91 822 läst ·
48 svar
92k läst
48 svar
Kostnad för byte av elcentral
Ja, det där med fel delar vill man ju undvika. Jag har också svårt att se varför det ska vara så svårt.
Jag planerade själv. Noga. Det enda som saknades var just RK16 för att jag inte visste att den var skadad från mätaren. Elektrikern var lite imponerad över att det fanns både ändskydd och täcklock för oanvända gafflar samt att det fanns ett färdigt gruppschema med rimlig balansering mellan faserna.
"någon" är mycket riktigt en bra person.... i alla fall här. Det finns ju en annan tråd där "någon" inte har varit riktigt lika noggrann. Men då är det nog "någon annan".
Jag planerade själv. Noga. Det enda som saknades var just RK16 för att jag inte visste att den var skadad från mätaren. Elektrikern var lite imponerad över att det fanns både ändskydd och täcklock för oanvända gafflar samt att det fanns ett färdigt gruppschema med rimlig balansering mellan faserna.
"någon" är mycket riktigt en bra person.... i alla fall här. Det finns ju en annan tråd där "någon" inte har varit riktigt lika noggrann. Men då är det nog "någon annan".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Nej, det är nog tyvärr fortfarande det vanliga, eller åtminstone vanligt. Och det är ett svårt problem att komma åt (i den mån det är ett "problem") eftersom man inte kan fråga elektrikerskrået "Använder du alla de fina mätverktyg du skall göra varje gång?" Gissa vad man får för svar då...tommib skrev:
Mätinstrument brukar bara komma fram vid felsökning, inte som verifiering.
Ja, ja, nu kommer alla elektriker som hänger här att påpeka att de minsann är både nog- och samvetsgranna. Och jag betvivlar inte det på något sätt. All heder åt er. Men ni är ju inte ett slumpmässigt urval av elektrikerskrået, ni hänger ju här och bistår oss vanliga dödliga med både råd och dåd. (Stort tack för det). Samtidigt så visar erfarenheten från alla kunder på att långtifrån alla era kollegor är lika nog- och samvetsgranna. Och de utgör nog ett mera slumpmässigt urval. Så det är det också.
(Själv så slår jag mig inte för bröstet på något sätt. När jag jobbade som industrielektriker så kom mätinstrumentet fram bara när det inte fungerade och felet inte var uppenbart. Men jag gjorde ju iofs inte mycket installation. Men när jag gjorde det så mätte jag inte heller... )
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag planerade väldigt noga och hade alla grejer lagt till rätta innan jag drog proppen för bytet för frugan ville ju se på TV den kvällen. Gjorde inga mätningar em ryckte i alla anslutningar och kopplade in krets efter krets. Och gladde mig till jul då JFB löste när regnet smattrade på julgransbelysningen ute.
Har precis köpt samma centralAnders243 skrev:
Däremot har jag inte bytt den än :/
Blev lite fundersam varför RK16?
Är det en vanlig villa med max 25A så räcker till 99% RK10
Vid centralbyten i villa bör elektriken ha med sej RK 6 & 10mm2 i servicebilen. för eventuellt byte mellan befintlig mätartavla och central, de kablarna brukar ibland bli för korta till nya cetralen...
(PEN-ledaren ska idag vara minst10mm2) i äldre anläggningar förekommer även mindre area på PEN
Elektrikern bör även ha med sej Propphuvar, PK och säkringar för att samtidigt kunna byta eventuellt brända "delar" vid mätarsäkringarna.
Vid centralbyten i villa bör elektriken ha med sej RK 6 & 10mm2 i servicebilen. för eventuellt byte mellan befintlig mätartavla och central, de kablarna brukar ibland bli för korta till nya cetralen...
(PEN-ledaren ska idag vara minst10mm2) i äldre anläggningar förekommer även mindre area på PEN
Elektrikern bör även ha med sej Propphuvar, PK och säkringar för att samtidigt kunna byta eventuellt brända "delar" vid mätarsäkringarna.
Få se nu. Om jag inte räknar fel så betyder detta minst 4 möjligheter att få åka en sväng till grossen.HSP skrev:Blev lite fundersam varför RK16?
Först kabel, sen säkringar, sen propphuvar, sen passkontakter.
eller om elekrikern väljer att åka till grossen som bjuder sina kunder på frukost och samtalar med med övriga frukostsugna en längre stund... slår då två flugor i en smäll. lite arbete och mycket frukost. kan påverka kundens kostnad.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Tanka måste han med göra!
Ja sitter det en grövre dimension än förväntat så måste man ju antingen hejda sig lite och tänka till ifall det kan finnas någon viktig anledning till det, alternativt (enklast) bara använda samma.tommib skrev:
Jag vet att ämnet är gammalt och bytet gjort för länge sen men för guds skull va inte med själv när en hantverkare är hemma och gör ett jobb hos dig. Tänk dig själv att ha en hök över dig när du arbetar. Allt tar längre tid och det är svårt att koncentrera sig med någon som flåsar dig i nacken. Jag arbetar som elektriker själv och gör ett mycket bättre och effektivare arbete om jag får arbeta i fred.T Thomas_Blekinge skrev:Jag bytte centralen som lekman på en dag. Dock spenderade jag en del timmar på ett minutiöst planerande för att minimera avbrottstiden. Inga problem med korta kablar eller jordfel.
Jag ville gärna köpa ABB men det fanns en liten platsbegränsning som gjorde att jag köpte skräp som tog extra tid att montera.
Mitt tips: köp saker själv och va med vid installation. En del installatörer åker gärna iväg under dagen för brådskande andra ärenden och du betalar.
Det du beskriver Thomas är vad vi i branschen kallar övervakaren och det är sjukt drygt..Sen har jag sett vad en lekman som tror sig veta vad han gör kan åstadkomma. Dessutom är det förbjudet att ge sig på ingrepp som centralbyte utan behörighet.
Välkommen till forumet!
Detta är ju en gammal tråd och det finns väl egentligen ingen särskild anledning att återuppliva den för den här gamla diskussionen, men vad fasen, jag har tråkigt....
Anledningen till att en del kunder känner sig nödgade att titta på är att det förekommer så mycket skit i hantverksbranschen. Svaras det inte i telefon så står det och stirras eller så måste man åka en sväng "för att hämta lite grejer" trots att uppdraget beskrivits i detalj. Det där uttrycket, "övervakaren" kommer gissningsvis från boken Beijer gav ut för några år sedan. Det skulle vara kul om de gav ut en likadan om de stereotyper som finns bland hantverkare. Jag fattar att det inte är kul om någon står och hänger över ens axel hela tiden och ställer dumma frågor men det är inte heller kul att stå utan el längre än nödvändigt för att någon är kass på att planera. Du vet, vissa av oss jobbiga övervakare har sådana jobb (eller personligheter) så att vi blir väldigt bra på planering. En del av oss har också förmågan att relativt snabbt greppa nya kunskapsfält och förstå hur saker fungerar. Just el är sannolikt det enklaste hantverksområdet för en teoretiker att förstå eftersom det som kräver hantverksskicklighet i stort sett är att skala och spika kabel. Det andra går att tänka ut teoretiskt.
Alla här vet att det är förbjudet att byta elcentral själv. Vissa väljer att göra det ändå. Och tänk, jag tror faktiskt att du har stött på en del hempul som du inte kan skilja från det som är gjort av yrkesman. Anledningen till att du bara ser skitjobben är just det, de är skitjobb. Resten vet du inte.
Detta är ju en gammal tråd och det finns väl egentligen ingen särskild anledning att återuppliva den för den här gamla diskussionen, men vad fasen, jag har tråkigt....
Anledningen till att en del kunder känner sig nödgade att titta på är att det förekommer så mycket skit i hantverksbranschen. Svaras det inte i telefon så står det och stirras eller så måste man åka en sväng "för att hämta lite grejer" trots att uppdraget beskrivits i detalj. Det där uttrycket, "övervakaren" kommer gissningsvis från boken Beijer gav ut för några år sedan. Det skulle vara kul om de gav ut en likadan om de stereotyper som finns bland hantverkare. Jag fattar att det inte är kul om någon står och hänger över ens axel hela tiden och ställer dumma frågor men det är inte heller kul att stå utan el längre än nödvändigt för att någon är kass på att planera. Du vet, vissa av oss jobbiga övervakare har sådana jobb (eller personligheter) så att vi blir väldigt bra på planering. En del av oss har också förmågan att relativt snabbt greppa nya kunskapsfält och förstå hur saker fungerar. Just el är sannolikt det enklaste hantverksområdet för en teoretiker att förstå eftersom det som kräver hantverksskicklighet i stort sett är att skala och spika kabel. Det andra går att tänka ut teoretiskt.
Alla här vet att det är förbjudet att byta elcentral själv. Vissa väljer att göra det ändå. Och tänk, jag tror faktiskt att du har stött på en del hempul som du inte kan skilja från det som är gjort av yrkesman. Anledningen till att du bara ser skitjobben är just det, de är skitjobb. Resten vet du inte.