H
Bra svar, kör ett personangrepp. Klassiker. Matchen är igång, Nils stöttar i ringhörnan.

Månadslön
20 000 kr / månad = 93 kr / timme efter skatt
30 000 kr / månad = 135 kr / timme efter skatt
40 000 kr / månad = 175kr kr / timme efter skatt
50 000 kr / månad = 207 kr/ timme efter skatt
60 000kr/månad = 234 kr / timme efter skatt
70 000 / månad = 261 kr / timme
100 000 =270 kr / timme
200 000 = 540 krh
400 000 = 1152 krh

Baserat på genomsnittlig svensk kommun, ingen kyrkoskatt.

Blir nog att fixa själv hemma ett tag till. Är ju så när man har hål i fickan.

Som jämförelse så får undersköterskan på covid IVA jobba 6-7 timmar för att få hjälp hemma av en snickare en timme. Värre är det om hon behöver ett nytt element, då får hon jobba 10-20 timmar för en timme. Kanske en hel vecka. Fast då ingår också servicebuss och Ahlsell frukost.

Blir förresten lite sugen på att starta en ny tråd: mest ovärda tjänsten man betalat för.

Redigerat:
  • Gilla
antett och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
gör gärna det, kom på några punkter till
Nytt värmesystem, ny dränering, ny betongplatta eller annan grund. Tror inte ens du får dessa tre punkter för dina 30 000euro :)
inte jag som ska bygga

T TAR12 skrev:
Förutom skatter och lönespridning kanske vi även ställer högre krav på dokumentation och utförandet i Sverige som driver kostnaderna?

Jag såg ett program på TV där man renoverade ett badrum i Italien och det såg inte ut som att man hade några tätskikt alls.
det var det jag trodde först om byggarna här men det är nästan raka motsatsen otroligt bra utbildade här med sitt otroliga lärlings system

https://www.bbc.com/news/world-europe-42365048

T
M maria01 skrev:
det var det jag trodde först om byggarna här men det är nästan raka motsatsen otroligt bra utbildade här med sitt otroliga lärlings system

[länk]
Jag var nog otydlig.
Jag menade inte att byggarna skulle vara outbildade utan det jag tänkte på var att det ställs en massa krav på intyg, egen-kontroller, kontrollansvarig, våtrumscertifikat som kanske driver kostnaderna i Sverige. Ställs det lika mycket krav där du är?

Redigerat:
Vi gjorde en mindre renovering av köket i Spanien för 2 år sedan, nya bänkskivor och diskho. Tog allt från Ikea Málaga , inklusive hantverkare . De kom och mätte, plockade ur häll, ugn, blandare. Rev och forslade bort det gamla , körde ut det nya och monterade . Landade på straxt över 5000kr för allt! Materialet var ju lätt att kolla upp jämfört med Sverige och det var ca halva priset. Jobbet var typ 150 euro. Hyfsat stort kök också för att vara Spanien. Har gjort en del andra jobb också och vi pratar ungefär halva priset jämfört med Sverige rent generellt för material och jobb . Dock har ju svenska kronan tokrasat mot euron så nu har det blivit dyrare :(

Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag bor i Dubai och köpte en 4 meter bred PAX garderob med inredning för ca 6 månader sedan.. Hemleverans och montage kostade 400kr... Min mamma köpte en likadan PAX garderob för 4 år sedan i Sverige och fick betala ca 5000kr för hemleverans och montage så ja det skiljer en hel del. Visserligen kom det inte 2 Indier utan kollektivavtal som knappt pratar engelska och monterade hos mamma men att det ska vara 12.5 gånger dyrare är ganska häftigt. På båda ställena va montage köpt av IKEA på plats vid köpet av garderoberna.

MVH

Daggen

Redigerat:
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Vi betalar 50 EUR i månaden i Spanien för att en trädgårdsgubbe ska komma och klippa gräs, vattna och dra lite ogräs. Bara ca 300 m2 gräsmatta. Blir inte så mycket gräsklipp men är ändå väldigt prisvärt tycker jag. Vet inte hur han får det att gå runt, tror han har många hus. I Sverige hade det kostat minst X 5 .

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Att du inte har råd med en hantverkare med din lön säger ju bara att du har förstora utgifter eller är värdelös i ekonomi.
Det var snällt sagt av dig :)

Om jag sparar halva min disponibla inkomst, så har jag råd med ca 25 rörmokar-timmar. Dvs 2 gubbar, en och en halv dag. Och då har jag inte tagit höjd för material.

Hur stor del av befolkningen kan spara halva sin disponibla inkomst?
Inte särskilt tror jag, med reservation för att jag är värdelös på ekonomi.

Redigerat:
  • Gilla
attefall och 5 till
  • Laddar…
En bekant renoverade badrummet i Spanien (inte våtrum) runt 7 kvm för ett par år sedan. De slängde ut badkar och gick till duschhörna med nedsänkt kar i golvet. Fullt kakel /klinker (stora) på vägg och golv, nytt porslin och blandare. Pris runt 20000kr.

Redigerat:
D Daaaaaniel skrev:
Det var snällt sagt av dig :)

Om jag sparar halva min disponibla inkomst, så har jag råd med ca 25 rörmokar-timmar. Dvs 2 gubbar, en och en halv dag. Och då har jag inte tagit höjd för material.

Hur stor del av befolkningen kan spara halva sin disponibla inkomst?
Inte särskilt tror jag, med reservation för att jag är värdelös på ekonomi.
Jag tror nog på det sista du skrev. Jag och dom flesta av mina grannar anlitar hantverkare och vi har inte dom inkomsterna du pratar om så något är galet.
Men du kanske prioriterar utlandssemester dyr bil.

T twoody skrev:
Jag tror nog på det sista du skrev. Jag och dom flesta av mina grannar anlitar hantverkare och vi har inte dom inkomsterna du pratar om så något är galet.
Förstår verkligen inte poängen med att göra antaganden om mina resvanor eller bil? Samt att påstå att jag vore värdelös på något? Jag försöker peka på en strukturell skillnad mellan Sverige och många andra länder. That's it.

Ps.
Nu ska jag gå upp och kolla hur det går för två rörmokare på övervåningen som monterar radiatorer. Kram på dig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
T twoody skrev:
Twoody, du som uppenbarligen inte bara har stenkoll på din egen ekonomi utan även på andras får gärna beskriva hur du gör för det att gå ihop. Jag har nämligen svårt att se hur genomsnittssvensken kan spara ihop till så många hantverkartimmar varje månad.

• Haha
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har släkting med hus i Frankrike. Det upplevs nog att hantverkare är dyrare där än här. Det fuskas minst lika mycket. Ex. ett årligt servicebesök för luftkonditioneringen kostar 1 500 - 2 000 €, brukar ta en dryg timme. En bekant byggde där med totalentreprenad (fransk variant). Han får ett samtal från byggaren "jo vi skall just gjuta plattan för terassen, är du säker på att du inte skall ha en gummimatta under betongen?". "??", "vi brukar alltid lägga en gummimatta", "jo men då är det väl klart att vi skall ha det", "men den kostar extra, 6 000€", "men det är ju en totalentreprenad?", "jo men mattan ingår inte, betongbilarna är på väg, så jag måste ha besked inom 30 minuter". Och han inser att han är rökt, bara att acceptera 60 000 i extrakostnad.

Samma firma monterade upp ett badrumsskåp (bara montering, två skruvar, ingen elanslutning), som helt klart inte ingick i entreprenaden, hantverkaren var på plats, men debiterade 1000 € för uppsättningen. Visserligen borra i kakel, men...
Han måste åkt från Sverige?

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T twoody skrev:
Den uppenbara förklaringen är väl att hantverkarna anses tillföra värde som kompenserar för att de flesta med sin disponibla inkomst inte har råd med dem. D v s deras lön är till del driven av ökad belåning. Antingen direkt (tar nytt lån för ny värmepump) eller indirekt (betalar mer för huset för att det har en ny värmepump). Det funkar bra i växande marknader som t ex stora delar av Storstockholm. I andra delar av landet där bostäderna inte ökar tillräckligt mycket i värde vid renoveringar har hantverkarna det svårare och folk får pula själva eller ta hjälp av bekanta.

• Gilla
attefall och 2 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Förstår verkligen inte poängen med att göra antaganden om mina resvanor eller bil? Samt att påstå att jag vore värdelös på något? Jag försöker peka på en strukturell skillnad mellan Sverige och många andra länder. That's it.

Ps.
Nu ska jag gå upp och kolla hur det går för två rörmokare på övervåningen som monterar radiatorer. Kram på dig.
Ok var lite hård kanske, men har man inte råd med en hantverkare med din lön så är mitt råd till dig att starkt kolla upp hur du sköter din ekonomi för vi hantverkare jobbar dagligen hos människor med betydligt mindre lön än din.

H hanson#16 skrev:
Twoody, du som uppenbarligen inte bara har stenkoll på din egen ekonomi utan även på andras får gärna beskriva hur du gör för det att gå ihop. Jag har nämligen svårt att se hur genomsnittssvensken kan spara ihop till så många hantverkartimmar varje månad.
Jag och alla hantverkare jag jobbat med under mina 27år i byggbranchen jobbar med människor som tjänar mycket mindre än top 5% i Sverige.
Alla mina grannar använder hantverkare och vi har inga onormala löner, och dom flesta klagar inte på att hantverkare är speciellt dyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.