18 658 läst ·
64 svar
19k läst
64 svar
Kostnad att renovera/bygga i Sverige vs andra länder
Från det jag har hört så verkar det vara lite annorlunda än vad du skriver, priset för tjänster är visserligen lite billigare än Sverige, dock dyrare än man kan tro - inte alls några 30% billigare. Sedan att lönebilden är ungefär som i Sverige...??Chubba skrev:
Jag är ju hantverkare, men inom IT skulle jag tjäna 50% mindre där nere, snittlönen är 971 USD. (en listning) men sett flera liknande. Så tvivlar på att de tjänar motsvarande som i Sverige....
Ser exempel på att rörmokare skulle tjäna 800 USD....
Det ser korrekt utMrJay skrev:
Svar ja. Först och främst, min beräkning gäller din timlön där du nämner 500kr, att din månadslön ligger över 42441kr per månad (och att du således betalar 20% extra) hör inte till saken. Mitt misstag är att jag använde första bästa kalkylatorn för att omvandla netto till brutto utan att kontrollera (ja, jag la på arbetsgivaravgiften), nedan ser du min manuella uträkning. Lönerna beräknas av löneprogram och kontrolleras av ekonomiansvarige i bolaget, jag som ägare har inte suttit med det i många år och det ingår inte i mina arbetsuppgifter. Hursomhelst för att hålla oss till ämnet ligger totalkostnaden under 1k.
Nu går vi vidare.
500 / (1 - 0.3388) = 756kr (bruttolön)
756 * 1.3142 = 994kr (total)
Min lön är inte 500 kr i timmen, utan jag behöver femhundra för att betala hantverkaren för en timme. Jag ska betala 500 kr, inte nödvändigtvis jobba en timme Eftersom jag betalar statlig skatt borde det hamna över 1000 kr vad jag kostar min arbetsgivare. Hursomhelst är inte exakta summan viktig i det här sammanhanget, jag häftade till med över 1000 kr genom övetslagstäkning.
Min poäng är att det kostar min arbetsgivare ca 1000 kr att hantverkaren ska få 150 kr i handen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Den stora skillnaden är ändå de geografiska. Vi kommer aldrig ifrån att vi har få invånare på stor yta. En hantverkare i övriga europa kan jobba häcken av sig inom en radie av några mil bara. Blir liksom marknaden som styr allting i slutändan. En byggvaruhandel har lättare att hålla låga priser och attrahera om de har en miljon kunder i bara närområdet. De nivåerna kommer vi aldrig till här hur gärna vi än vill. Sen de vanliga skattetrycket och lönenivå såklart.
Men i Stockholm är det så som du beskriver det. Ändå är det dyrt, och jag uppfattar priserna på hantvetkstjänster som dyrare i Stockholm än på landsbygden.S Stefan1972 skrev:Den stora skillnaden är ändå de geografiska. Vi kommer aldrig ifrån att vi har få invånare på stor yta. En hantverkare i övriga europa kan jobba häcken av sig inom en radie av några mil bara. Blir liksom marknaden som styr allting i slutändan. En byggvaruhandel har lättare att hålla låga priser och attrahera om de har en miljon kunder i bara närområdet. De nivåerna kommer vi aldrig till här hur gärna vi än vill. Sen de vanliga skattetrycket och lönenivå såklart.
Materialpriset kan till viss del förklaras av lägre moms i flera andra länder (ca 10% skillnad).
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
I stockholm? Det är ändå en liten by jämfört med andra länder........Samma storstadgrej har du i andra länder också. VVS firman i London tar sannolikt tio ggr mer än den på landsbygden i england.P Pin skrev:
Att fråga sig "är hantverkare billigare i andra länder" är delvis en poänglös fråga så länge man uttryckerr det i absoluta tal.
Ett "bekymmer" i Sverige är att vi har väldigt väldigt låg inkomstspridning.
Skillnaden mellan hög- och låginkomsttagare på Sverige är bland de lägsta i världen. Skillnaden ä förhållandevis liten innan skatt, och ännu mindre efter skatt. Detta gör att det i praktiken ofta blir svårt att betala för hjälp i Sverige.
Förenklat, är du advokat i USA så tjänar du kanske fem gånger så mycket som en snickare.
Det gör att du på en timlön för dig, utan bekymmer kan betala två snickartimmar.
Är du advokat i Sverige, så kommer en timlön, efter skatt, vara lägre, än vad hantverkare kostar (delvis pga de höga skatterna).
Det gör att du kommer ha svårt att "jobba i kapp" hantverkarkostnader på löpande basis.
Därför är det vanligare i exempelvis USA att du i större utsträckning tar hjälp med snickartjänster, trädgårdstjänster etc.
Den tjänstesektorn i Sverige är förhållandevis liten, även om den har växt.
Detta gör att akademiker hänger på byggvaruhus, står och skruvar altan och sen rensar ogräs i större utsträckning än exempelvis i USA, där du istället "just call the guy".
Jag har ovan använt USA som exempel, men situationen är liknande i många andra länder i Europa.
Utan att fastna i en allt för politisk diskussion huruvida höglönespridning är "utsugande/orättvist" eller "rimligt", så skulle det finnas fler jobb inom hushållsnära tjänster, om lönespridning varit större.
Trots att jag tillhör ca top 5% i Sverige inkomstmässigt, så har jag "inte råd" att anlita hantverkare.
Det är för mig ett svar på att det är dyrt med hantverkartjänster i Sverige, oavsett om timpriset här är X kr jämfört med Y kr någon annanstans.
PS.
Ber om ursäkt på förhand för att jag säkert låter som en dryg moderatjävel som skryter om hur bra jag tjänar och tycker att andra borde tjäna mindre än mig. Min poäng i första hand att peka på en strukturell skillnad.
Skillnaden mellan hög- och låginkomsttagare på Sverige är bland de lägsta i världen. Skillnaden ä förhållandevis liten innan skatt, och ännu mindre efter skatt. Detta gör att det i praktiken ofta blir svårt att betala för hjälp i Sverige.
Förenklat, är du advokat i USA så tjänar du kanske fem gånger så mycket som en snickare.
Det gör att du på en timlön för dig, utan bekymmer kan betala två snickartimmar.
Är du advokat i Sverige, så kommer en timlön, efter skatt, vara lägre, än vad hantverkare kostar (delvis pga de höga skatterna).
Det gör att du kommer ha svårt att "jobba i kapp" hantverkarkostnader på löpande basis.
Därför är det vanligare i exempelvis USA att du i större utsträckning tar hjälp med snickartjänster, trädgårdstjänster etc.
Detta gör att akademiker hänger på byggvaruhus, står och skruvar altan och sen rensar ogräs i större utsträckning än exempelvis i USA, där du istället "just call the guy".
Jag har ovan använt USA som exempel, men situationen är liknande i många andra länder i Europa.
Utan att fastna i en allt för politisk diskussion huruvida höglönespridning är "utsugande/orättvist" eller "rimligt", så skulle det finnas fler jobb inom hushållsnära tjänster, om lönespridning varit större.
Trots att jag tillhör ca top 5% i Sverige inkomstmässigt, så har jag "inte råd" att anlita hantverkare.
Det är för mig ett svar på att det är dyrt med hantverkartjänster i Sverige, oavsett om timpriset här är X kr jämfört med Y kr någon annanstans.
PS.
Ber om ursäkt på förhand för att jag säkert låter som en dryg moderatjävel som skryter om hur bra jag tjänar och tycker att andra borde tjäna mindre än mig. Min poäng i första hand att peka på en strukturell skillnad.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ja, vi har förhållandevis liten spridning, vilket jag tycker är bra. Men en annan skillnad är att hantverkare ligger förhållandevis högt på skalan.
Ja absolut, men du skrev en miljon inte tioS Stefan1972 skrev:
Men i Sverige är det dyrare ju större staden är. Marknadsekonomi, beror på kundens betalningsförmåga?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Den här tråden skulle kunna spåra ur och övergå till skillnaden i priser i Storstadsområden(sthlm) och landsbygden...) Har en vän som gör brf renoveringar i ovanstående stad och han kan fakturera 30-50% (för totalentr. ) mer än vad jag köper dessa tjänster för i min aviga sida av landet. Men dit skulle vi inte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
gör gärna det, kom på några punkter tillM maria01 skrev:
Nytt värmesystem, ny dränering, ny betongplatta eller annan grund. Tror inte ens du får dessa tre punkter för dina 30 000euro
Under nittiotalet var jag rätt mycket i norra Italien. Det var en tid då alla unga skulle bli IT:tekniker. Resultatet blev som i Sverige. En stor hantverkarbrist. När italienarna fick reda på att jag var rörläggare, fick jag raskt en drös mindre uppdrag som jag kunde/ville ta. De gratulerade mig även till den rikedom jag måste samlat på mig. Åkte vi förbi ett flott hus eller bil, sade de glatt: -"det är rörläggarens"!
Till TS.
Om möjligt. Försök att skriva dina inlägg med meningar. Med bara små bokstäver och inga punkter, blir det väldigt svårläst.
Staffan
Till TS.
Om möjligt. Försök att skriva dina inlägg med meningar. Med bara små bokstäver och inga punkter, blir det väldigt svårläst.
Staffan
Förutom skatter och lönespridning kanske vi även ställer högre krav på dokumentation och utförandet i Sverige som driver kostnaderna?
Jag såg ett program på TV där man renoverade ett badrum i Italien och det såg inte ut som att man hade några tätskikt alls.
Jag såg ett program på TV där man renoverade ett badrum i Italien och det såg inte ut som att man hade några tätskikt alls.
Ferrari ? Har en före detta (numera borta kollega) som funderade allvarligt på om det för hans del skulle fungera att ha en sådan som firmabil (han hade även en Caddy.)M maria01 skrev:nåt jag har tänkt på väldigt länge är hur det kan vara så stor skillnad mellan västeuropeiska länder när det kommer till hantverkstjänster
jag bor idag i frankrike har flera polare som är hantverkare både här och i sverige och några i england och till frågan hur kan det vara så stora pris skillnader på att renovera/bygga för material priserna är det lite skillnad på det vet jag men inte halva priset när jag själv har frågat runt
träffat en tjej nyligen som har fått ett hus som behöver total renoveras huset är på 235 kvadrat det ända som går att spara är väggarna och tak hon har fått det till 30000 euro att få allt klart
när jag pratar med vänner här och i england om vad det kostar i sverige så skakar dom bara på huvudet och frågar om deras svenska kollegor kör ferrari som firma bilar
Är man före detta Formel Ford förare så är man.
Beroende på vad man ska göra den dagen (han var tvättmaskinsrep dvs stora fastighetsmaskiner) så fungerar en sportbil (han hade även en volvo 480 som jobbil.)
P Plutus skrev:
De personer som kommer för att göra hantverkstjänsten i USA har i många fall för den arbetsgivaren så pass låga löner och dessutom inte full arbetstid för denne så att de är tvungna att ha minst ett jobb till. Vilket bland annat är orsakat av den allmäna inställningen till organisation och den omtalade korruptionen i vissa fack i historisk tid (och i dag.)D Daaaaaniel skrev:Att fråga sig "är hantverkare billigare i andra länder" är delvis en poänglös fråga så länge man uttryckerr det i absoluta tal.
PS.
Korruption = vissa fackmedlemmars (och andra externa) grupper kontroll över vad som ska göras, hur och när (åsikter som lätt kunde ändras mot rätt och stor betalning.)
I Sverige finns det ett irriterande exempel: höginkomsttagare driver upp boendepriserna i exempelvis havsbandet i Bohuslän så att lokala ungdomar inte har råd att bosätta sig på hemorten utan får flytta till exv Munkedal, Dingle eller Uddevalla, även om jobbet är i närheten av smögen.
Att du inte har råd med en hantverkare med din lön säger ju bara att du har förstora utgifter eller är värdelös i ekonomi.D Daaaaaniel skrev:Att fråga sig "är hantverkare billigare i andra länder" är delvis en poänglös fråga så länge man uttryckerr det i absoluta tal.
PS.