3 626 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Kostnad för omdragning av el
Vi måste dra om elen till vårt hus eftersom den är av 30-talsstandard. Huset har en bottenvåning på ca 60 m2, en ovanvåning på ca 50 m2 plus en vind som ska inredas och en källare, även den på ca 60 m2. Ny elcentral o jordfelsbrytare ska in och vi ska ha rätt gott om kontakter och ett badrum ska fixas samtidigt. Nu har vi fått offerter från två firmor:
Firma 1: vill inte ge fast pris eftersom de menar att det är för mycket som kan dyka upp under arbetets gång men skattar slutnotan på 165 000-210 000 plus moms. De har utgått från ett mkt detaljerat underlag med alla kontakter o strömbrytare utritade. Larm ingår på bv och källare och elen samlas i en kanal från vilken den sen leds ut på respektive våning. Två centraler, en i källaren, en på ov.
Firma 2: 150.000 inkl moms men då ingår även renovering av ett badrum (!) Offerten är inte specad för elen utan det står bara att all el ska bytas och att jordfelsbrytare ska in, men elektrikern som var hemma har fått all info om vad som ska göras. I den här offerten flyttas inte elcentralen eftersom elektrikern tyckte det var för mycket jobb.
Hur kan det diffa så enormt
Kanske ska tillägga att elektrikern från firma 2 inte gav ett vidare bra intryck, medan de från firma 1 kändes mycket mer seriösa. Jag vet att vi borde ha en offert till för att jämföra, men skulle gärna vilja ha lite åsikter under tiden. Vad är ett rimligt pris (jo, jag vet, det är en jättesvår fråga). Nån som har erfarenheter av att dra om el? Vad har ni så fall fått betala?
Firma 1: vill inte ge fast pris eftersom de menar att det är för mycket som kan dyka upp under arbetets gång men skattar slutnotan på 165 000-210 000 plus moms. De har utgått från ett mkt detaljerat underlag med alla kontakter o strömbrytare utritade. Larm ingår på bv och källare och elen samlas i en kanal från vilken den sen leds ut på respektive våning. Två centraler, en i källaren, en på ov.
Firma 2: 150.000 inkl moms men då ingår även renovering av ett badrum (!) Offerten är inte specad för elen utan det står bara att all el ska bytas och att jordfelsbrytare ska in, men elektrikern som var hemma har fått all info om vad som ska göras. I den här offerten flyttas inte elcentralen eftersom elektrikern tyckte det var för mycket jobb.
Hur kan det diffa så enormt
ta firma 1.
eller begär in ett tredje pris.....
Bra intryck eller inte, han kanske var stressad, trött mm. (jag känner ibland att man inte är i topp form när man träffar nya kunder)
eller begär in ett tredje pris.....
Bra intryck eller inte, han kanske var stressad, trött mm. (jag känner ibland att man inte är i topp form när man träffar nya kunder)
Håller med, det finns mycket duktiga yrkesmänniskor som inte kan vara på topp jämnt, dessutom känner jag ett antal experter inom mitt område som är direkt otrevliga...el_richard skrev:
Men, en mer specificerad offert innebär att du har mycket större kontroll på vad som ska göras; det bli aldrig något "snack". Att elfirma 1 har specificerat så detaljerat, det talar för dem.
Som smile75 säger. Är svårt att räkna på sådana här jobb, så då drar man på lite extra för att vara säker på att inte gå med förlust. Ta firma 1 på löpande med takpris. Eller begär in från fler.. Alt be firma 2 ge en mer specificerad offert, så ni vet säkert vad som ingår så att det inte blir en extra-räkning på 150000kr
Hur sitter centralen/erna nu? En central skulle flyttas? Är det infälld installation som ska kompletteras mycket?
Hur sitter centralen/erna nu? En central skulle flyttas? Är det infälld installation som ska kompletteras mycket?
Pris på vadå ?????
Gör en enklare egen ritning och be firmor lämna pris efter den.
Det kan skilja 50 000 kr mellan olika offerter och det kan bero på olika lösningar.
Vissa firmor räknar komlett med larm data/tele/tv i varje rum andra räknar utan larm,
endast 1 tv uttag (eller bara rördragning)1 tele uttag i hela huset.
Det är enda lösningen om du skall få ett vettigt underlag för att se vem som har bäst pris.
Gör en enklare egen ritning och be firmor lämna pris efter den.
Det kan skilja 50 000 kr mellan olika offerter och det kan bero på olika lösningar.
Vissa firmor räknar komlett med larm data/tele/tv i varje rum andra räknar utan larm,
endast 1 tv uttag (eller bara rördragning)1 tele uttag i hela huset.
Det är enda lösningen om du skall få ett vettigt underlag för att se vem som har bäst pris.
Klicka här för att svara