34 686 läst ·
64 svar
35k läst
64 svar
Kostnad - Klinker vs Plastmatta i badrum - konfunderad
Jag var hemma hos en mäklare, två badrum renoverade med plastmatta.
Hemma hos mig finns också ett nyrenoverat badrum med plastmatta, det såg vi som ett plus när vi köpte bostaden och inte alls som något vi kalkylerade för att göra om. Renoverar vi det andra badrummet så blir det också med plastmatta.
Men jag missunnar förstås ingen annan att sitta och filosofera i ett ekande kakelrum.
Hemma hos mig finns också ett nyrenoverat badrum med plastmatta, det såg vi som ett plus när vi köpte bostaden och inte alls som något vi kalkylerade för att göra om. Renoverar vi det andra badrummet så blir det också med plastmatta.
Men jag missunnar förstås ingen annan att sitta och filosofera i ett ekande kakelrum.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Uppenbarligen finns det ju ett gäng här på Byggahus som föredrar plastmatta och det är väl upp till var och en. Det finns såklart praktiska för- och nackdelar med båda. Det jag och AndersMalmgren försöker påpeka är ändå att majoriteten föredrar ett kaklat badrum (tror t.o.m. det har funnits en undersökning här på BH). Har man en lägenhet/hus som betingar ett värde högre än någon miljon så anser jag det vara dumt att snåla in på kostnadsskillnaden plastmatta-kaklat. Detta eftersom många köpare skulle vilja göra om det vid en försäljning och därmed tappar man hela kostnaden för badrummet på priset istället för att kanske få ett högre pris än badrummet kostade med kakel, för att allt är färdigt.
Planerar man att bo kvar resten av livet eller längre än ytskiktens livslängd, så gör man såklart som man vill. Faktum är väl att majoriteten inte bor kvar så längre på samma ställe, även om man kanske tror det när man flyttar in.
Anledningen till att dessa ovan inte föredrar en plastmatta har ingenting med dess praktikalitet att göra, utan det handlar om känsla och utseende d.v.s. estetiken. Precis som att många hellre vill ha parkettgolv än laminat eller för den delen plastmatta.
Planerar man att bo kvar resten av livet eller längre än ytskiktens livslängd, så gör man såklart som man vill. Faktum är väl att majoriteten inte bor kvar så längre på samma ställe, även om man kanske tror det när man flyttar in.
Anledningen till att dessa ovan inte föredrar en plastmatta har ingenting med dess praktikalitet att göra, utan det handlar om känsla och utseende d.v.s. estetiken. Precis som att många hellre vill ha parkettgolv än laminat eller för den delen plastmatta.
Tror att vi kan konstatera att kakel/klinkers kan öka värdet respektive marginellt påverka värdet beroende av var bostaden ligger, utbudet av bostäder och prisbilden på lägenheter i området där man bor.falkn skrev:
Och vilka köpare som just vid en försäljning finns på marknaden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Min lgh köpte jag rekordlågt för onrådet, den hade plastmatta och laminatgolv. Ska bli kul och se vad den är värd när vi säljer sedan med klinker och massivt golv.
Grannen under som har identisk lgh sålde iof oreneoverad för 800 mer än vad vi gav så inte helt lätt att räkna ut vad som är marknadsökning och vad som är ökning pga ytskikt.
Hur som helst, jag tror absolut det totala intrycket kan öka värdet på ett boende
Grannen under som har identisk lgh sålde iof oreneoverad för 800 mer än vad vi gav så inte helt lätt att räkna ut vad som är marknadsökning och vad som är ökning pga ytskikt.
Hur som helst, jag tror absolut det totala intrycket kan öka värdet på ett boende
Med tanke på rapporten om att 17 av 20 godkända tätskikt läcker så kanske matta på golv och väggar värderas betydligt högre än "riskkonstruktionen" kakel och klinker av marknaden om en tio år eller så...
Så här säger de som utrett det hela:falkn skrev:
Flyttintensitet i Sverige
Under sin livstid flyttar en svensk i genomsnitt ungefär 10 gånger. De flesta
flyttningar när man är i åldern 20-35 år. Näst mest flyttar unga barnfamiljer vars
barn ännu inte börjat skolan. Under den perioden pågår i många fall en
bostadskarriär som innebär att hushållet byter till sig en större bostad en eller flera
gånger. Under åren med skolbarn och medelålder därefter minskar flyttfrekvensen
och ökar först kring pensionsåldern
från http://www.villaagarna.se/Global/Påverka/Svenska folket flyttar mindre.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra jämförelse!falkn skrev:
Men det är en skillnad:
I bad-/duschrummet tillbringar man kanske 10 minuter, i vardagsrummet 4 timmar om dagen.
Så var skall man satsa pengarna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Tur man har plastmatta med kakel på då, Tarkodry.
Jag skulle resonera lite som med mycket annat när man väljer billiga saker, vad är det mer för saker i huset man valt att spara in på, det är ju på nått vis det man ser som säger hur ägaren tagit hand om huset.
Har kollat på många beg hus där man renoverat med laminatgolv från Rusta och div andra budgetlösningar, som en kompis som hade helt nytt kök i huset men laminatgolv för 49kr/kvadraten på golvet som tidigare ägare lagt in, fick redovisat för mig hur himla dyrt det nya köket varit...
Om det nu är så att man väljer såna budgetgrejer på ytor som ändå är ganska prioriterade, hur har man då gjort med skötsel av annat där det är av större vikt att använda kvalitetsgrejer.
Jag skulle resonera lite som med mycket annat när man väljer billiga saker, vad är det mer för saker i huset man valt att spara in på, det är ju på nått vis det man ser som säger hur ägaren tagit hand om huset.
Har kollat på många beg hus där man renoverat med laminatgolv från Rusta och div andra budgetlösningar, som en kompis som hade helt nytt kök i huset men laminatgolv för 49kr/kvadraten på golvet som tidigare ägare lagt in, fick redovisat för mig hur himla dyrt det nya köket varit...
Om det nu är så att man väljer såna budgetgrejer på ytor som ändå är ganska prioriterade, hur har man då gjort med skötsel av annat där det är av större vikt att använda kvalitetsgrejer.
Var det laminatgolv eller priset som definieras som budgetlösning?Pumba skrev:Tur man har plastmatta med kakel på då, Tarkodry.
Om kompisen valt ett "lång plank" Pergo för 300:-/kvm hade det då klassats som kvalité?
Helt klart både och golvet både är och se billigt ut.AndersS skrev:
Det var inte kompisen som la det hela utan den personen han köpte huset av, vem lägger 175 000kr på köket och sen lägger laminatgolv för 49kr kvadraten, i ett sånt fall så skulle ju iaf jag börja tvivla på vad det egentligen var för kök som satt där och inte bara var ett "kvitto" som någon skaffat fram.
Tycker det går att hitta många som inte har någon kvalitetskänsla utan spenderar massor på ett dyrt kök exempelvis, men sen gör ett hafsjobb när de monterar det, skippar att sätta täcklister, skiter i ett par fogar eller annat sådant smått som i sig är en mindre merkostnad, men gör mycket för totalen. Samma personer kan exempelvis köpa tapet för 1200kr/rullen, försöka(!) sätta upp det själva, få lite fula skarvar och sen skita i att måla om listerna innan de spikar upp dem på nytt (om de ens tar ner dem emellan). Finns folk till allt.Pumba skrev:Helt klart både och golvet både är och se billigt ut.
Det var inte kompisen som la det hela utan den personen han köpte huset av, vem lägger 175 000kr på köket och sen lägger laminatgolv för 49kr kvadraten, i ett sånt fall så skulle ju iaf jag börja tvivla på vad det egentligen var för kök som satt där och inte bara var ett "kvitto" som någon skaffat fram.
Har inte läst alla svaren men gissar att jag är kärringen mot strömmen som gärna väljer något annat än kakel och klinker. Främst ur städsynpunkt då jag tycker att fogarna är tråkigt jobbiga att hålla rena.
I badrummet i mitt förra hus hade vi matta på golv och väggar, i kombination med en annan "väggplatta" för våtrum bakom toalettstolen. Jättefint tycker jag själv
Den här gången lutar det åt att jag hittar på något med mattor på golv och väggar i kombination med tapet. Tror att jag kan hitta på något riktigt snyggt och kul av det som dessutom blir hyfsat enkelt att förnya 
I badrummet i mitt förra hus hade vi matta på golv och väggar, i kombination med en annan "väggplatta" för våtrum bakom toalettstolen. Jättefint tycker jag själv