50 240 läst ·
83 svar
50k läst
83 svar
Kostar det 6 kr varje gång jag badar badkar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, det är väl ett av de billigaste (och trevligaste) nöjena man kan unna sig.mr_bygg skrev:
Kostar som en tredjedels chipspåse ungefär alltså.
Och lägger sig inte på hullet
Ang. snålspolande munstycken har jag limmat för en del av hålen i duschmunstycket, annars blir det för låg hastighet på varje stråle. Hellre färre strålar med mer ös. Duschar alltså med lågt flöde men drar gärna ut på tiden lite istället, samtidigt som jag kan njuta av att totalkostnaden är densamma. 
Ang. badet är det klart att nån icke-försumbar mängd energi måste det ju gå åt eftersom energiflödet ur slangen ner i badkaret är faktiskt är ungefär detsamma som den effekt som behövs för att upprätthålla en hastighet av 90km/h i en bil, och det tar ju en stund att fylla.
Ang. badet är det klart att nån icke-försumbar mängd energi måste det ju gå åt eftersom energiflödet ur slangen ner i badkaret är faktiskt är ungefär detsamma som den effekt som behövs för att upprätthålla en hastighet av 90km/h i en bil, och det tar ju en stund att fylla.
Jag reagerade åxå på nätavgiften, galet hög.
Jag betalar 15.10+fast del på 1587, utslaget på15196 kWh/år ger det 15.2 kr/kWh.
Stämmer det verkligen med 70 öre?
Jag betalar 15.10+fast del på 1587, utslaget på15196 kWh/år ger det 15.2 kr/kWh.
Stämmer det verkligen med 70 öre?
Såhär mycket kostar ett bad hos oss. Vi har en vanlig elektrisk varmvattenberedare och jag har inte tagit med kostnad för vatten utan bara el. Vårt elpris ligger just nu på runt 1:50 kr/kWh totalt så detta bad kostade 7,6 * 1,5 = 11,40 kr. Varmvatten är den enskilt största elförbrukaren hos oss. Drar betydligt mer än luft-luftvärmepumpen på ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shit, man har verkligen olika syn på saker.. Här gnälls det över "dyrt" bad på 6kr.
Själv värmer jag en utomhusjacuzzi till 40gr året om, varje dag. Den är på 1500L, vad kostar det när det är 28minus tror du? Jag byter vatten 4-6ggr/år = ca 10 000L
Parallellt värmer jag en pool till 31gr, 5-6mån/år, denna rymmer 48 000L
Kontraster.. Var bara tvungen
Själv värmer jag en utomhusjacuzzi till 40gr året om, varje dag. Den är på 1500L, vad kostar det när det är 28minus tror du? Jag byter vatten 4-6ggr/år = ca 10 000L
Ungefär som att jämföra driftkostnad på sin Skoda, som man måste ha till och från jobbet, med grannens Bentley och Ferrari.mhunter skrev:Shit, man har verkligen olika syn på saker.. Här gnälls det över "dyrt" bad på 6kr.