Hej!
Vill börja med att säga att det är jätteroligt att ha hittat ett aktivt forum på det här ämnet - den dagen vi ska till att bygga hus kommer det antagligen att vara skytteltrafik hit!

Än så länge är vi inte där, och inte ens halvvägs dit... Det är nämligen så att vi igår fick en lapp i brevinkastet där en annan hyresgäst vill undersöka möjligheten att ombilda till bostadsrätter. Vi är intresserade, men det dyker såklart upp frågor kring detta. En är vårt allt annat än fräscha badrum... OM det blir bostadsrätter här så kommer ju tanken på en framtida försäljning - såsom badrummet ser ut idag är det en skam att visa för en eventuell köpare... Frågan är alltså, vad kan man räkna med för en "normalrenovering" av ett badrum? Idag finns det där vattenburen handduksvärmare, badkar, toalett, handfatt, gräslig 70-tals blå plastmatta på golvet och en lika ful blå plasttapet. Till saken hör också att badrummet är 2,6 kvm stort - 1,30x2...

Vad kan man räkna med om man vill ha helkaklat golv och väggar, ett snyggare handfat, men inte lyxmodell, en ny toa, en snygg duschhörna, eventuellt indrag för tvättmaskin, en ny handduksvärmare och eventuellt spots i taket? Eftersom vi själva inte kommer att bo kvar här i mer än kanske ca 4 år till så känns det inte som ett måste att göra badrummet lyxigt och exakt som vi vill ha det (sen). Ett mer snyggt standardbadrum som tål att visas upp för eventuella köpare är det som är aktuellt. Jag kan tänka mig att det enda som det läggs extra energi på är att välja ett snyggt och lite "ostandard" kakel. Nån mosaik, nån snygga färger, annan form än standardfyrkantigt kakel osv. Planlösningen fungerar som den gör nu - men utan det skrymmande badkaret då! Dvs inga avlopp eller rör måste flyttas, duschhörnan skulle i så fall hamna där vattenledningarna nu kommer upp till badkaret osv.
Dels materialkostnad och dels arbetskostnad - en del arbete kan eventuellt göras själv, svärfar lär vara duktig på att kakla, men underarbete och sånt ser jag helst att en "riktig" hantverkare ger sig på.

Jag VET att jag är ute i extremt god tid eftersom hyresgästerna i huset inte ens sagt ja till att bilda en bostadsrättsförening, men drömma kan man ju få göra... ;)

Hej och välkommen!!

Det är inget stort badrum ni har.. Men vi kan börja räkna... Ett normalpris för att fuktspärra + sätta kakel och klinkers brukar ligga på ca 1000 kr/kvm och då ingår ett standard kakel/klinker, om ni har 2,4 m till tak blir det ca 8000 kr.
Toalett ca 2000 kr och uppåt..En helt standard Ifö cera ligger på priser ifrån 2200 kr.
Handfat ca 1500 kr med blandare, samma där.. Standard saker uten lyx.
Duschkabin kan man få tag på från 3-4000 och uppåt...

Hoppas detta ger er en liten hint om vad de kostar...

Ah, tack! Tja, sen kan man ju bara tänka sig att det trots allt hade varit roligare med ett riktigt snyggt handfat...och kanske en vägghängd toalett...för att inte tala om speglar, lampor, dörrar till duschen osv osv...
Men i alla fall - det ÄR fullt möjligt att göra om ett badrum för runt 20 000?

Lite optimistisk felräkning, ser det ut som?  ;)

Väggytan blir nästan 16 m2 (givet 2,40 i takhäjd) och golvet 2,6 m2 vilket bara det blir över 18 tusen (du ska visserligen dra bort ett par m2 för dörr och ev fönster).

(2+2+1,3+1,3) * 2,4 = 15,84 m2 väggyta

Badrumsmöbler är ganska dyrt, men IKEA har en del prisbilliga alternativ. Andra kostnader som tillkommer är blandare, belysning och ev rörmokare/elektriker. Tror du måste över 40' för att det ska vara möjligt, men även det är rätt "billigt" när vi pratar badrum.

Golvvärme kan vara nåt att fundera på när ni går över till klinker.

Om du gör allt själv o inte väljer allt för dyra material så är det möjligt ja.

dalle skrev:
Lite optimistisk felräkning, ser det ut som?  ;)

Väggytan blir nästan 16 m2 (givet 2,40 i takhäjd) och golvet 2,6 m2 vilket bara det blir över 18 tusen (du ska visserligen dra bort ett par m2 för dörr och ev fönster).

(2+2+1,3+1,3) * 2,4 = 15,84 m2 väggyta

Badrumsmöbler är ganska dyrt, men IKEA har en del prisbilliga alternativ. Andra kostnader som tillkommer är blandare, belysning och ev rörmokare/elektriker. Tror du måste över 40' för att det ska vara möjligt.
Helt rätt dalle.. Jag råkade plussa på 2,4 istället för att köra med gånger... Blir fel ibland..  :D

Nåja, 40 000 ska väl vara överkomligt... När jag och sambon diskuterade saken så sjönk vi ihop lite vid tanken på något som säkert skulle närma sig 100 000...

Och efter antagandet om 2,40 i takhöjd var jag tvungen att kolla - jo, det är sänkt där inne, i resten av lägenheten är det nämligen 3 m...

Jaha, då återstår det bara att hoppas på att det blir bostadsrätt av det här! :)

-Maria- skrev:
Nåja, 40 000 ska väl vara överkomligt... När jag och sambon diskuterade saken så sjönk vi ihop lite vid tanken på något som säkert skulle närma sig 100 000...
Det finns som bekant ingen övre gräns för badrumsrenoveringar!  :)

Ofta är det ju så att när man bildar bostadsrätter av hyresrätter så lägger man upp ganska gedigna lån, så kanske 40' nästan försvinner i sammanhanget...

Lycka till iallafall!

dalle skrev:
[quote author=-Maria- link=1143631911/0#6 date=1143639979]Nåja, 40 000 ska väl vara överkomligt... När jag och sambon diskuterade saken så sjönk vi ihop lite vid tanken på något som säkert skulle närma sig 100 000...
Det finns som bekant ingen övre gräns för badrumsrenoveringar! :)

Ofta är det ju så att när man bildar bostadsrätter av hyresrätter så lägger man upp ganska gedigna lån, så kanske 40' nästan försvinner i sammanhanget...

Lycka till iallafall![/quote]

Nä, vi tänkte visserligen i kvalitet och lite lyx när vi tänkte 100', så vi får se vad vi gör, OM vi gör något... Sambon är övertygad om att vi säkert skulle kunna lägga både 2 och 300' om jag fick bestämma allt! :D
På tal om ombildning, har ni någon aning om hur mycket man bör räkna med att lägga på sin lägenhet - finns det någon vanlig procentsats av marknadsvärdet?

Frågan man kan ställa sig är ju också hur mycket försäljningsvärdet ökar med en badrumsrenovering - som det ser ut nu är det pinsamt, men går man +- 0 om man renoverar för strax under 100'...?

Det kanske finns en del för att diskutera pengar, jag har inte lärt mig hitta i forumet än... ;)

Jag är precis färdig med mitt lilla badrum - har gjort allt jobb själv - och det slutade på ca. 75000 pengar.

Golvet är ca. 4 m[sup]2[/sup] och med en extra vägg för att bilda en duschhörna så blev väggytan ca. 25 m[sup]2[/sup]

Utrustning och andra kostnader:

Gustavsberg Classic vägghängd toa med fixtur
Gustavsberg Classic handfat
Gustavsberg blandare med duschmunstycke till handfatet
Tapwell duschblandare
Swedbergs Indigo väggskåp
Swedbergs handdukstork 370mm
Ifö 2000 duschdörr för 45 gr. nischmontage
Ikea Vättern högskåp som jag byggt in i en nisch
Badrumsfläkt X-mart INOX 100
El-golvvärme
Ny dörr, nytt handtag+toalås
3 takspottar 12V trafo
Kakel och klinker i mellanprisklass + aluminiumlister
Diverse flytspackel, fix, fog, silikon, tätskiktsprylar, takfärg.
Gips, golvspån, golvgips, mineritskivor i duschen
Isolering i golvbjälklaget, fogskum, etc.
Diverse rör, avloppsrör, strömbrytare, elprylar, reglar, fästmaterial etc. etc.
Tigersåg för rivning
Bensin + släphyra + deponiavgift på tippen för rivningsmaterial

Plus en del som jag säkert har glömt....

Vi har inte lagt ett öre över 15 000 på vårt helt nyrenoverade 2,6 kvm badrum. Men då har vi gjort det mesta själva. Kakling och klinkerläggning fick vi hjälp med för 5000. Vi känner dessutom en hantverkare som kollade att vi hade gjort fuktspärren ordentligt. han sa att ett proffs aldrig hade gjort det så noga som vi hade. Man får förtroende för byggbranchen av sånna uttalanden :D. Men vi körde inga spots och så.

Vi fick ett fint litet badrum med sjöstensgolv, standardkakel, ifötoa och fint ikeahandfat med kommod för lite pengar. Så det går!

Hej Maria!

Det är ju alltid en fråga om smak, och hur mycket man är villig att lägga på ett badrum, hur länge ni skall bo där, hur mycket det höjer värdet på lägenheten etc. Ett så pass litet badrum är ju ändå aldrig något som kommer bli ett "speciellt" badrum dvs ett rum för avkoppling etc, för någon, utan kommer mer att bli ett rum där man uträttar sina behov, dvs, tvättar, duschar, och går på toa. Vi har gjort ett badrum från grunden (nya väggar, golv etc) och med eget arbete (väggar, tak, sätta väv + måla) + (att vi lejde bort läggning av golv, lite rörmokeri, el etc) och hamnade på ca 15 000:- (då har vi dock köpt beg tvättmaskin, duschkabin, toa och tvättfat, nästan nya, helt OK grejer inräknat i den summan) Från att ha haft ett riktigt sunkigt badrum till att ha ett helt OK, fräscht badrum. Som sagt, allt är en avvägningsfråga, men det går med lite eget arbete, och annonsering att komma undan både billigt, eller så kan man satsa dyrt och ordentligt. De lite dyrare alternativen tror jag dock är värt endast om det är ett större badrum som verkligen är ett bad-rum, och inte bara ett ställe att uträtta de primära behoven i. Lycka till iallafall!

mvh

/Henrik

Vårt badrum är klart nu, ca 20 kvm (golv+vägg). Har betalat ca 35000 för arbetet, då ingår rivning av det gamla, underarbete, fix, fog, fuktspärr, samt rör och el. Målade taket själva. Ingen golvvärme eller spottar i taket. Eftersom badrummet är litet har vi t.ex. köpt ett dyrare och mindre handfatsskåp, hade det varit standardmått är urvalet större. Vi har inte snålat på materialet, kostnaden blir ca 80-90 000 totalt när vi är klara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.