som husägare åläggs man att se till att "elanläggningen uppfyller alla krav och bestämmelser samt att med viss period låta besiktiga den". efter vad jag sett så verkar inte det göras i någon större omfattning... en del hempulare kan ju vara kunniga medans andra är livsfarliga!!!

ibland när jag kommer till en villa och öppnar centralen så ser jag att någon "hempulare" tex lagt 2 trådar på utgående från en säkring eller att det i äldre centraler sitter 3-4 trådar på jorden, även väldigt att passdelarna och propphuvarna är lösa. så min åsikt är iaf att hempulare inte har kunskaperna att besikta sin elanläggning. sen det där med trasiga uttag å strömbrytare mm, är väl lite si o så med det... ska ju inte dra alla över en kam men alla är inte så noga med det

2 utgående på samma säkring är det många som gör inklusive A ansvariga.....

ja jag gör då inte sådana kopplingar i alla fall. ibland när jag träffat på en sådan koppling så går den ena fastråden att dra lös jättelätt pga att det bara klämmer om den andra. å sådant tror jag inte att en vanlig villaägare kollar upp! för i så fall så skulle man ju inte hitta det...
har åxå exvis råkat ut för hempulare som kopplat 3-fas på en 1-fas jordkabel vilket gjorde att både jord och nolla blev spänningsatta i stugan som matades via jordkabeln!!!!!!!!!!
på 60-talet var det ju lite andra normer än det är nu...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.