Byggahus.se

kostnader på olika tak

1. G
    Medlem Nivå 4
    Vilket är dyrast av tegel ellet plåttak

2. A
    Medlem Nivå 5

Re: kostnader på olika tak

Generellt är tegel dyras, följt av betongpannor och slutligen plåt om man håller sig till "traditionell" takbeläggning.

3. G
    Medlem Nivå 4

Är det stor skillnad?

4. A
    Medlem Nivå 10

Ummm, jag skulle säga tvärtom. Falsade plåttak är dyrast. Billigast är pressad takplåt i tegelimitation.

5. N
    Medlem Nivå 7

Jag har för mig att tegelpannorna är ungefär dubbelt så dyra som betongtegelpannorna. (I cirkaförhållande 4 till 8 kronor styck.)
    Och hundra gånger så snygga...

6. P
    Medlem Nivå 10

inte dubbelt men nästan..

om en betong panna kostar 20 pix så brukar man räkna med att en tegelpanna kostar 1&½ mer dvs 30 pix i detta fall..

Där till ska man veta att Betongpannan är tyngre med en hålbarhet på ca 40 år medans telgelpannan ca 80 år..

Så Ja självklart finns det betong tak som kan ligga i 60 år lika så kan tegel pannor ligga i 100 år.. Men underlagspappen bör man byta var 40:e år..

Detta är vad jag har läst mig till på nätet..

Mvh Perka

7. H
    Medlem Nivå 8

Jag måste ännu en gång slå ett slag för begagnat tegel, väl frosttestat och nästan gratis, brukar vara gratis mot nedplockning eller kosta 1-2 kr om det är nedplockat (ute i landet priser)
    På äldre hus tycker jag begagnat tegel passar bra, men på nya hus kanske det inte passar lika bra........

8. D
    Medlem Nivå 9

Betongpannor ligger väl på ungefär 5 SEK/styck + moms om jag inte minns fel.

mvh
    David