34 686 läst ·
64 svar
35k läst
64 svar
Kostnad - Klinker vs Plastmatta i badrum - konfunderad
huggan skrev:
Det beror ju på lite hur huset ser ut och var badrummet ligger. Vi bor på 5:e våningen i ett flerbostadshus byggt på 30-talet och vårt badrumsgolv är varmt och skönt. Men visst, ligger badrummet på första våningen i ett hus med platta på mark med lite eller ingen isolering alternativt en dåligt isolerad torpargrund så blir det ju kallt på golvet.
Kanske är så generellt, men iallafall jag känner mig tryggare med plastmatta i trähus. Så om jag är köpare så får man inga extraslantar för kakel o klinker.AndersMalmgren skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det känns väl inte "varmt och skönt" med 20°C klinkerplattor?falkn skrev:Det beror ju på lite hur huset ser ut och var badrummet ligger. Vi bor på 5:e våningen i ett flerbostadshus byggt på 30-talet och vårt badrumsgolv är varmt och skönt. Men visst, ligger badrummet på första våningen i ett hus med platta på mark med lite eller ingen isolering alternativt en dåligt isolerad torpargrund så blir det ju kallt på golvet.
Stenmaterialet verkar ju kylande genom sin förmåga att transportera bort värme.
Vad jag läst mig till så behöver keramikgolvet vara ca 27°C för att inte kännas kallt.
Är det verkligen så när det gäller lägenheter, bostadsrätter, och som du tidigare noterat citat "att man vänder i dörren.."AndersMalmgren skrev:Beror på, lägenheter tendererar man ju att flytta runt i, villor kanske inte har samma omsättning.
Men efter 15-20 år så är de flesta badrum utkänta så om det fortfarande är omodernt eller inte spelar inte så stor roll, den nya ägaren kommer ändå göra om det.
Plastmatta har väl dessutom aldrig varit mer eftertraktat än kakel/klinker på marknaden vad jag vet
När våra barn och även bekanta varit ute och letat bostadsrätter så har det varit tuff budgivning, speciellt om man vill ha något centralt.
Visst kan material ha betydelse, men för bostadsrätter och den efterfrågan som varit, finns mera som påverkar.
Ett kaklat badrum för större pengar i ett mindre attraktivt område kanske inte värderas så högt
Dels har vi väl mer än 20 grader inne och i badrummet blir det ännu något varmare med tanke på att där sitter en vattenburen handukstork som värmer hela tiden. Vad som känns kallt och inte är ganska subjektivt dessutom. Att stengolvet behöver vara 27 grader för att ha samma avledning som ett ekgolv i 20 grader stämmer dock hyffsat, men tycker du att ett ekgolv som är 18-19 grader känns kallt? Oavsett så saknar jag absolut inte golvvärme och det är verkligen inte ett måste.KnockOnWood skrev:
Bor man i en storstad eller på en ort där priserna inte är väldigt låga så gäller väl generellt att om där är plastmatta i badrummen så kalkylerar folk med att byta ut den vid köp d.v.s. de kommer dra av kostnaden för ett nytt badrum i sin budget. Därmed blir också buden lägre. Åtminstone tänker jag och samtliga av mina bekanta så. Det inte sagt att det är omöjligt att sälja med plastmatta, men man får ju aldrig toppris för ett hus/lägenhet med plastmatta i badrummen.AndersS skrev:Är det verkligen så när det gäller lägenheter, bostadsrätter, och som du tidigare noterat citat "att man vänder i dörren.."
När våra barn och även bekanta varit ute och letat bostadsrätter så har det varit tuff budgivning, speciellt om man vill ha något centralt.
Visst kan material ha betydelse, men för bostadsrätter och den efterfrågan som varit, finns mera som påverkar.
Ett kaklat badrum för större pengar i ett mindre attraktivt område kanske inte värderas så högt![]()
NEJ, man bygger för att så småningom pensionera sig, sälja och flytta till varmare breddgraderOppe skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kan lika väl vända på resonemanget.falkn skrev:
Om det nu är så ohemult dyrt med lägenheter/hus i megastäderna så är det kanske ett vettigt sätt att hålla ned kostnaden att välja plastmattan.
Billigare för köparen, och mindre utgifter för säljaren.
Om keramiken inte är funktionellt bättre är det nog många som avstår från den extrakostnaden,
och köper chips för pengarna i stället.
Precis som många väljer Skoda hellre än Porsche.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Köper du en lägenhet i Stockholm för 6 millar vill du ju inte att det ska kännas som du är på grabbens dagis när du är på muggen 
om man bortser dron extra dyra boenden i Stockholms stadskärna så ser jag ingen fördel att renovera för stora pengar bara för att man kanske får dom tillbaka vid försäljning. Med tanken hur dyrt det är att renovera badrum så är det inte alls säkert att det blir så lönsamt. Sen får man kanske en vinst av försäljningen som man ska skatta för?
Jag lämnar gärna all beslutångest i kakelbutiker , byggröran och hantverkarna i veckor för en köpare
.
Tillbaka till frågan så skulle jag välja plastmattan i trähuset. Den blir aldrig så dyrt som kakel och går snabbt att montera.
gaia
Jag lämnar gärna all beslutångest i kakelbutiker , byggröran och hantverkarna i veckor för en köpare
Tillbaka till frågan så skulle jag välja plastmattan i trähuset. Den blir aldrig så dyrt som kakel och går snabbt att montera.
gaia
Redigerat av moderator:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frugan startade ett föräldrakooperativt dagis tillsammans med ett par väninnor.AndersMalmgren skrev:
Det var inget fel på standarden där, trots plastmattor och annat.
Och varken sonen eller dottern har blivit så statusfixerade som du tycks vara
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
På dagis är det ju praktiskt, men hemma vill man inte ha den känslan. Eller som småbarnsförälder har man ju alltid dagiskänslan närvarande iof