Hej!

Fick nog med det mesta i rubriken. Har fått 2 st offerter på hårdgörning av gårdsplan, 0-40 bärlager 700 m2, på 155 kr resp 173 kr / m2. Är det alltså vad man får betala för hårdgörning, tycker det är dyrt!

Hälften är material?

700m2x0,3 är 210 kubik. Räkna med att 1kubik 0-32 väger 1,7ton och priset är runt 100:- + moms per ton. Det ger att materialet kostar drygt 40000:- Sedan tillkommer framkörning, maskiner mm men 155/m2 låter mycket. Det skulle innebära att bara jobbet kostar runt 50000:-
Be dem specificera kostnaden i de olika delarna så är det enklare att resonera.

T
Vet inte om jag tycker det låter så mycket. Jag antar att de ska lägga någon markduk och sen sprida materialet och sedan "padda" det ett antal varv.
Till materialkostnaden kommer ju även transporten av singlet som väl är lika dyrt som singlet i sig, minst?

Gjorde om en uppfart till vårt hus, inga 700 m2 utan snarare 70, men för varje lass 0-32 så var det knappt 1000 för materialet och över 2000 i frakt.
Sen var det lite schaktning av matjord/ytlager, markduk och sedan spridning av singlet och paddning flera gånger.
Landade på nästan 500 kr/m2 med ca 30 cm djup på singlet.
Svårt att jämföra en liten yta med den stora som du ska göra rakt av, det vet jag, då man väl gör på olika sätt med så stora ytor men det kan iaf vara något att jämföra med.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.