91 822 läst ·
48 svar
92k läst
48 svar
Kostnad för byte av elcentral
En sak som jag insåg rätt snabbt efter jag halkat in i branschen är vad materialkännedom är viktigt och bra, samt skiljer sig stort mellan även rätt duktiga hempulare och yrkesverksamma elektriker.tommib skrev:
Ja samma skillnad är det ju förstås även mellan lärlingar, 1'a-års montörer och de med några fler års erfarenhet.
Sen håller jag med dig.
Att t.ex. planera utförandet snabbt och effektivt är ju en sak som kommer med erfarenhet, men det är ju lite som du säger, det går ju också att göra lika bra med rent teoretiska kunskaper om man bara planerar tillräckligt länge och noga (och så är det individuella skills också som vanligt)
Absolut, du har helt rätt i att materielkännedom är en extremt viktig grej men jag räknar inte det som hantverk. Det är en del av jobbet men man måste inte jobba med det för att lära sig, det går bra att plocka upp en katalog från någon av tillverkarna och läsa. I en vanlig villainstallation är det också ett väldigt begränsat subset av komponenter som krävs.
Självklart jobbar en erfaren elektriker mycket snabbare och mer effektivt (i de flesta fall) och hen ser oftare lösningar på problem som går en oerfaren helt förbi.
Och ja, det kokar också ner till individuell förmåga och kanske också läggning. Vissa har helt enkelt lättare än andra för att förstå tekniska system.
Apropå ämnet så läste jag en tråd på FB nyligen på Fluxio om någon elektriker som beklagade sig över den svåra matten på AL-utbildningen och fick medhåll från många kollegor. Jag skrev inget där men det visar rätt elegant att vad som är svårt och jobbigt för en är plättlätt för en annan.
Självklart jobbar en erfaren elektriker mycket snabbare och mer effektivt (i de flesta fall) och hen ser oftare lösningar på problem som går en oerfaren helt förbi.
Och ja, det kokar också ner till individuell förmåga och kanske också läggning. Vissa har helt enkelt lättare än andra för att förstå tekniska system.
Apropå ämnet så läste jag en tråd på FB nyligen på Fluxio om någon elektriker som beklagade sig över den svåra matten på AL-utbildningen och fick medhåll från många kollegor. Jag skrev inget där men det visar rätt elegant att vad som är svårt och jobbigt för en är plättlätt för en annan.
Hur svårt är det med el, det är ju bara tre trådar som en kollega till mig säger (han är bygglärare)
Det är inte alls svårt om man har förståelse för hur det fungerar och ser logiken i det (tyvärr är detta svårt för många att förstå)
Svårigheterna är att förstå när det inte fungerar som det ska
Då behövs även den teoretiska biten som kan vara svårare att ta till sig.
Jag kan lära vem som helst att bli en "kabelapa" på bara två månader.
Men det endaden personen kan efter det är att sätta dosor, dra rör, koppla uttag och brytare
Det är ingen elektriker jag utbildat.
Många av er här inne besittermer förståelse för hur det fungerar och hur det ska göras än många som arbeta rmed det
Det erkänner jag gärna
Men det finns också de somöverskattar sin egen förmåga.
Är jag osäker på något (ingen kan ju allt) då rådfrågar jag en kollega som besitter den kunskapen
Det är inte alls svårt om man har förståelse för hur det fungerar och ser logiken i det (tyvärr är detta svårt för många att förstå)
Svårigheterna är att förstå när det inte fungerar som det ska
Då behövs även den teoretiska biten som kan vara svårare att ta till sig.
Jag kan lära vem som helst att bli en "kabelapa" på bara två månader.
Men det endaden personen kan efter det är att sätta dosor, dra rör, koppla uttag och brytare
Det är ingen elektriker jag utbildat.
Många av er här inne besittermer förståelse för hur det fungerar och hur det ska göras än många som arbeta rmed det
Det erkänner jag gärna
Men det finns också de somöverskattar sin egen förmåga.
Är jag osäker på något (ingen kan ju allt) då rådfrågar jag en kollega som besitter den kunskapen
Här är nog den största grejen, i kombination med att överskatta sin egen förmåga. Det finns en stor risk att man lägger sig till med farliga felbeteenden om man jobbar ensam i ett vacuum.U Uffe A skrev:
Därför anser jag att t.ex. detta forum höjer elsäkerheten eftersom det går att ställa frågor när man är osäker. Ja, ibland är frågorna av karaktären "herregud, slå av huvudbrytaren och ring en elektriker" men hellre det än att någon faktiskt pular vidare oemotsagd.
En sund inställning till sin egen förmåga och en ambition att faktiskt förstå hur och varför saker fungerar anbefalles starkt för sådana tungt kriminella som hempular.
Det som är svårt utbildningen vad gäller matte, är kursen i praktisk elläratommib skrev:
Absolut, du har helt rätt i att materielkännedom är en extremt viktig grej men jag räknar inte det som hantverk. Det är en del av jobbet men man måste inte jobba med det för att lära sig, det går bra att plocka upp en katalog från någon av tillverkarna och läsa. I en vanlig villainstallation är det också ett väldigt begränsat subset av komponenter som krävs.
Där räknas det på impedans,ström och spänningstriangla när det är kapacitiva och induktiva belastningar inblandade
Det är inte alls svårt omman har koll på trigonometri och kan räkna med det
Tvärt så är detmånga som utbildar sig till elektrikerinte har fått grunderna av en eller Nnan anledning i skolan
De har antingen tyckt att matte är totalr onödigt, de har haft en dålig lärare
Eller som i mitt fall med vuxna elever att det var längesedan de läst matte och glömt bort det eftersom de inta räknat med det på länge
Som "vanlig" yrkesutövande finns det inte heller behov av att kunna räkna ut det heller, men det behövs en förståelse för hur det fungerar.
Och att man ska veta hur det ska göras. Överlåt dessa beräkningar till elingenjörena
Men man ska ha förståelse för att det är på ett vi@t sätt
Jag brukar förklara för mina vänner hur de ska dra rör och tråd till uttag och dosor. Sen förklarar jag och visar hur det ska vara. Har de gjort något själv så brukar jag kolla igenom det innan det kopplas in. El är inte rocket science. Men om man inte förstår hur det fungerar utan bara testar sig fram så blir det som huset vi jobbar på med firman nu. Allt fungerade innan vi rev delar pga försäkringsärende. Desto mer vi börja kolla igenom för att säkra det vi kopplar in, desto värre såg det ut. Det tog 4 dagar att reda ut men det löste sig. Nu var det en förstående kund men annars kan det vara lite svårt att förklara 30-40 timmars jobb för att i princip uppnå samma funktion som fanns, fast säkert och rätt…..
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
jag är inte elektiker, men jag har stor respekt för kunskapen och hantverksskickligeheten som finns hos duktiga hantverkare. Jag hempular väl en del och tror mig kunna tillräckligt för att göra rätt. Men det är alltid lite läskigt att jag vet inte vad det är jag inte vet. Och det är den faktorn man måste försöka minimera, oavsett om man hempular eller arbetar som utbildad elektriker.
Något av det farligaste som finns, är när jag "vet precis hur detta skall göras". Då gäller det att bli lite osäker och fundera på varför det kommer att bli fel, vad är det som jag borde veta. Som jag måste ta reda på.
Något av det farligaste som finns, är när jag "vet precis hur detta skall göras". Då gäller det att bli lite osäker och fundera på varför det kommer att bli fel, vad är det som jag borde veta. Som jag måste ta reda på.
Vi är medvetna om att många saknar tillräckliga mattekunskaper och därför har vi som första kurs i utbildningen en orienteringskurs där vi koncentrerar oss på matte för att förbereda eleverna på bästa sätt
Den behövs verkligen
Den behövs verkligen
Ja, alltså, ska man förstå el på riktigt, dvs vad det faktiskt är som fenomen och hur E- och B-fält interagerar osv så blir jag också lite lätt svettig. Drar någon fram Maxwells ekvationer så blir jag nog grå och illamående också. Men på den nivån är det få som behöver kunna det lyckligtvis. För vanliga installationer så räcker Ramnemarks modell väldigt långt, men det förutsätter att någon i släkten faktiskt är elektriker istället för att alla bara är läkare 
Jag har också stor respekt för verkligt yrkesskickliga hantverkare, el eller annat, men jag har inte mycket till övers för folk som kommer dragande med att det är omöjligt att förstå om man inte tattat kabel i fyra år först.
Jag har också stor respekt för verkligt yrkesskickliga hantverkare, el eller annat, men jag har inte mycket till övers för folk som kommer dragande med att det är omöjligt att förstå om man inte tattat kabel i fyra år först.
Jag är faktiskt lite bortskämd nu för frugan skolar om sig till elektriker och det är väldigt intressant att se utbildningen när man är lite äldre, lite visare och mycket mer intresserad. När vi gick igenom kursen ”Praktisk Ellära” (vilket är en 100% teoretisk kurs i matematiktommib skrev:
Ja, alltså, ska man förstå el på riktigt, dvs vad det faktiskt är som fenomen och hur E- och B-fält interagerar osv så blir jag också lite lätt svettig. Drar någon fram Maxwells ekvationer så blir jag nog grå och illamående också. Men på den nivån är det få som behöver kunna det lyckligtvis. För vanliga installationer så räcker Ramnemarks modell väldigt långt, men det förutsätter att någon i släkten faktiskt är elektriker istället för att alla bara är läkare
Håller med digRamnemark skrev:
Jag är faktiskt lite bortskämd nu för frugan skolar om sig till elektriker och det är väldigt intressant att se utbildningen när man är lite äldre, lite visare och mycket mer intresserad. När vi gick igenom kursen ”Praktisk Ellära” (vilket är en 100% teoretisk kurs i matematik) fick jag verkligen gnugga geni-knölarna då det var 15 år sedan jag gick i skolan. Tyvärr ser jag även hur mycket ”onödigt” man fyller ut utbildningen med för att förmodligen uppfylla något aktivitets-krav.
En kurs som vi börjar med och som jag tycker är en riktig hittepå kurs är datorteknik
Det är en totalt onödig kurs som man aldrig kommer att få användning för
Alla andra kurser vi har är nödvändiga eftersom att det här yrket är så brett
Vi måste förbereda våra elever så att de får en så bred bas som möjligt
Men för att återknyta till ämnet. Jag som är hantverkare har haft lika dålig upplevelse som många här av andra hantverkare jag anlitat. Tyvärr är det slumpen som avgör om man får en duktig hantverkare eller motsvarigheten till en kabel-apa. Samtidigt kan jag förstå inlägget om att ha någon flåsandes i nacken. Det kan fungera om personen bara vill lära sig, är intresserad och samtligt har respekt för att hålla lite avstånd. Oftast är det den andra sorten som tycker det är för dyrt redan innan man är där, som känner en som kan göra det billigare och samtidigt förklarar sin politiska ideologi.
Har man inga kontakter så är det svårt, men då får man höra runt eller testa sig fram. Jag har träffat på hundratals hantverkare genom åren och på så sätt fått koll på vilka som är vettiga och vilka jag anlitar privat. Många av mina kunder på jobbet är likadana och ringer antingen direkt till mig eller frågar efter mig.
Det är på samma sätt i de flesta branscher. Ska vi återkoppla till tommib så har jag för det mesta bara goda upplevelser av läkare som behandlat eller opererat på mig. Men man behöver inte fråga runt så länge innan någon har haft raka motsatsen. Jag har tre bekanta som opererat sina knän av samma kirurg(?)ortoped(?) i Halmstad och alla har fått operera om dem flera gånger av andra läkare. Tufft läge att vara 25 och halt med krycka de senaste åren.
Har man inga kontakter så är det svårt, men då får man höra runt eller testa sig fram. Jag har träffat på hundratals hantverkare genom åren och på så sätt fått koll på vilka som är vettiga och vilka jag anlitar privat. Många av mina kunder på jobbet är likadana och ringer antingen direkt till mig eller frågar efter mig.
Det är på samma sätt i de flesta branscher. Ska vi återkoppla till tommib så har jag för det mesta bara goda upplevelser av läkare som behandlat eller opererat på mig. Men man behöver inte fråga runt så länge innan någon har haft raka motsatsen. Jag har tre bekanta som opererat sina knän av samma kirurg(?)ortoped(?) i Halmstad och alla har fått operera om dem flera gånger av andra läkare. Tufft läge att vara 25 och halt med krycka de senaste åren.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Och vi som har fått städa upp efter "yrkesmän" vet att dylika har många, många skitjobb på sitt samvete. Se exv. min tråd om mitt badrum. Jag inte bara skulle kunna gjort det bättre själv, jag var tvungen att göra om det bättre själv...tommib skrev:
Men det här har vi ju redan stött och blött i många trådar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Dumheter! Utan datorer så finns det ju ingen anledning att dra någon el överhuvudtaget! Då kan man ju lika gärna sitta kvar i fotogenlampans sken.U Uffe A skrev:
Men lite allvarligt. Vad ingår i den kursen? Jag kan tänka mig att för en elektriker som skall vara yrkesverksam i 40 år framåt så kommer man behöva kännedom om digitala system och hur de fungerar mer än vad som är fallet idag.
Jmf. bilbranschen. "Bil-el" idag är till stora delar datorkommunikation, protokoll, bedömning av signalparametrar (för att avgöra om exv. partiell kortslutning osv. påverkar bussar så mycket att det är där problemet ligger.)
Jag hade naturligtvis nytt av det redan på åttiotalet när jag var elektriker. Men som industrielektriker så exponeras man ju för en lite annan del av området.
I den kursen ingår att förstå hur datorer är uppbyggda och hur kommunikationen sker den går igenom minnes både ram och romlars_stefan_axelsson skrev:
Dumheter! Utan datorer så finns det ju ingen anledning att dra någon el överhuvudtaget! Då kan man ju lika gärna sitta kvar i fotogenlampans sken.
Men lite allvarligt. Vad ingår i den kursen? Jag kan tänka mig att för en elektriker som skall vara yrkesverksam i 40 år framåt så kommer man behöva kännedom om digitala system och hur de fungerar mer än vad som är fallet idag.
Jmf. bilbranschen. "Bil-el" idag är till stora delar datorkommunikation, protokoll, bedömning av signalparametrar (för att avgöra om exv. partiell kortslutning osv. påverkar bussar så mycket att det är där problemet ligger.)
Jag hade naturligtvis nytt av det redan på åttiotalet när jag var elektriker. Men som industrielektriker så exponeras man ju för en lite annan del av området.
Lite om det binära talsystemet, gränssnitt och diverse annat en yrkesverksam elektriker inte behöver ha någon som helst kunskap om, eftersom de aldrig någonsin behöver använda dessa kunskaper
Lika onödigt som att de skulle behöva lära sig olika programmeringsspråk
Den kursen skulle istället inrikta sig på att de skulle lära sig använda datorn till annat än att sitta och spela nätverksspel och kolla på gulliga kattfilmer på Youtube (eller att häcka på diverse internetforum
Det dom behöver lära sig om datorer finns i kursen data media nät
Där får dom lära sig att installera och dokumentera en anläggning samt hur kommunikationsnätet är uppbyggt från infrastruktur ner till lokala nätverk
Jag anser att kursen i datorteknik är en hittepå kurs