967 läst ·
16 svar
967 läst
16 svar
Hävt upplåtelseavtal av nyproduktion kostnader
Sida 1 av 2
Hej,
Vi skulle flyttat in i vårat nya parhus den 28/11 men då vi inte lyckats sälja vårat hus så kräver nu byggaren oss på stora skadestånd trots att parhuset redan inom 3 veckor sålt för ett lite högre pris än vi skulle betalat.
Nya köparen tillträder i mitten av mars nästa år så vi ska då betala alla kostnader som säljaren dragits med som nu är enligt nedan från säljaren:
Ränta 44 730 kr/mån (10,5%)
Avgift 6500 kr
El 2100 kr
Vatten 405 kr
Sophantering 258 kr
Fiber 299 kr
Totalt belopp att dra av på upplåtelse: 190 022kr + mäklararvode 50 000 kr.
Jag anser inte att det är skäligt att vi ska betala säljarens lån som dom säger inte kan betalas tillbaka från deras sida förens dom har fått full betalning?
Vi har alltså nästan betalat in 600.000:- handpenning men nu ska det alltså dras av 240.022:- av våran handpenning och resterande betalas tillbaka till oss.
Är det rimligt att vi ska behöva betala dessa räntekostnader som dom säger sig ha?
Vi skulle flyttat in i vårat nya parhus den 28/11 men då vi inte lyckats sälja vårat hus så kräver nu byggaren oss på stora skadestånd trots att parhuset redan inom 3 veckor sålt för ett lite högre pris än vi skulle betalat.
Nya köparen tillträder i mitten av mars nästa år så vi ska då betala alla kostnader som säljaren dragits med som nu är enligt nedan från säljaren:
Avgift 6500 kr
El 2100 kr
Vatten 405 kr
Sophantering 258 kr
Fiber 299 kr
Jag anser inte att det är skäligt att vi ska betala säljarens lån som dom säger inte kan betalas tillbaka från deras sida förens dom har fått full betalning?
Vi har alltså nästan betalat in 600.000:- handpenning men nu ska det alltså dras av 240.022:- av våran handpenning och resterande betalas tillbaka till oss.
Är det rimligt att vi ska behöva betala dessa räntekostnader som dom säger sig ha?
Är det ingen som har någon info vad som gäller i ett sådant här fall?Z Zoller skrev:Hej,
Avgift 6500 kr
El 2100 kr
Vatten 405 kr
Sophantering 258 kr
Fiber 299 kr
Instämmer i inlägget ovan, detta bör regleras i ert avtal. Den stora kostnaden tycks vara lånet och för att bedöma behövs info om lånets storlek för bostaden där ni hoppat av, hur lång tid och vilken ränta som gäller. Den räntan som anges är hög, men om det är enligt avtal så gäller detta. Mäklarkostnaden är knappast något att göra åt och övriga kostnader är en liten del av totalbeloppet.
Eftersom upplåtelseavtalet tecknades i somras så var de endast 10% av köpesumman som då skulle betalas. Att vi sedan efter försäljning och då vi skulle erlägga slutbetalning där vi skulle gå in med ca 2 miljoner i kontantinsats. Summan på 10,5% anser byggaren att vi ska betala då de är ränta för deras projekt som tecknades / månad som dom nu ligger ute med?K klimt skrev:Instämmer i inlägget ovan, detta bör regleras i ert avtal. Den stora kostnaden tycks vara lånet och för att bedöma behövs info om lånets storlek för bostaden där ni hoppat av, hur lång tid och vilken ränta som gäller. Den räntan som anges är hög, men om det är enligt avtal så gäller detta. Mäklarkostnaden är knappast något att göra åt och övriga kostnader är en liten del av totalbeloppet.
Det kan säkert stämma att de har rätt till det men det kan lik väl vara försök till att fula sig från byggarens håll eller något väldigt otydligt som kan tolkas till bådas fördel. Men som sagt så behövs era avtal för att det ska gå att bedöma hur det ligger till i detta fallZ Zoller skrev:Eftersom upplåtelseavtalet tecknades i somras så var de endast 10% av köpesumman som då skulle betalas. Att vi sedan efter försäljning och då vi skulle erlägga slutbetalning där vi skulle gå in med ca 2 miljoner i kontantinsats. Summan på 10,5% anser byggaren att vi ska betala då de är ränta för deras projekt som tecknades / månad som dom nu ligger ute med?
S hjulia skrev:
Bostadsrättsföreningen har rätt till skadestånd när avtalet inte fullföljs. Om man tittar på delsummor
Mäklaravgift krävs vid ny upplåtelse
Avgifter för de månader bostaden står tom
El och annat liknande för den tomma tiden
Ränta för lån under den tomma tiden
Om man tittar på belopp så är mäklaravgift, avgift, el och annan förbrukning ing rimlig. Beträffande lånet är räntan hög, det kan vara lämpligt att be föreningen redovisa grunden för den beräkning. För att få stöd om rimlighet i beräkningarna kan ni fundera över att rådfråga en jurist som är kunnig på området.
Om man tittar på belopp så är mäklaravgift, avgift, el och annan förbrukning ing rimlig. Beträffande lånet är räntan hög, det kan vara lämpligt att be föreningen redovisa grunden för den beräkning. För att få stöd om rimlighet i beräkningarna kan ni fundera över att rådfråga en jurist som är kunnig på området.
Ni har alltså lagt handpenning och skrivit kontrakt på bostad och har nu dragit er ur?Z Zoller skrev:Hej,
Avgift 6500 kr
El 2100 kr
Vatten 405 kr
Sophantering 258 kr
Fiber 299 kr
Då ska ni såklart skäligen betala skadestånd för detta.
Dokumentet du laddade upp var synnerligen svårläst (skakig formatering i docx) men verkar röra sig om en bostadsrätt. I avtalet ser jag inget som sticker ut utan det pekas på BRL 7:16 - https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614
Det centrala är att det är skadestånd motsvarande den ekonomiska skada de lider. Skulle spontant tro att siffrorna som angetts inte är orimliga.
Mäklaravgift är jag fullt med på trots att de enligt mäklaren endast var ett samtal av en person som tidigare (3 veckor innan) var intresserad av ett parhus i det området.K klimt skrev:Bostadsrättsföreningen har rätt till skadestånd när avtalet inte fullföljs. Om man tittar på delsummor
Avgift är inget konstigt alls.
El där har byggaren byggström då allt inte är klart med Vattenfall och de är därför de är en schablon men huset står ju tomt så endast uppvärmning för 2100:-?
Jag har kontaktat en jurist då de är andra omständigheter som gör mig väldigt tveksam till den ränte summan samt då 7 mäklare jag pratat med säger att den är väldigt hög samt att just den mäklaren som säljer dessa hus säger att huset nu såldes lite högre än vad vi skulle betala och eftersom huset inte såldes mycket billigare så tycker även han att de är märkligt men säger även att de är kostnader som byggaren anser att dom har men att han absolut förstår min förundran.
Jag förstår vissa delar men som sagt fortfarande så vet jag inte varför vi ska betala så hög ränta då dom inte lånat upp hela vårat hus för samma summa som vi köper våran för och till en så hög ränta som 10,5%.D Dkvist skrev:Ni har alltså lagt handpenning och skrivit kontrakt på bostad och har nu dragit er ur?
Då ska ni såklart skäligen betala skadestånd för detta.
Dokumentet du laddade upp var synnerligen svårläst (skakig formatering i docx) men verkar röra sig om en bostadsrätt. I avtalet ser jag inget som sticker ut utan det pekas på BRL 7:16 - [länk]
Det centrala är att det är skadestånd motsvarande den ekonomiska skada de lider. Skulle spontant tro att siffrorna som angetts inte är orimliga.
Vi hade en köpare som 2 dagar innan kontraktskrivning drog sig ur och vi var tvungna av våran bank att ha ett signerat avtal för att dom skulle kunna gå in med ett överbryggnadslån.
Vi har redan i oktober meddelat att de är väldigt svår sålt samt att vi skulle sålt vårat hus med 800t minus men trots de så gick vi med på budet då de var de bästa budet vi fick då och eftersom dom drog sig ur så bad vi byggaren om ett förlängt tillträde så vi hade möjlighet att försöka sälja om den direkt efter nyår men dom vägrade. Vi har inte velat hoppa av men vi har ju inte haft något val då vi inte fått våran såld.
Hur ska man veta vilken skada dom lider om dom endast speccar ner kostnader på ett mejl??
Om det rör sig om ett bygglån så är 10-12% inga konstigheter, givetvis ska du inte betala mer än vad de har råkat ut för i skada. Dvs sin låneränta.Z Zoller skrev:Jag förstår vissa delar men som sagt fortfarande så vet jag inte varför vi ska betala så hög ränta då dom inte lånat upp hela vårat hus för samma summa som vi köper våran för och till en så hög ränta som 10,5%.
Hur ska man veta vilken skada dom lider om dom endast speccar ner kostnader på ett mejl??
Vad du har sagt, pratat om och haft försäljningsmässigt med ert hus har inget att göra med köpavtalet med bostadsrätten att göra såvida ni inte skrivit in något om detta i avtalet (vilket jag inte kan se att ni har gjort). Således finns det ingen vits att ta upp detta.
Tänk på att juristen mycket snart kan kosta väldigt mycket pengar.Z Zoller skrev:Mäklaravgift är jag fullt med på trots att de enligt mäklaren endast var ett samtal av en person som tidigare (3 veckor innan) var intresserad av ett parhus i det området.
Avgift är inget konstigt alls.
El där har byggaren byggström då allt inte är klart med Vattenfall och de är därför de är en schablon men huset står ju tomt så endast uppvärmning för 2100:-?
Jag har kontaktat en jurist då de är andra omständigheter som gör mig väldigt tveksam till den ränte summan samt då 7 mäklare jag pratat med säger att den är väldigt hög samt att just den mäklaren som säljer dessa hus säger att huset nu såldes lite högre än vad vi skulle betala och eftersom huset inte såldes mycket billigare så tycker även han att de är märkligt men säger även att de är kostnader som byggaren anser att dom har men att han absolut förstår min förundran.
Har du bett att få se underlag för firmans krav?
Det är inte någonting i det du skriver som får mig att reagera på storleken på de onödiga kostnader firman påstår sig ha drabbats av.
Börja med att begära in underlag för räntenivån. Jag tycker det låter väldigt högt. För nyproduktion tror jag att byggnadskreditivet ligger kring 6-7 % (rätta mig gärna, inte min expertis)
Om huset är klart och BRF:en har tagit över borde räntan var väsentligt lägre. I min förening har vi precis lagt om två av våra fyra lån. Vi ligger på mellan 2,6 till 3 procent ränta. 12 procent låter ohemult högt. De övriga beloppen tror jag inte du ska bråka om.
Om huset är klart och BRF:en har tagit över borde räntan var väsentligt lägre. I min förening har vi precis lagt om två av våra fyra lån. Vi ligger på mellan 2,6 till 3 procent ränta. 12 procent låter ohemult högt. De övriga beloppen tror jag inte du ska bråka om.