Hej,

Vi funderar på att bygga om och har fått prisestimat från ett företag som jobbar med projektledning av byggprojekt, som jag förstår det. Skulle gärna vilja ha era kommentarer innan vi går vidare skarpt med att ta in offerter etc.

* Vi skulle vilja gräva ur källaren för att isolera, gjuta golv och bygga ett antal sovrum inkl vvs-arbeten för dolda rör istället för de befintliga gjutjärnsrör som täcker halva källaren (behöver inte diskutera lämpligheten i sovrum i källaren då det är standard i hela denna stadsdel). Det handlar om ca 55 kvm, och huset har en fungerande dränering som troligen ligger tillräckligt djupt. Inga ytor skall bli våtrum eller kök. Vi har fått ett estimat på 15-20'/kvm vilket skulle innebära upp till 1,1 MSEK. Det är inte den bild jag får när jag läser runt utan då har man inkluderat såväl badrum som dränering och prisbilden är ändå lägre (väl medveten om att kostnaderna stiger hela tiden). Vad är era tankar om detta?

* Vi skulle vilja ta upp ett nytt trapphål på en plats som bedömts som fungerande, genom ett träbjälklag. Kostnaden för själva hålet fick vi höra skulle gå på ca 100'-150'. Kommentarer på detta? Jag hittar bara gamla diskussioner men då verkar kostnaden snarare vara runt en femtedel av detta.

* I prisbild för nytt kök har vi fått veta att vi skall räkna på materialkostnader på ca 200', utöver byggofferten och jobb med ytskikt. Är det rimligt? Vi tänker oss IKEA-stommar och modesta vitvaror men kanske missar vi något material.

Tacksam för feedback så vi får en klarare bild av vad vi har att röra oss med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.