J.A skrev:
Har inte läst alla svaren men gissar att jag är kärringen mot strömmen som gärna väljer något annat än kakel och klinker. Främst ur städsynpunkt då jag tycker att fogarna är tråkigt jobbiga att hålla rena.
...
Om du är kärringen mot strömmen så är jag gubben :)

Kakel/klinker-hysterin tycks slå allt, utan några vettiga argument.
Det verkar som att just när man sitter och gör tvåan (och inte tänker så mycket på omgivningen),
eller när man står i duschen och blundar för att inte få tvål i ögonen,
så skall man ha glaserad keramik omkring sig för att stå ut.

Nej, jag begriper inte heller prioriteringen.
Men den kommer väl i alla fall surt efter på min försäkringspremie :p

• Gilla
johannaak
  • Laddar…
Om man tänker lite ekonomiskt utifrån den tid man befinner sig på en toalett eller badrum så är det oftast stora pengar man "plöjer" ned jämfört med med andra rum i ett hus gällande utseende på ytskikt.
Så även jag är nog lite mot strömmen utifrån att väga nytta/praktiskt kontra estetiskt.
Hellre hela rena mattor än skitiga fogar och möglig silikon.
Observera att vi har 2 badrum och en bastu med dusch, samt tvättstuga som har enbart kakel/klinker.
Men valde senast i fritidshuset att sätta matta på väggarna för att vi kände det som mera praktiskt, dvs en hel matta som endast har en skarv över dörren, dock kakel på golvet satt på en matta som tätskikt.
Tycker inte alls att mattan på väggen känns billig.

matta på vägg och klinker på golv var en udda lösning :)

nino skrev:
matta på vägg och klinker på golv var en udda lösning :)
Nja, vi var inne på vanlig matta även på golvet men i fritidshuset med ibland mycket folk sommartid ville vi ha något mera slitstarkt på golvet då man springer ut och in på toaletten även med skor, även sand på fötter.
Flera som har sett har noterat att det var ovanligt men att med det färgval vi gjort blev "hyfsat" bra. Man får "thinking outside the box" ibland och det är väl samma sak med klinkers/kakel eller matta, varför inte kombinera det man tycker passar bäst.

Om ni ändå körde klinker på golvet kunde ni ju även köra kakel på väggen om ända argumentet är risken för läckage med keramik (Vilket är obefintlig om det görs rätt)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
huggan skrev:
Beror på vad för kakel man tar. Jag vänder vid brunt och rosa.
Svärfar säljer sitt hus nu med ljusblått kakel i ena badrummet. I det andra har han orange kakel som tydligen var en provserie från en fabrik som även var avbildad i en historiebok över fabriken. Köparens hustru uppgavs vara kräsen.
Men hon blev lyrisk och ville inte byta. Själv skulle jag har rivit skiten men man vet inte vem köparen är.

(Vilket är obefintlig om det görs rätt)
Edit: dock är ju folietätskikt det sämsta branschen någonsin kokat ihop

Efter senaste vattenskadan orsakad av grannen så blev man ganska less. Försäkringsbolaget LF rekommenderade oss att välja plastmatta på golvet samt tätskiktsmatta under kakel på väggarna som vi följde. Däremot var det svårt att hitta en snygg plastmatta som skulle passa in med vitt och svarta grafikkakel.

När vi sedan byggde om tvättstugan blev det kakel på väggarna och klinkers på golvet med golvvärme. Vill minnas att arbetskostnaden var ca 3500 kr mer efter rot mot plastmatta. Så det stämmer nog att det blir ca dubbel arbetstid att lägga in kakel istället.

AndersMalmgren skrev:
(Vilket är obefintlig om det görs rätt)
Edit: dock är ju folietätskikt det sämsta branschen någonsin kokat ihop
*host* *host* *host*

Enstegstätad putsfasad....

• Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Rollat tätskikt funkade ju mycket bra, problemet var att många fuska med förbrukningen. Om alla vara var noggranna så läcker det inte

AndersMalmgren skrev:
Om ni ändå körde klinker på golvet kunde ni ju även köra kakel på väggen om ända argumentet är risken för läckage med keramik (Vilket är obefintlig om det görs rätt)
Vi ville inte ha kakel på väggarna utifrån att det från början varit byggt som en sommarstuga som från början var 95mm reglar. Däremot golvet är gjuten platta med isolering så det är lite olika förutsättningar för vägg och golv.
Dessutom tyckte vi att det blev riktigt snyggt med mattan på väggen och dess mönster.
Det jag vill påvisa är att man ska välja det man själv tycker är praktiskt och snyggt.

AnneFi skrev:
Hoppas då de tar hänsyn till vilket hus de olika badrummen är byggda i.
I vår källare var kakel och klinker det självklara valet.
Och på vår övervåning är plastmatta självklart, eftersom kakel och klinker kräver ombyggnad av hela väggarna, då de är alldeles för dåligt byggda för att vara underlag till något annat än plastmatta.

AndersMalmgren skrev:
Rollat tätskikt funkade ju mycket bra, problemet var att många fuska med förbrukningen. Om alla vara var noggranna så läcker det inte
Man borde köra rollat i flera lager där varje lager har en egen färg så att man tydligt ser att man täckt ordentligt.

^--- gratis produktförslag till branschen. Kom ihåg var ni läste det först.

• Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
fick tips av någon leverantör att dra ett streck med tuschpenna, när man inte såg strecket så var det rätt mängd

Folie är överlägset rollat tätskikt enligt min mening

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.