Hej! Bygger ett badrum (och hus) från grunden. Huset har c600 innerväggar och ytterväggar (45x95), så jag hade tänkt komplettera med c300 i badrummet, vilket jag redan har i golvet. Men sedan läste jag någonstans att man kunde kortla på c600 istället och får ett korsregelverk eller vad de benämnde det. Nu har jag vänt upp och ner på allt men hittar inte den beskrivningen någonstans.
Kommer sätta plywood och lämplig våtrumsskiva utanpå. Kaklar inte nu, men vill ha möjligheten i framtiden.

Någon som känner igen en sådan byggmetod? Nackdelar?
 
D DTanner skrev:
Hej! Bygger ett badrum (och hus) från grunden. Huset har c600 innerväggar och ytterväggar (45x95), så jag hade tänkt komplettera med c300 i badrummet, vilket jag redan har i golvet. Men sedan läste jag någonstans att man kunde kortla på c600 istället och får ett korsregelverk eller vad de benämnde det. Nu har jag vänt upp och ner på allt men hittar inte den beskrivningen någonstans.
Kommer sätta plywood och lämplig våtrumsskiva utanpå. Kaklar inte nu, men vill ha möjligheten i framtiden.

Någon som känner igen en sådan byggmetod? Nackdelar?
CC 600, plyfa och gips fungerar utmärkt som underlag för kakel. Vill du uppfylla kraven i Säker vatten sätter du 15mm plyfa, men det är inte ett krav från tätskiktsleverantörer.
 
Jag tycker mig ha läst i både säker vatten, GVK, BKR m.fl. att för kakling gäller min c450 med 70-reglar. Nu har jag 95 i innerväggar och 170+45 i yttervägg, så nog borde det hålla bra oavsett.
Synd att ingen verkar känna igen metoden med kortlingar på c600, skulle passa bra då jag har en massa liggande, men om ni tror på c600 reglar så kanske jag kortlar upp ändå med det jag har.
 
D DTanner skrev:
Jag tycker mig ha läst i både säker vatten, GVK, BKR m.fl. att för kakling gäller min c450 med 70-reglar. Nu har jag 95 i innerväggar och 170+45 i yttervägg, så nog borde det hålla bra oavsett.
Synd att ingen verkar känna igen metoden med kortlingar på c600, skulle passa bra då jag har en massa liggande, men om ni tror på c600 reglar så kanske jag kortlar upp ändå med det jag har.
Det finns inga sådana krav på något, följ tillverkarens (av gips, våtrumsskiva eller vad du väljer) anvisningar så är du säker. Du får bygga hur du vill bara det är stadigt.

Finns våtrumsskivor som inte kräver någon plyfa bakom på cc450. Det är godkänt ur alla synpunkter förutom Säker Vatten som har sin egen typlösning. Men de är bara en kommersiell aktör som säljer sin certifiering till anslutna entreprenörer (det är inget fel på den lösningen, men det går att göra minst lika bra på andra sätt)
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Det heter att när väggen ska kaklas ska den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta på reglar med ett regelavstånd på 600 mm.

Att det ofta nämns cc450 beror på att man idag mer och mer frångår 1200mm skivmaterial och använder sig av 900mm.

Sen om man anser sig kunna lösa det kravet med korsningar eller annat så är det upp till var och en att experimentera.

Jag rev för 2v sedan en enkelgipsad vägg där gipsen dessutom var spikad och det var 600mm mellan reglarna.
Där fanns inga antydningar till sprickor eller annat och då var det ändå bastu på andra sidan väggen där man kanske kan tycka att värme skulle påverka också.

Själv kör jag i princip enbart med 15mm plyfa och gips men vet att många hantverkare snålar och sätter OSB istället men den är totalt värdelös att fästa upp saker i så då måste man även kortla för tunga saker eller om man ska skruva upp duschväggar etc. i våtzon 1.
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.