103 624 läst ·
462 svar
104k läst
462 svar
Kostnad för att ställa bil på grannens mark
Detta är inte riktigt samma sak. Grannen har erbjudit en tjänst mot en viss kostnad. Med denna vetskap så nyttjar du tjänsten har du också genom konkludent handlande godkänt villkoren och är klart skyldig att betala.P PappasHammare skrev:
Sen finns det flera aspekter som man måste tänka på. Detta faller inte under allemansrätten utan grannen kan definitivt vinna i en rättslig prövning. Men man kan också vända på det, om grannen har gäster skall de då ställa sig på din parkering på din tomt? Med resonemanget som förts här så måste man anse att detta är helt okej. Jag tror dock inte du hade uppskattat det om du plötsligt inte hade plats att parkera ens på din tomt för att grannen står där.
Verkligen? För jag tror nog du kan lyckas parkera så du får 1500 kr i böter.3 305 skrev:Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, medger inte att en kontrollavgift överstiger felparkeringsavgiften vid en motsvarande felparkering i samma del av kommunen... Vilken Värmländsk kommun tar ut felparkeringsavgifter på 1500:- SEK eller mer?
Det gå alltså inte att ta ut 1500:- SEK per gång det parkeras där...
När jag tittar i trådstarten igen så är jag mer övertygad om att detta är negativ avtalsbindning. Och det är inte ok.K Kasthall skrev:” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Så du menar att det är ok att parkera någon på annans tomt om någon annan gör det före dig?D daVinci skrev:Grannen använder det dock osm parkeringsplats. Och tidigare grannen godkände användnign som poarkeringsplats. Du har empiri mot dig.
Du vill profitera. Och menar att alla vettiga människor är profitörer.
Tja, kanske det.
Givet vad folk glömmer så låter detta som något ganska många skulle glömma.
Kan vara värt att nämna att negativ avtalsbindning inte är giltigt i Sverige. Det finns således inget avtal.
Hur skall det gå till? Det stod där bara en kort tid. Blir svårt med den bortforslingen om du inte har en tidsmaskin.
Den förre ägaren hade kanske en bra relation med grannen och hade tillåtelse att parkera där.
Redigerat:
Negativ avtalsbindning skulle det möjligen bli tal om om grannen hade börjat fakturera utan vidare. Nu har en aktiv handling skett, nämligen att TS släkting har aktivt använt sig av möjligheten att parkera.D daVinci skrev:
Det är ju det som grannen har gjort.globaljuggler skrev:
Ungefär som att jag skulle skickat dig en faktura för att du tittade på mitt hus när du passerade.
(Dvs det finns inget alls normalt med den fakturan, det är alltså inte att jämföra med att du ställer dig på en skyltad P-plats med angivna villkor och kostnader- det är en normal företeelse, som alla i landet anses förstå vad som gäller = konkludent handlande)