Mikael_L
Anna_H skrev:
Du får ta en hink och mäta hur många liter per minut du använder. Snabbdusch är billigare, men tonårsdusch kostar mycket mer än att bada.
Det bästa när man har tonåringar i huset må väl vara att installera en 50 liters, eller 30 liters varmvattenberedare och tillkännage att det finns inga restriktioner över hur länge man får duscha. Man får duscha precis hur länge man vill. :cool:

• Gilla
Goteborg och 13 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Du får ta en hink och mäta hur många liter per minut du använder. Snabbdusch är billigare, men tonårsdusch kostar mycket mer än att bada.
Vill han veta exakt kan han göra så. De flesta duschmunstycken släpper igenom 12-15 liter per minut. Snålspolande släpper igenom 9-11 l/min. Så han kan normalt stå 7-8 minuter för 100l varmvatten i duschen. Det finns brickor och munstycken som gör att det släpper igenom mindre mängd med vatten. har provat bricka för 9 l/min men tyckte att 12 l/min var mer trevligare. Har nu en med stort duschmunstycken och jetstrålar från vägg och inte mätt mängden. Ställ det i realitet till en tonårsdusch på 20-25 minuter.

Mikael_L skrev:
Det bästa när man har tonåringar i huset må väl vara att installera en 50 liters, eller 30 liters varmvattenberedare och tillkännage att det finns inga restriktioner över hur länge man får duscha. Man får duscha precis hur länge man vill. :cool:
Lösningen är bra. Men jag minns att det var svårt att få varmvatten när jag skulle duscha sist på 200 l när vi skulle iväg. Det hade väl med turordningen.;)

En tonårsdusch på 20-25 minuter?
Finns det någon människa förutom hurtiga snål-ekonomer som ger spartips på TV som klarar av att duscha snabbare än så? Eller är det kanske så illa att jag som 80-talist aldrig riktigt kommer ur tonåren och fortsätter att duscha oansvarigt hela livet?

Jag får glädja mig åt att jag äter matlåda på jobbet, det sparar ju ändå in närmare 2000kr per månad jämfört med de kollegor som går ut på lunchen varje dag.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Finns det någon människa förutom hurtiga snål-ekonomer som ger spartips på TV som klarar av att duscha snabbare än så? Eller är det kanske så illa att jag som 80-talist aldrig riktigt kommer ur tonåren och fortsätter att duscha oansvarigt hela livet?

Jag får glädja mig åt att jag äter matlåda på jobbet, det sparar ju ändå in närmare 2000kr per månad jämfört med de kollegor som går ut på lunchen varje dag.
Jag har inte heller lyckas omvända mina söner som fortsätter duscha som vid tonåren. Båda äter även lunchen ute.
Är själv inte så snål med ca 10-15 minuter per dusch och äter från matlåda.

sune73 skrev:
Nja, vid varmvattentillverkning så brukar man enkelt säga cop 2 till skillnad mot vid radiatordrift cop 4.

Edit: Borde kunna bli 2 * 3,48kWh * 1,50kr * 0,5 = 5,22 kr :confused:
Det gäller väl bara större delen av året. Värmepumpen går väl över på el vid -10 då fler blir ruggiga och vill bada?

När jag var på resa med en kompis bad hon om ursäkt för att hon duschade så länge. Exakt 4 minuter tog det.....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Badar i matlåda och äter i duschen. Tonåringarna har för länge sedan sluta vara tonåringar, men har snart egna skall bli kul att se var dom äter o duschar

slurppe99 skrev:
...
Är själv inte så snål med ca 10-15 minuter per dusch och äter från matlåda.
Vad är kopplingen? Du äter väl inte din pastasallad i duschen :p

slurppe99 skrev:
Vill han veta exakt kan han göra så. De flesta duschmunstycken släpper igenom 12-15 liter per minut. Snålspolande släpper igenom 9-11 l/min. Så han kan normalt stå 7-8 minuter för 100l varmvatten i duschen. Det finns brickor och munstycken som gör att det släpper igenom mindre mängd med vatten. har provat bricka för 9 l/min men tyckte att 12 l/min var mer trevligare. Har nu en med stort duschmunstycken och jetstrålar från vägg och inte mätt mängden. Ställ det i realitet till en tonårsdusch på 20-25 minuter.
Dessa strypningar tycker jag inte om. Det är otaliga gånger jag har skruvat bort sådana efter påbörjad dusch. Inte minst som tonåring, men även senare. Jag har varit nöjd med munstycket jag har nu. Jag har inte sett mig beredd att byta det mot ett snålspolande. När jag just provade att mäta hur mycket vatten det släpper ut kom jag till 9 l/min. Underkant av snålspolande enligt din uppgift. Jag känner mig nästan lite lurad.

Janus82 skrev:

För mig tar det 5 minuter från det att jag bestämmer mig för att duscha, hämta rena kläder, duscha och sedan påtagning. Men då har jag ett hårsvall som maskinen kör över på inställning 6.
Nästan så man kan utmana Gunde Svan.
Men samtidigt funderar jag inte så mycket på dessa kostnader så resten i familjen får gärna bada i massagebadkaret så ofta de vill och värme under tiden med elpatronen i karet, det kallnar för fort annars ;)

En dusch hos mig kostar 3 vedträn :).

• Gilla
jeppeknaster och 4 till
  • Laddar…
Vatten är billigt och varmt vatten tillhör komforten av att leva i ett välbeställt land. Man ska ha det riktigt knapert för att börja spara in på (varm)vatten i Sverige alternativt tycker man att det är kul/intressant att se hur snålt man kan leva.

Vi har bott i vårt hus i lite drygt ett år nu och fick uppmaningen av vattenleverantören att logga årsförbrukningen. Vi fick en chock! Vi två vuxna har gjort av med 170 kbm vatten istället för förväntade 80-90!! :screwy: Jag kunde inte ens använda vattenbolagets självbetjäning på hemsidan eftersom det var för höga siffror! Jag fick ringa kundtjänst och tjejen där sa att det lät mycket med 170 kbm och uppmanade mig att kolla om någon toalett stod och rann samt att logga en månad. Om det fortfarande kändes mycket skulle jag höra av mig igen.

Visst var det en toalett som rann lite men den kan givetvis inte stå för den dubbla förbrukningen. Därför har jag nu börjat logga varje vecka för att se vad vi ligger på i snitt. Denna vecka är jag dessutom gräsänkling så jag ska se vad varje förbrukare gör av med när jag har full kontroll över allt som drar vatten. Detta har jag kommit fram till idag bara genom att notera vattenmätarställningen före och efter varje enskild händelse:

Normal dusch för mig i mitt duschrum, ca 10 minuter: 95 liter
Toalett 1: 6 liter/spolning
Toalett 2: 4 liter/spolning

Kvarstår diskmaskin, tvättmaskin och sambons normala dusch. Kanske drar jag upp ett bad också för kul skull även om det inte badas så mycket hos oss. Just det, duschvatten i samband med bastu ska jag logga också...då blir det många men ganska korta duschar för både mig och tjejen, fast det får vänta tills hon kommit hem igen.

Det jag skulle komma till med denna långa utläggning var att vi inte kommer förändra vårt vattenbeteende. Den extra kostnaden för den dubbla förbrukningen är runt 2600 kr per år för bara vattnet (vi har bergvärme så uppvärmningen av varmvattnet är billigt) vilket ger ca 7 kr per dag. Sju spänn för att aldrig tänka på hur varmt eller länge vi duschar...det är det värt alla dagar i veckan! :thumbup: Oron ligger istället på ifall den höga förbrukningen beror på att vi har en läcka någonstans där vi inte ser det och som inte rinner ut i avloppet som toaletten gjort. :eek: Vattenmätarens hjul står dock still nu när jag fixat den rinnande toaletten och då ska det ju inte läcka någonstans.

Redigerat:
På Sommaren kostar varmvattnet 100 spänn per månad här med en vuxen (Hustrun) och två tonåringar (jag plus en till i snitt) i huset .

Då med värmepump och 15 grader varm brine in.

Det är givetvis dyrare i februari när både kallvatten och brine håller +1, men det kan inte gärna handla om mer än en tia per dag,

mycke_nu skrev:
På Sommaren kostar varmvattnet 100 spänn per månad här med en vuxen (Hustrun) och två tonåringar (jag plus en till i snitt) i huset .
Det är tre (3!) kronor per dag! :thumbup: Att då försöka få ned förbrukningen genom snålmunstycken, kortare duschar och att duscha i mindre varmt vatten blir ju bara fånigt i mina ögon.

Vi har inte haft bergvärmen tillräckligt länge för att kunna få några vettiga siffror, och jag har inte ordnat loggningsfunktionen heller, men snart kommer vi också kunna se exakt hur mycket energi som går åt för att värma upp vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.