Ja, hantverkare är inte ett höglöneyrke, och lönespridningen är större. Det gör det billigare med hantverkar tjänster.

Sverige är dyrast i nästan alla parametrar.
Finns mycket statistik som tyder på att de är många bäckar små. Generellt bättre betalt, finns inte många av våra euvänner som betalar 35-42k för hantverkstjänster, dyrare skatter o arbetsgivaravgifter (trots rot). Styrning, kvalitetskrav på utförande, miljö, arbetsmiljökraven, precis allt är lite extra.

vi är ett högkostnadsskydd långt norrut. De blir dyrt. Tyvärr.

Jag brukar ofta fundera över denna differens mellan länderna. Är antagligen en mix av högre materialpriser trösklar genom certifieringar etc och ett i mitt tycke bra men omfattande regelverk. Det är kanske helt enkelt mer komplicerat att bygga i Sverige och därigenom en högre kostnad.

Men då jag sett lite hus och lägenheter i Tyskland och Polen med mycket dålig finish och ibland helt felbyggt så är jag faktiskt rätt glad för det. Vissa lösningar de har är helt tokiga.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
MrJay
I InsidersUnited skrev:
Men då jag sett lite hus och lägenheter i Tyskland och Polen med mycket dålig finish och ibland helt felbyggt så är jag faktiskt rätt glad för det. Vissa lösningar de har är helt tokiga.
Och ändå är Tyskland världsledande inom byggteknik och kvalitetsprodukter inom byggsektorn. Fuskbyggen, dålig finish med mera är rätt vanligt i Sverige, ser sådant varje dag.

• Gilla
postkontrollen och 4 till
  • Laddar…
Förutom att Sverige har nästan världens högsta skattetryck så är vi nog världsmästare på att hitta på små detaljregler som gör allt arbete ännu dyrare. Min åsikt är att allt för många arbetar bakom ett skrivbord och producerar skrivbordsproduker för att rättfärdiga sig själva.

• Gilla
sin och 7 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
(Och redan från början göra klart att fakturor från vare sig Hedin eller Ahlsell kommer ersättas.).
Blir nog rätt segt för dig då om hantverkaren ej får köpa material att jobba med.
Men lycka till!

MrJay
P Pin skrev:
Och att det kostar mer än 1000 kr för min arbetsgivare för att jag ska få 500 i handen.
Som arbetsgivare betalar jag 821kr för att du skall få dina 500kr i handen. Kommunalskatten jag använde i beräkning är Sundsvall (33.88%)

Har en del släkt och vänner i Portugal som vi har tät kontakt med. Generellt ligger priserna cirka 20-30% under de svenska men hantverkaren själv har ungefär samma lön som i sverige. Så nog är det skatten det handlar om....

• Gilla
Pin
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Som arbetsgivare betalar jag 821kr för att du skall få dina 500kr i handen. Kommunalskatten jag använde i beräkning är Sundsvall (33.88%)
Förutom att du räknat fel på kommunalskatten så har du glömt arbetsgivaravgiften på 31,42%, och i mitt fall även statlig skatt. Är du verkligen arbetsgivare?

• Gilla
attefall och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Blir nog rätt segt för dig då om hantverkaren ej får köpa material att jobba med.
Men lycka till!

Vilken av dina kunder debiterar du för att skriva det där inlägget?

Det är rätt lätt, prata med den du vill leja, oftast är det inte knepigare än att komma överrens om att betala för nedlagd tid och specad faktura. Inga konstigheter.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
I England är inkomstskatterna lägre än Sverige, vilket delvis kan förklara att det är billigare med hantverkare, men största skillnaden är för höginkomsttagare. Skattefritt första £11000 sedan 20% skatt upp till ca £50000. 40% marginalskatt över £50000 per år. Till det kommer kommunalskatt som är baserad på taxeringsvärdet för huset man bor i vilket kan uppgå till en eller ett par hundra pund per månad.

Arbetsgivaravgifter har jag inte koll på.

Däremot känns det som om konkurrensen mellan hantverkare är större vilket driver ner priserna. Det finns websidor för anbud där man kan annonsera om hantverksjobb och där man enkelt kan kolla referenser från tidigare jobb etc. Oseriösa firmor sållas därför bort direkt.

Bara på mitt lilla jobb för att byta radiatorröret fick jag nog in 3-4 offerter på en halvtimme där det handlade om att få det åtgärdat samma dag.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Bara på mitt lilla jobb för att byta radiatorröret fick jag nog in 3-4 offerter på en halvtimme där det handlade om att få det åtgärdat samma dag.
Det var snabbt, väntar fortfarande på en offert sen 2013 på byte av en elcentral.

Men England handlar er bog mycket om hård konkurrens, sen när man ser på byggarna där verkar dom flesta vara egen anställda o se ut som ett fyllo som ramlat i en lerpöl.

• Haha
Finspang
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Är du verkligen en arbetsgivare? Isf är detta inlägg bara pinsamt.

• Gilla
Glad_Amatör2 och 2 till
  • Laddar…
MrJay
P Pin skrev:
Förutom att du räknat fel på kommunalskatten så har du glömt arbetsgivaravgiften på 31,42%, och i mitt fall även statlig skatt. Är du verkligen arbetsgivare?
Svar ja. Först och främst, min beräkning gäller din timlön där du nämner 500kr, att din månadslön ligger över 42441kr per månad (och att du således betalar 20% extra) hör inte till saken. Mitt misstag är att jag använde första bästa kalkylatorn för att omvandla netto till brutto utan att kontrollera (ja, jag la på arbetsgivaravgiften), nedan ser du min manuella uträkning. Lönerna beräknas av löneprogram och kontrolleras av ekonomiansvarige i bolaget, jag som ägare har inte suttit med det i många år och det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Hursomhelst för att hålla oss till ämnet ligger totalkostnaden under 1k.
Nu går vi vidare.

500 / (1 - 0.3388) = 756kr (bruttolön)
756 * 1.3142 = 994kr (total)

Redigerat:
  • Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
MrJay
B Berrabus123 skrev:
Är du verkligen en arbetsgivare? Isf är detta inlägg bara pinsamt.
Jag bjuder på den, håll till godo!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.