Mikael_L skrev:
Det bästa när man har tonåringar i huset må väl vara att installera en 50 liters, eller 30 liters varmvattenberedare och tillkännage att det finns inga restriktioner över hur länge man får duscha. Man får duscha precis hur länge man vill. :cool:
Eller som där vi ska bo med ackumulatortank och solpaneler/vedeldning. "Jaså, du vill bada badkar. Då får du börja med att elda i kaminen några timmar först..."

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om du inte spolar ur vattnet förens det är rumstempererat när värmen är påslagen så blir kostnaden för uppvärmningen av badvattnet endast 1/3 enligt din beräkning.

"Det är viktigt att man jämför. Det kunde vara värre"
/Ingemar i Mitt liv som hund

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
yakumo skrev:
Så 8,42kr per badning?
Ganska dyrt tycker jag...
Ja, bara tre bad för en latte för 25 SEK (som de sk lattemorsorna står i kö för att köpa på morgnarna).

4 bad för en latte är ett rimligt krav. :cool:

yakumo skrev:
Har jag räknat rätt?

Mitt badkar rymmer 200 liter
Elkostnad: 80 öre drift + 70 öre nät per KW/h
Huddinge vatten: 18kr/m3
Borde man inte lägga med den fasta kostnadens bidrag. För såväl vatten som el.

När jag en gång slog ut min vattenkostnad på antalet kubik blev det 40 SEK/kubik. Och det är några år sedan.
Det kanske blir 5.81 bara för vattnet ...

Och ska ni vara riktigt noga ska inköpskostnaden av badkaret också läggas till, inkl. installation och blandare.
Så gör man det också kanske man inte har råd att bada;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Att lägga sig i ett varmt bad ger ju något - avkoppling och njutning. Till skillnad mot att ha lampor tända hela dagen i delar av huset man inte är i, låta alla datorer stå på för jämnan, etc etc. Det ger ju inte något.

Och förhandla för sjutton om era bolån, det är inget pinsamt tiggeri, jag brukar bara mejla banken.

Attimannen skrev:
Jag reagerade åxå på nätavgiften, galet hög.
Jag betalar 15.10+fast del på 1587, utslaget på15196 kWh/år ger det 15.2 kr/kWh.
Stämmer det verkligen med 70 öre?
Jag tror du dividerade fel där.. Ska det inte vara 1587/15916 + 0.151 = 0.25 kr/kWh ?

daVinci skrev:
Borde man inte lägga med den fasta kostnadens bidrag. För såväl vatten som el.

När jag en gång slog ut min vattenkostnad på antalet kubik blev det 40 SEK/kubik. Och det är några år sedan.
Det kanske blir 5.81 bara för vattnet ...
Den fasta kostnaden får du betala vare sig du badar eller inte, så i detta fallet är svaret nej.

Om du utvärderar alternativ till att alls vara ansluten till elnätet är det riktigt att ta med de fasta kostnaderna, men om du undrar vad ett bad kostar givet att du är ansluten till både vatten och el så skall du inte räkna med fasta kostnader.

Sedan undrar jag om inte TS har gjort detta fel för att kunna få en så hög kostnad som 1,50 per kWh. 2010 var mitt elpris inklusive överföring 1,50 / kWh, men sedan dess har priset stadigt sjunkit och ligger under det senaste året på 1,12 kr/kWh inklusive överföring.

Avemo skrev:
Den fasta kostnaden får du betala vare sig du badar eller inte, så i detta fallet är svaret nej.
Beror helt på om man vill veta kostnaden för att bada, eller merkostnaden för att bada. Jag förstår TS fråga som gällande det senare, och då har du helt rätt. Den förra är en lika relevant fråga, men främst innan man bestämt sig för att skaffa badkar.

Enolf skrev:
Beror helt på om man vill veta kostnaden för att bada, eller merkostnaden för att bada. Jag förstår TS fråga som gällande det senare, och då har du helt rätt. Den förra är en lika relevant fråga, men främst innan man bestämt sig för att skaffa badkar.
Nu var det inte priset för badkaret som avsågs i daVincis inlägg utan den fasta avgiften i elpriset respektive vattenpriset. Den fasta elkostnaden utslagen per kWh är relevant om du funderar på om du skall ansluta dig till elnätet eller i stället få din energi från annat håll. Den fasta kostnaden påverkas inte av att du skaffar badkar när du väl är ansluten till elnätet.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Avemo skrev:
Sedan undrar jag om inte TS har gjort detta fel för att kunna få en så hög kostnad som 1,50 per kWh. 2010 var mitt elpris inklusive överföring 1,50 / kWh, men sedan dess har priset stadigt sjunkit och ligger under det senaste året på 1,12 kr/kWh inklusive överföring.
Beror ju helt på hur hög förbrukning man har och vad ens nätbolag har för priser. Vi har ockrarna Fortum och de vill ha 3890 kr/år + 20,7 öre/kWh. Med vår förbrukning som ligger runt 10500 kWh/år blir det 3890 + 10500 * 0,207 = 6063 kr/år eller 58 öre/kWh bara för nätkostnader.

hellgun skrev:
Beror ju helt på hur hög förbrukning man har och vad ens nätbolag har för priser. Vi har ockrarna Fortum och de vill ha 3890 kr/år + 20,7 öre/kWh. Med vår förbrukning som ligger runt 10500 kWh/år blir det 3890 + 10500 * 0,207 = 6063 kr/år eller 58 öre/kWh bara för nätkostnader.
Men då räknar du ju med de fasta kostnaderna. Räknar du på det viset får du ett högre elpris ju lägre förbrukning du har. Om grundförutsättningen är att man är ansluten till elnätet och frågan gäller vad det kostar att bada skall du räkna med överföringsavgiften i priset, men inte den fasta kostnaden.

Avemo skrev:
Men då räknar du ju med de fasta kostnaderna. Räknar du på det viset får du ett högre elpris ju lägre förbrukning du har. Om grundförutsättningen är att man är ansluten till elnätet och frågan gäller vad det kostar att bada skall du räkna med överföringsavgiften i priset, men inte den fasta kostnaden.
Absolut men det var bara en hänvisning till att du undrade om TS elpris kunde vara så högt som 1,50 kr. För mig är det det, fasta kostnader inräknat.

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag menade att TS angivna pris om 1,50 kr/kWh antydde att han gjort felet att räkna med de fasta kostnaderna. Gör man det får man så klart ett högre pris, men jag vidhåller att det är fel i den här situationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.