Tycker kommunerna att man ska snåla in på vatten pga kommunalt vatten eller bara ändå? Vi har egen brunn och tänker att ja, det går ju bara runt runt ändå? ;)

Mikael_L
Anna_H skrev:
När jag var på resa med en kompis bad hon om ursäkt för att hon duschade så länge. Exakt 4 minuter tog det.....
Jag undrar nog mest varför du tog tid ... :x

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag undrar nog mest varför du tog tid ... :x
Det gjorde jag inte, jag hade bara tittat på klockan när hon gick in eftersom hon undrade om hon hade tid att duscha före maten, sedan tittade jag ju igen när hon kom ut så fort.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
harry73
yakumo skrev:
Badkaret är på drygt 300 liter. jag gissar att vi brukar fylla med 200 liter innan vi hoppar i.
Man kan inte ha ett 300 liters badkar och sen blir förvånat att det är dyrt att bada, eller jo bevisligen kan man men ni fattar vad jag menar

harry73 skrev:
Man kan inte ha ett 300 liters badkar och sen blir förvånat att det är dyrt att bada, eller jo bevisligen kan man men ni fattar vad jag menar
Kan inte låta bli att reflektera över kostnaden, är det så dyrt att betala 6:- för trevligt och avslappnande bad ett bad hemma???

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan bara hålla med, med tanke på att det kostar 75 kr att gå till badhuset här.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Kan inte låta bli att reflektera över kostnaden, är det så dyrt att betala 6:- för trevligt och avslappnande bad ett bad hemma???
Nej, det är väl ett av de billigaste (och trevligaste) nöjena man kan unna sig.
Kostar som en tredjedels chipspåse ungefär alltså.
Och lägger sig inte på hullet :)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MrPlow
Livet är för kort för att det ska vara värt att lägga energi på småsaker.

Se över banklån, försäkring eller elavtal. Där finns nog mer pengar att spara.

Betalar ni inte för avloppsvattnet också eller är det inräknat i vattenkostnaden?

Bezt skrev:
Betalar ni inte för avloppsvattnet också eller är det inräknat i vattenkostnaden?
Det är ju en fast kostnad/ingår som del i vattenpriset, så det går inte att påverka såvida du inte har en sluten tank som måste tömmas.

Redigerat:
Ang. snålspolande munstycken har jag limmat för en del av hålen i duschmunstycket, annars blir det för låg hastighet på varje stråle. Hellre färre strålar med mer ös. Duschar alltså med lågt flöde men drar gärna ut på tiden lite istället, samtidigt som jag kan njuta av att totalkostnaden är densamma. :)

Ang. badet är det klart att nån icke-försumbar mängd energi måste det ju gå åt eftersom energiflödet ur slangen ner i badkaret är faktiskt är ungefär detsamma som den effekt som behövs för att upprätthålla en hastighet av 90km/h i en bil, och det tar ju en stund att fylla.

Jag reagerade åxå på nätavgiften, galet hög.
Jag betalar 15.10+fast del på 1587, utslaget på15196 kWh/år ger det 15.2 kr/kWh.
Stämmer det verkligen med 70 öre?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Såhär mycket kostar ett bad hos oss. Vi har en vanlig elektrisk varmvattenberedare och jag har inte tagit med kostnad för vatten utan bara el. Vårt elpris ligger just nu på runt 1:50 kr/kWh totalt så detta bad kostade 7,6 * 1,5 = 11,40 kr. Varmvatten är den enskilt största elförbrukaren hos oss. Drar betydligt mer än luft-luftvärmepumpen på ett år.

Bad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shit, man har verkligen olika syn på saker.. Här gnälls det över "dyrt" bad på 6kr.
Själv värmer jag en utomhusjacuzzi till 40gr året om, varje dag. Den är på 1500L, vad kostar det när det är 28minus tror du? Jag byter vatten 4-6ggr/år = ca 10 000L
Parallellt värmer jag en pool till 31gr, 5-6mån/år, denna rymmer 48 000L

Kontraster.. Var bara tvungen

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
mhunter skrev:
Shit, man har verkligen olika syn på saker.. Här gnälls det över "dyrt" bad på 6kr.
Själv värmer jag en utomhusjacuzzi till 40gr året om, varje dag. Den är på 1500L, vad kostar det när det är 28minus tror du? Jag byter vatten 4-6ggr/år = ca 10 000L
Parallellt värmer jag en pool till 31gr, 5-6mån/år, denna rymmer 48 000L

Kontraster.. Var bara tvungen
Ungefär som att jämföra driftkostnad på sin Skoda, som man måste ha till och från jobbet, med grannens Bentley och Ferrari.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.