D daVinci skrev:
Tar dom ens ut parkeringsavgift när marken är så billig. Och där parkeringen är terräng.
Parkering i terrängen blir det böter på, man får inte köra i terrängen (även om man äger marken).

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag skickar en faktura till dig för att du tittar på mitt hus!
Va, såg du inte skylten vid tomtgränsen med villkoren?
Du får naturligtvis försöka med den varianten i tingsrätten om du så önskar

Om du tycker att det är att likställa med trådskaparens fall, där en person får ett konkret anbud om att ingå avtal om hyra av "parkeringsplats" och därefter väljer att parkera på platsen ifråga, kan du möjligen överväga om dina inspel gör större nytta någon annanstans än i just juridikdelen av forumet.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju det som grannen har gjort.
Men det har han ju inte. Det känns som om någon av oss två missförstår TS beskrivning… 🤔

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Nu är du löjlig. Att titta (fånga fotoner med ögat) är inte samma sak som att placera en plåtlåda på marken.
Men det är lika mycket inget alls avtal.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Negativ avtalsbindning bygger ju på principen "Om du inte gör X så är du skyldig mig Y".

Det här är inte samma sak.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är lika mycket inget alls avtal.
Just den här biten är faktiskt väldigt enkel.

"Gör du X kommer jag fakturera".

Person gör inte X. Faktura kommer = Negativ avtalsbindning.

Person gör X. Faktura kommer = Inte negativ avtalsbindning. (Därmed inte sagt att avtalet nödvändigtvis är giltigt, men det är iaf inte negativ avtalsbindning).

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Hm. Här i området skickade Tele2 ett tveksamt sälj-snacks-avtals-erbjudande. Typ; "Vi avser att komma till er onsdag kl 19.00, ring xxx-xxxxx om ni vill ändra tiden".

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Hm. Här i området skickade Tele2 ett tveksamt sälj-snacks-avtals-erbjudande. Typ; "Vi avser att komma till er onsdag kl 19.00, ring xxx-xxxxx om ni vill ändra tiden".
Var det någon faktura inblandad?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Grannen skickar skriftlig anbud om 1500:- för henne att parkera på grannens fastighet, eftersom hon hindrar grannens besittning.

Dottern har efter betänketid accepterat anbudet och parkerar därför bilen igen (fyra gånger) på grannens egendom/besittning.
Nu kan grannen kan kräva betalning, om hon vägrar kontaktas kronofogden.
😉👍

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
???
japp, din systerdotter måste ju ha tillåtelse av grannen för att kunna ställa sina fordon på grannens tomt. men jag tror dock inte att hon ska behöva betala 1500 kr för att stå där. rimligtvis om hon nu har stått där i 3 dygn så får hon betala dygntaxan som den kommunen har på sina allmäna p-platser. Det är nog en bra deal för både grannen och din systerdotter.

B Bror9 skrev:
Grannen skickar skriftlig anbud om 1500:- för henne att parkera på grannens fastighet, eftersom hon hindrar grannens besittning.

Dottern har efter betänketid accepterat anbudet och parkerar därför bilen igen på grannens egendom/besittning.
Nu kan grannen kan kräva betalning, om hon vägrar kontaktas kronofogden.
😉👍
Det är en korrekt analys av dagsläget. Men nu gäller ju frågan om vad som händer härnäst (och i slutändan hur en domstol dömer).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt formellt har grannen ingen rätt att "fakturera" på det här sättet.

Nu vet vi säkert inte hela historien. Men om vi antar att det där brevet där grannen hotar att fakturera var den första och enda markeringen om att han inte gillar att marken används. Då har båda parter agerat väldigt dåligt.

Din systerdotter har parkerat på grannens mark trots att hon vet att han inte vill det. Och grannens sätt att berätta att det inte är OK är extremt dålig stil.

Personligen skulle jag väldigt skamset be tusen ggr om ursäkt, och kanske köpa en fin flaska vin eller chokladask till grannen. Jag skulle inte betala "fakturan". Och givetrvis låta bli hans mark i fortsättningen.
Jag tror att hempularen har alldeles rätt. Att varje storhelg, när många har familj eller vänner på besök, alltid ha en främmande bil parkerad vid sin mur kan göra många förbannade. Kanske hindrar systerdottern grannens egna gäster från att parkera. Uppbyggd ilska resulterar i surt avtal och faktura istället för ett samtal om att man inte vill att någon annan parkerar på ens markremsa.
Be om ursäkt, hör dig för om han verkligen menar att reservera marken för din biluppställning eller om han helst slipper. Var beredd att betala men fixa också egen yta för två bilar inom din tomt.

B
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är en korrekt analys av dagsläget. Men nu gäller ju frågan om vad som händer härnäst (och i slutändan hur en domstol dömer).
Jag är övertygad om att domstolen vill att parterna träffar en förlikning, kommer överens...
Det är bäst för bägge parter att komma överens..😉🙃

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S svedbo skrev:
japp, din systerdotter måste ju ha tillåtelse av grannen för att kunna ställa sina fordon på grannens tomt. men jag tror dock inte att hon ska behöva betala 1500 kr för att stå där. rimligtvis om hon nu har stått där i 3 dygn så får hon betala dygntaxan som den kommunen har på sina allmäna p-platser. Det är nog en bra deal för både grannen och din systerdotter.
Krångla inte till det.
Det finns ingen sådan här medelväg.
Antingen är det korrekt eller inte!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.