103 624 läst ·
462 svar
104k läst
462 svar
Kostnad för att ställa bil på grannens mark
Oj, jag troddw att tomtmarkeringsgränsen gick i tomtgränsen.. klart ska TS släkting ha tillåtelse att få ställa sig på den platsen. my badH HEM2121 skrev:
Grannen använder det dock osm parkeringsplats. Och tidigare grannen godkände användnign som poarkeringsplats. Du har empiri mot dig.H HEM2121 skrev:
Du vill profitera. Och menar att alla vettiga människor är profitörer.H HEM2121 skrev:
Tja, kanske det.
Givet vad folk glömmer så låter detta som något ganska många skulle glömma.H HEM2121 skrev:
Kan vara värt att nämna att negativ avtalsbindning inte är giltigt i Sverige. Det finns således inget avtal.H HEM2121 skrev:
Hur skall det gå till? Det stod där bara en kort tid. Blir svårt med den bortforslingen om du inte har en tidsmaskin.H HEM2121 skrev:
Det känns ändå lite märkligt att TS släkting tycker det är ok att upprepade gånger ställa sin bil på grannens mark trots att hon fått skriftligt besked av markägaren att det inte är tillåtet utan monetär kompensation och blir sur när fakturan kommer.
Hon vet uppenbarligen var fastighetsgränserna går, hon vet att hon inte får, men struntar i det ändå.
Hon vet uppenbarligen var fastighetsgränserna går, hon vet att hon inte får, men struntar i det ändå.
Om TS hade velat ha ett svar från ChatGPT (vilket ju i ärlighetens namn bara är en sammanställning av Googlesökningar) så hade hen väl vänt sig dit direkt.L linvige skrev:
Vill man ha rn diskussion med riktiga människor så vänder man sig till ett forum. Men, den tiden är nog snart förbi. Det är nog bara en tidsfråga tills den här världen är söndertrasad av AI.
Edit: I fortsättningen vore det klädsamt om du inleder såna här inlägg med "Jag vet inte, men jag frågade ChatGPT och fick det här svaret"
Ja. Och det är väl här som grunden till problemet är.M Marielisan skrev:
Grannen verkar inte ha upplyst muntligen om att nya regler gäller.
I stället skicket ett brev om att en parkeringsplats i området skall inrättas. Och TS släkting har möjlighet att hyra den.
TS släkting slutade kanske läsa efter första meningen, baserat på att hon inte behövde hyra något. Hon kunde ju parkera på andra sidan gatan. Något hon gjort i massor med år.
Hade nu grannen masat sig iväg till sin granne och berättat att nya regler gällde så hade detta inte behövt uppstå.
Sedan är pratat om grannrelationer lite konstiga tycker jag. Grannen har ju redan skadat de.
Kommer grannen och ringer på i ett annat ärende så kommer TS släkting att jaga iväg honom från tomten för han har inte hyrt plats att stå där.
Dock gav grannen (som möjligen ordnade den indragna tomtlinjen) grannen mitt emot lov att parkera där ibland. Man får inte slarva bort det.S SSG3000 skrev:
Man ärver inte sådana här muntliga överenskommelser när man köper ett hus.D daVinci skrev:
Att min nuvarande granne får låna min gräsklippare ibland betyder inte att nästa ägare av hans hus automatiskt har rätt att låna gräsklipparen.
Skriftligt besked måste väl ändå trumfa muntligt, att grannen inte vill prata (kanske har social fobi) betyder ju inte attt kommunikation inte skett.
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, medger inte att en kontrollavgift överstiger felparkeringsavgiften vid en motsvarande felparkering i samma del av kommunen... Vilken Värmländsk kommun tar ut felparkeringsavgifter på 1500:- SEK eller mer?Farstatjej90 skrev:
Eftersom kostnaden är rimlig så tror jag visst grannen kan tänka sig att det är parkering där. Men han/hon vill ha betalt. Det är väl nån jäkligt torr "rätt ska vara rätt"-person det handlar om tror jag.
Hade grannen inte velat ha parkering där alls hade väl priset varit 1500 kr i månaden (beroende på var det är kan det fortfarande vara rimligt) eller per gång det parkeras där.
Det gå alltså inte att ta ut 1500:- SEK per gång det parkeras där...
I praktiken har praxis och hävd betydelse.D Dilato skrev:
Det muntliga kan man vara någorlunda säker på är levererat.D Dilato skrev:
Men inte ett brev vilket jag förklarade ovan.
Tar dom ens ut parkeringsavgift när marken är så billig. Och där parkeringen är terräng.3 305 skrev:Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, medger inte att en kontrollavgift överstiger felparkeringsavgiften vid en motsvarande felparkering i samma del av kommunen... Vilken Värmländsk kommun tar ut felparkeringsavgifter på 1500:- SEK eller mer?
Det gå alltså inte att ta ut 1500:- SEK per gång det parkeras där...
Bra, det ska jag ta med mig nästa gång..D daVinci skrev:
att "du sa ju inget, bara skickade brev" betyder att jag kan strunta i brevet.
Brevet är dessutom garanterat levererat direkt i brevlådan tvärs över gatan av avsändaren, inga mellanhänder att skylla på.