För att göra ett lång historia kort:

Har haft översvämning i tvättstugan och vatten rann ut i vardagsrummet. Fick byta parkett och delar av väggar. Spolfirma spolar avloppet och går ner med kamera. Grus i röret, samma som plattan ligger på. Går inte att rensa bort gruset då renslucka sitter för långt bort. Kan räkna med stopp om 18 månader igen (fett samlas i gruset).

Spolkillen sa att jag bör göra en ledningssökning för att ta reda exakt vart olika avlopp ansluts till huvudröret och sedan göra en renslucka på bästa ställe. När plattan gjordes fans inga riktiga avloppsritningar utan drogs på enklast möjliga sätt till anslutningspunkten (rensbrunn). Antar att jag får ta på mig detta "konstruktionsfel" eftersom jag var byggherre vid tillfället och borde haft riktiga ritningar om jag skall ha ryggen fri.

Kostnad för rensning av avlopp ca 6600 kr
Kostnad för ledningssökning ca 5000 kr

Att det är grus i avloppet beror inte på avsaknad av ritning utan snarare otur/klantighet från byggaren. Bör företaget stå för denna kostnad eller är det jag?

Kostnad för ledningssökning samt för att göra en renslucka är det väll rimligt att jag står för?

Vad anser ni? Har mailat ovan förslag till företaget som gjort avloppet och vad som har hänt och vad detta beror på. Har inte hört något från företaget. Efter en hel del andra omständigheter så har detta blivit en principsak för mig. Jag anser att jag inte skall stå för felet som orsakats av företaget vid installationstillfället. Eller är jag helt ute och cyklar?

Åsikter? Hur skall jag göra för att få ersättning?

Men är det helt fastställt att gruset inte fortsätter komma in? Alltså att det är typ en ledning som är av någonstans? Det låter väldigt konstigt att det skulle kommit in några större mängder grus i samband med att rören monterades.

Ditt krav mot firman låter rimligt. Borde kanske även kräva för dina kostnader pga. översvämmningen.

hempularen skrev:
Men är det helt fastställt att gruset inte fortsätter komma in? Alltså att det är typ en ledning som är av någonstans? Det låter väldigt konstigt att det skulle kommit in några större mängder grus i samband med att rören monterades.
Vi fick rören väldigt rena och kunde inte se något på kameran som tyder på att gruset fortsätter komma in. Helt säker får så klart inte att vara.

Vore bra att få bort gruset och sen filma igen efter några månader för att se om det är mer grus.

Ni har inte katt möjligtvis?

Jag fick stopp i avloppet för många år sedan när jag bodde i lgh.
Det var fullt med sand i rören. Kattsand, närmare bestämt.

Men varför går det inte att spola ut gruset, sitter det fast? är det betong som brunnit fast?

Protte

mycke_nu skrev:
Ni har inte katt möjligtvis?

Jag fick stopp i avloppet för många år sedan när jag bodde i lgh.
Det var fullt med sand i rören. Kattsand, närmare bestämt.
Intressant tanke, men TS hr ju skrivit att det är samma typ av grus som huset står på. Vi får hoppas att huset står på lite grövre material än kattsand, eller att inte den stackars katten behöver göra sina behov i packad 0 - 32 mm kross....

Företaget som det handlar om heter Isorast och är ett företag som har nämts i flera inlägg i detta och på andra forum. Jag kommer att posta en varning och fakta (en i mängden) om företaget i en annan tråd.

Har nu försökt att nå Birger på flera olika sätt, mail, sms, ringt två olika nummer. Senaste numret jag ringde svarade en liten tjej och sa att jag inte fick ringa detta nummer. Kort och gott han försöker göra sig oanträffbar.

Min fråga är då hur fasiken skall jag gå vidare? Det är inga enorma summor det handlar om ca 10 000 kr + arbete att göra en renslucka (bilning etc.). Efter detta bekymmer + några andra av mindre art tidigare har nu detta blivit en principsak. Jag är beredd att driva detta hela vägen in i väggen.

Någon som vet hur jag ska göra?

Jag har endast en faktura för spolning, ledningssökningen har jag inte gjort ännu och lika så kostnaden för en firma för att fixa en renslucka (25-30 tusen?).

Än en gång. Varför tror du att det skall behövas rensas om 18 månader igen. Du skriver att fett samlas i gruset samtidigt skriver du att ni inte såg något som tyder på att det kommer in grus igen.

Om det skulle vara grus från den dagen man byggde plattan och om den är borta nu så behöver du väl inte bila upp och sätta in renslucka av den anledningen.

Sen är det ju en intressant fråga var gruset kommit ifrån. Och det kan du nog tvista med byggaren om i evighet. Hur länge sedan är det som man gjöt plattan?

Att tvista för principen brukar bara kosta energi och pengar och leder ingenstans.

Jag förstår inte riktigt problemet med rensluckan. Du skriver att nuvarande renslucka sitter för lång från huset, eller vad var problemet?

oceanis skrev:
Än en gång. Varför tror du att det skall behövas rensas om 18 månader igen. Du skriver att fett samlas i gruset samtidigt skriver du att ni inte såg något som tyder på att det kommer in grus igen.
Bör inte komma in mer grus, kunde inte hitta något fel på rören.

oceanis skrev:
Om det skulle vara grus från den dagen man byggde plattan och om den är borta nu så behöver du väl inte bila upp och sätta in renslucka av den anledningen.
Gruset gick itne att spola bort. Han hade velat att gå från anslutningspunkten/rensluckan och förbi gruset och sen spola med sig tillbaka när slangen dras ut. Från renslucka till problemet är det runt 22 meter. Dessutom går huvudledningen från rensluckan direkt till badkaret. Köket ansluts någon stans, han lyckas inte hitta vart. Slangen vill ta enklaste vägen (rakt fram). Vi spolade med stora slangen ovanför problemet men lyckades inte spola bort. Gruset spred sig istället några meter. Spolkillen sa att jag måste få bort gruset för det kommer att bli stopp igen.
Sen är det ju en intressant fråga var gruset kommit ifrån. Och det kan du nog tvista med byggaren om i evighet. Hur länge sedan är det som man gjöt plattan?[/QUOTE]

Ca 2 år sedan

oceanis skrev:
Att tvista för principen brukar bara kosta energi och pengar och leder ingenstans.
Så sant så! Men när den jäveln (ursäkta språket) låter sin dotter svara och försöka föra en diskussion om att jaginte får ringa det nummret utan får kontakta via hemsidan. Då har man gått för långt, det är i princip att erkänna att felet är hans. En feg jäkel. Jag har dessutom erbjudit mig att stå för halva kostnaden utan att höra något från honom.

hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet med rensluckan. Du skriver att nuvarande renslucka sitter för lång från huset, eller vad var problemet?
Precis. Den sitter ca 10-12 meter från fasaden. Sen är det ytterligare 8-10 meter under huset.

Det låter inte som någon speciellt lång sträcka för en spolbil. Kolla med fler spolföretag. Kan vara så att just din firma hade kort slang.

Tänk på att de spolar igenom även kommunens ledningar i gatorna, så tätt sitter inte brunnarna.

Däremot så kanske du skulle behöva en mer avancerad kameraundersökning. om de går in med kameran utifrån så tror jag inte att de kan styra in den i de olika avsticken. Fast det finns kameror som är som små robotar med hjul som kan gå att styra. Men troligen skulle man behöva gå in med kamera från de olika avloppen i huset för att granska ledningarna.

Jag skulle inte våga hoppas på att det inte kommer in grus om inte alla rören är inspekterade. Om exempel ett handfatsavlopp eller tom. köksavloppet är helt av så kan det ta väldigt lång tid att upptäcka det. Hela grusbädden under huset är en stor infiltrationsbädd.

hempularen skrev:
Det låter inte som någon speciellt lång sträcka för en spolbil. Kolla med fler spolföretag. Kan vara så att just din firma hade kort slang.

Tänk på att de spolar igenom även kommunens ledningar i gatorna, så tätt sitter inte brunnarna.

Däremot så kanske du skulle behöva en mer avancerad kameraundersökning. om de går in med kameran utifrån så tror jag inte att de kan styra in den i de olika avsticken. Fast det finns kameror som är som små robotar med hjul som kan gå att styra. Men troligen skulle man behöva gå in med kamera från de olika avloppen i huset för att granska ledningarna.

Jag skulle inte våga hoppas på att det inte kommer in grus om inte alla rören är inspekterade. Om exempel ett handfatsavlopp eller tom. köksavloppet är helt av så kan det ta väldigt lång tid att upptäcka det. Hela grusbädden under huset är en stor infiltrationsbädd.

Gruset kan inte komma från badrummet, då måste gruset vandra uppåt. Gruset hittades nära avloppet till köke där även tvättstugan ansluts. Spolade rören riktigt rena och gick ner med kamera. Spolkillen kunde inte så att något var trasigt.

Om gruset finns nära köks avlopp och tvättstugeavlopp så varför kan man inte spola ner gruset från det hållet, ner i huvudstammen som sen spolas ren utifrån. Du kan ju spola med ett framåtriktat munstycke uppifrån och ett bakåtriktat uteifrån.

När rören är rena så lägg inte mer tid på det innan du verkligen vet att det blir stopp igen eller då du har konstaterat att det kommer in mer grus i systemet.

Hej

Oturligt men tyvärr kommer du nog inte få ut några pengar, hur länge har du bott i huset sen det byggdes?

Han kommer skylla på dig!

Mitt förslag: Pröjsa 10.000:- och bespara dig själv huvudvärken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.