jag fråga några av bekanta hantverkare idag om priserna om varför dom inte tog mer betalt svaret var det samma från alla var att dom aldrig skulle få några jobb folk här är inte villiga att betala mer helt enkelt

då tror jag att svenskarna tar det priset man har blivit van med att betala

och det är inte bara bygg priser det är stor skillnad på

men en sa att dom ända dom tar mer betalt av är alla utlänningar som bor här halv tid eller har sommar hus här

Staffans2000
T twoody skrev:
Ok var lite hård kanske, men har man inte råd med en hantverkare med din lön så är mitt råd till dig att starkt kolla upp hur du sköter din ekonomi för vi hantverkare jobbar dagligen hos människor med betydligt mindre lön än din.
"inte ha råd" betyder säkert, inte tycka att det är värt det. Man får ofta helt enkelt, väldigt lite för pengarna.
Även jag har en anständig inkomst. Men när jag tänker på hur många timmar jag måste jobba för att betala hantverkaren, kan jag bara komma på ett tillfälle, där jag faktiskt fick god valuta för pengarna, och det var när två man grävde ut för källare i min tillbyggnad.
Kostnaderna i olika länder är vanligtvis anpassade efter det rådande löneläget. I Italien tjänar en stor del av befolkningen väldigt dåligt. Medans i Norge, är läget det omvända. Naturligtvis måste de flesta hantverkare anpassa sig efter det. Det är också en kulturell skillnad mellan nord och sydeuropa. Jag pratade med den svenske konsuln i Turin, när jag funderade på att bosätta mig där. Han förklarade att hantverkare har gott om jobb. För till skillnad mot svenskar, skulle aldrig en italiensk direktör komma på tanken att lägga om sitt tak själv. Och med den stora lönespridningen blir kostnaden därefter.

Staffan

• Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M maria01 skrev:
men en sa att dom ända dom tar mer betalt av är alla utlänningar som bor här halv tid eller har sommar hus här
Likadant var det på hotellbaren i Rimini. Svenska klubb33gäster, betalade dubbla priset på dryckjomen. Ändå tyckte vi det var billigt. Säkert samma sak med hantverkarna.

MrJay MrJay skrev:
Svar ja. Först och främst, min beräkning gäller din timlön där du nämner 500kr, att din månadslön ligger över 42441kr per månad (och att du således betalar 20% extra) hör inte till saken. Mitt misstag är att jag använde första bästa kalkylatorn för att omvandla netto till brutto utan att kontrollera (ja, jag la på arbetsgivaravgiften), nedan ser du min manuella uträkning. Lönerna beräknas av löneprogram och kontrolleras av ekonomiansvarige i bolaget, jag som ägare har inte suttit med det i många år och det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Hursomhelst
MrJay MrJay skrev:
Svar ja. Först och främst, min beräkning gäller din timlön där du nämner 500kr, att din månadslön ligger över 42441kr per månad (och att du således betalar 20% extra) hör inte till saken. Mitt misstag är att jag använde första bästa kalkylatorn för att omvandla netto till brutto utan att kontrollera (ja, jag la på arbetsgivaravgiften), nedan ser du min manuella uträkning. Lönerna beräknas av löneprogram och kontrolleras av ekonomiansvarige i bolaget, jag som ägare har inte suttit med det i många år och det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Hursomhelst för att hålla oss till ämnet ligger totalkostnaden under 1k.
Nu går vi vidare.

500 / (1 - 0.3388) = 756kr (bruttolön)
756 * 1.3142 = 994kr (total)
Stämmer inte heller han får behålla mer om vu ser bara lönen. Ni missar jobbskatteavdraget. Jag har en anställd i Göteborg med 30k i månaddlön. Han får enligt skattetabell 32 ut 22600:- på grundlönen betalsr vi 32.47% arbetsgivaravgift. Totalkostnad 39941:- med 22600:- i handen. Sen kommer semesterersättning fira försäkring/pension etc. Därför brukar man generellt som angivare säga att man får ut 50% av arbetsgivarens kostnad. Om man inte betalar statlig skatt. Tror dock inte det är jätte vanligt med hantverkarlöner långt över 40k. Det är bara lönen över 509k/år man betalar 20% extra på. Så man får komma upp en bit innan det slår särskilt mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.