2 163 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kortslutit kabel
Första tråden på det här forumet..
Har ett litet problem.. håller på och renoverar min lägenhet och häromdan skulle jag få bort en list o satte stämjärnet rakt över och slog till. Bakom listen satt en elkabel som kortslöts och automatsäkringen utlöste. Nu till problemet. Efter att ha skarvat ihop kabeln får jag ingen ström igen. Automatsäkringen utlöser inte igen och jordfelsbrytaren är ok. Funderat på om nåt kan ha gått sönder inuti automatsäkringsskåpet men då borde jag inte ha ström i övriga lägenheten tycker ja. Det är alltså bara problem med den gruppen som jag klippte kabeln till.
Tacksam för alla tips
Mvh Jonas
Har ett litet problem.. håller på och renoverar min lägenhet och häromdan skulle jag få bort en list o satte stämjärnet rakt över och slog till. Bakom listen satt en elkabel som kortslöts och automatsäkringen utlöste. Nu till problemet. Efter att ha skarvat ihop kabeln får jag ingen ström igen. Automatsäkringen utlöser inte igen och jordfelsbrytaren är ok. Funderat på om nåt kan ha gått sönder inuti automatsäkringsskåpet men då borde jag inte ha ström i övriga lägenheten tycker ja. Det är alltså bara problem med den gruppen som jag klippte kabeln till.
Tacksam för alla tips
Mvh Jonas
Hmm var kan elmätaren sitta..? Sitter den före eller efter säkringsskåpet. För kablarna kommer in i lägenheten precis vid säkringsskåpet. Och nån elmätare hittar jag inte i lägenheten. Och om den sitter före säkringsskåpet och nån huvudsäkring har gått så borde det ju inte bara vara en grupp som dött utan hela lägenheten. Efter som det bara kommer in en kabel med ström till säkringsskåpet
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Du har troligen elmätare och huvudsäkring i ett centralt placerat skåp med mätare för samtliga lägenhheter.
Du får kontakta en fastighetsskötare eller liknande som kan släppa in dig.
Du skriver att du skarvat ihop kabeln igen, då blir jag lite orolig. Hur har du skarvat ihop den? Kan det vara så att din skarvning inte fungerat?
Du får kontakta en fastighetsskötare eller liknande som kan släppa in dig.
Du skriver att du skarvat ihop kabeln igen, då blir jag lite orolig. Hur har du skarvat ihop den? Kan det vara så att din skarvning inte fungerat?
Jo säg att det är en huvudsäkring som utlöst nu då.. borde inte hela min lägenhet vara utan ström eftersom det bara kommer in en kabel med ström till automatsäkringsskåpet. Och den kan det ju bara vara antingen ström eller inte i. Och det måste väl va ström i den eftersom allting funkar utom just den gruppen som jag kortslöt.
SKarvat ihop den har jag gjort ja mätte på den innan jag skarvade ihop den också o de fanns ingen ström.
Har använt sockerbitsliknande prylar fast lite grövre(väl isolerade) och där är det inte nån kortslutning eller fel på det sättet, sen om det är helt fackmannamässigt gjort är väl och ta i. Ska köpa en dosa och sätta upp så fort som möjligt. Har till och med dragit om hela kabeln från säkringssåpet fram till kortslutningen, ifall det skulle blivit något mer brott på den i samband med kortslutningen.
Måste få ording på det här snart det är dessutom köket som blivit utan ström har fått dra skarvsladd till kylen
SKarvat ihop den har jag gjort ja mätte på den innan jag skarvade ihop den också o de fanns ingen ström.
Har använt sockerbitsliknande prylar fast lite grövre(väl isolerade) och där är det inte nån kortslutning eller fel på det sättet, sen om det är helt fackmannamässigt gjort är väl och ta i. Ska köpa en dosa och sätta upp så fort som möjligt. Har till och med dragit om hela kabeln från säkringssåpet fram till kortslutningen, ifall det skulle blivit något mer brott på den i samband med kortslutningen.
Måste få ording på det här snart det är dessutom köket som blivit utan ström har fått dra skarvsladd till kylen
Nej har inte kollat huvudsäkringarna. Har precis flyttat in här så vet inte rikigt vem jag ska ta tag i för att komma in i elskåpet. Får försöka få tag på nån på måndag. Hade bara tänkt försöka lösa det här utan att behöva få nån o komma och öppna elskåpet och allt det där. Men då måste det nästan vara där problemet ligger
Får tacka så mycket för hjälpen
Mvh Jonas
Får tacka så mycket för hjälpen
Mvh Jonas
Tror att man idag alltid ska kunna komma åt sin egna mätare för egen koll av mätarställning och där borde även dina huvudsäkringar sitta. Ta och trava ner i källaren och se om du hittar ett litet klistermärke med en blixt eller liknande på någon dörr. Elverket brukar ha små lappar för att deras avläsare lättare ska hitta mätarna. 
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt kabeln som går in i ditt säkringsskåp innehåller troligen 3 faser, som var och en har en egen huvudsäkring vid elmätaren. OCh det är det absolut mest troliga att det är där du fått problem. Att det skulle blivit något annat fel iditt säkringsskåp är väldigt osannolikt.JonasO skrev:
JonasO:
Har en av dina huvudsäkringar löst så är praktiskt taget en tredjedel av din lägenhet död. Bor du även i lägenhet finns risken att du endast har enfas in till dig.
Det instrument du mäter av vägguttaget du ej får kräm i. Använd det direkt på kabeln vid skarvstället.
Har du en gammal, billig automatsäkring. Vem vet den kanske brejka. (har vart med om det förr)
Svara gärna: Spännande o höra vad felet var!
Har en av dina huvudsäkringar löst så är praktiskt taget en tredjedel av din lägenhet död. Bor du även i lägenhet finns risken att du endast har enfas in till dig.
Det instrument du mäter av vägguttaget du ej får kräm i. Använd det direkt på kabeln vid skarvstället.
Har du en gammal, billig automatsäkring. Vem vet den kanske brejka. (har vart med om det förr)
Svara gärna: Spännande o höra vad felet var!
Jag har nu till 99% säkerhet hittat felet.. Tog isär automatsäkringskåpet och mätte på inkommande faser och mycket riktigt så var det en fas som var död. Har tyvär inte hittat elskåpet med säkringarna.. hittar ingen dörr eller skåp i källaren där det står elcentral på. Får försöka ta tag i nån som vet nåt om det i morgon
Tackar så hemskt mycket för hjälpen!
Tackar så hemskt mycket för hjälpen!
installation med en kabel bakom en list är inte tillåtet- anledningen är tex som fallet ovan eller att någon spikar fast listen i efterhand och det kanske blir en feskortis så de börjar brinna så småningom. du kanske skulle ta dit en elektriker som kollar igenom lägenhetens installation?
Klicka här för att svara