Hej,

Jag är i ett tidigt skede och planerar att bygga ett nyckelfärdigt hus på ca 100–120 kvm med 3 sovrum och vill gärna ha input kring hur man kan hålla nere byggkostnaden utan att vara dumsnål.

För ca två år sedan byggde jag ett 2-planshus på 150 kvm som landade runt 15 000 kr/kvm. Det var ett ganska klassiskt hus (sadeltak m.m.) och fungerade bra, Det bygget gjordes med prefabricerade väggar, takstolar och klickfalsat plåttak från Lövångers bygg vilket höll nere kostnaderna rejält och gjorde att huset var rest och tätt på en helg.

Lutar åt att köra på samma upplägg men den här gången är jag ute efter något mer minimalistiskt och avskalat, med enkel form och så få speciallösningar som möjligt.

Saker jag inte vill tumma på:

OSB + gips i väggar
Golvvärme
Normal permanentboendestandard

Saker jag gärna vill optimera:

Husform/volym
Taktyp och taklutning
Antal våtutrymmen
Teknikval (lagom nivå)

Jag tittar själv på lösningar som t.ex.:

Platta på mark med betong som färdigt golv
Enkel och konsekvent materialval
Standardmått och repetitiva lösningar

Jag har även redan köpt nya 3-glasfönster billigt från en leverantör (felbeställning), inklusive ett större skjutparti, så fönsterstorlekar kommer delvis styra utformningen, jag kommer nog också att köpa demokök från köksleverantörer.

Tar gärna emot erfarenheter, konkreta tips, kostnadsfällor att undvika och exempel på val som gett mycket värde för pengarna – särskilt från er som byggt relativt rationellt/minimalistiskt.

Tack!

D Dennis11540 skrev:
Har fått för mig att det blir dyrare än att lägga ett golov på en normal betongplatta- Om plattan skall gjutas tillräckligt jämn för att kunna vara golv.

BirgitS
Om man ser vad lågpristillverkarna Smålandsvillan och Älsbyhus gör så har de väl krypgrund för att hålla nere kostnaden. Sen får man då betala driften av en avfuktare i grunden i stället.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dennis11540 skrev:
Hej,

Jag är i ett tidigt skede och planerar att bygga ett nyckelfärdigt hus på ca 100–120 kvm med 3 sovrum och vill gärna ha input kring hur man kan hålla nere byggkostnaden utan att vara dumsnål.

För ca två år sedan byggde jag ett 2-planshus på 150 kvm som landade runt 15 000 kr/kvm. Det var ett ganska klassiskt hus (sadeltak m.m.) och fungerade bra, Det bygget gjordes med prefabricerade väggar, takstolar och klickfalsat plåttak från Lövångers bygg vilket höll nere kostnaderna rejält och gjorde att huset var rest och tätt på en helg.

Lutar åt att köra på samma upplägg men den här gången är jag ute efter något mer minimalistiskt och avskalat, med enkel form och så få speciallösningar som möjligt.

Saker jag inte vill tumma på:

OSB + gips i väggar
Golvvärme
Normal permanentboendestandard

Saker jag gärna vill optimera:

Husform/volym
Taktyp och taklutning
Antal våtutrymmen
Teknikval (lagom nivå)

Jag tittar själv på lösningar som t.ex.:

Enkel och konsekvent materialval
Standardmått och repetitiva lösningar

Jag har även redan köpt nya 3-glasfönster billigt från en leverantör (felbeställning), inklusive ett större skjutparti, så fönsterstorlekar kommer delvis styra utformningen, jag kommer nog också att köpa demokök från köksleverantörer.

Tar gärna emot erfarenheter, konkreta tips, kostnadsfällor att undvika och exempel på val som gett mycket värde för pengarna – särskilt från er som byggt relativt rationellt/minimalistiskt.

Tack!
Tror du att du kan komma ner till samma kvadratmeterpris med ett mindre hus?
Jag misstänker att grund, värmesystem, kök och bad gör att priset inte blir så mycket lägre om du bygger 30-50m2 mindre än förra gången.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.