du hänger med hur du ska fylla i det.

Denna mallen har fungerat för mig... du kan säkert modifiera den så att den passar dina behov och uppgifter.

Är det ngt du undrar över så e det bara att fråga..
Lycka Till.

Redigerat:
Glöm inte telefonkostar minst 7000kr att få installerad..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.