Hej!

Vi har upptäckt svamp i fritidshuset.
Prov till analys är inte inskickat än men ska skickas in. Personal ifrån Anticimex tror att det är äkta hussvamp. De har varit på plats.

Hur ser en sanering ut?

Får jag elda upp skadat virke då stugan är bredvid en sjö?

Angreppet är väldigt stort under halva huset.

Jag köpte tidigare ett gammalt torp, som vi skulle hyra ut då vi skulle bygga ett nytt hus på platsen. Vi valde då att låta brandmännen elda upp torpet.

Är det en tjänst jag kan få hjälp med i dag? Dvs att brandmännen eldar upp hela fritidshuset el om jag själv kan elda upp golvbjälkarna?

Vad kan jag annars förvänta mig av saneringen, både praktiskt och kostnadsmässigt?

Har man inte en försäkring mot äkta hussvamp?!

Min försäkring täcker hussvamp som uppkommit vida läckage av ett rör under deras försänringsperiod.

Svampen i stugan verkar fått växa hej vilt under flera år. Försäkringsbolag ska ta ett prov och analysera om det är äkta hussvamp el någon annan svamp. På analysen kan man också se när i tiden hussvampen börjat växa och började den växa för 5 år sedan så tar inte mitt försäkringsbolag det om jag fattat rätt. Jag har haft stugan i två månader.

Någon mer som vet vad det gäller, försäkringsmässigt, kostnadsmässigt el omfattning av sanering så tar jag gärna emot svar.

Jag har googlat en del också som ni förstår.

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.