C
Inspirerad av Grenuttag Euro-tråden undrar jag om någon hittat extremt korta Euro-förlängningssladdar någonstans, alternativt förklara varför sådana inte verkar finnas på marknaden?

Användningsfallet är när man har ett antal "väggvårtor" som skall kopplas in, vilket ju brukar vara helt hopplöst då de blockerar uttagen runtomkring och man i bästa fall kan utnyttja vartannat uttag på en vanlig Schuko-grenlist, vilket förstås tar otroligt mycket onödig plats. I USA verkar det förekomma - s.k. "dog bones", men jag har inte sett något liknande här.

41Racd+e6SL._SS500_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag har svårt att se nyttan med dessa. Om handlar det om en skarvsladd med grenuttag som på bilden så finns det sådana med längre avstånd mellan brunnarna, dvs eftersom de inte är fastskruvade i väggen går det ju att köpa en produkt som fungerar. Om det handlar om ett vägguttag kommer ju vårtorna att hänga i luften med dessa korta sladdar. Bättre då att plugga in ett sånt här grenuttag, som dessutom kan fästas på väggen om man vill. Varför gå över ån efter vatten?

A360003_500.jpg

C
Problemet är att många nätadaptrar är så pass breda att det inte går att sätta två bredvid varandra ens i ett sådant lite rymligare grenuttag. Behöver man dessutom blanda "raka" och "tvärställda" adaptrar funkar det inte heller.

Visst är det ett i-landsproblem, men jag tycker att man ser detta problem tillräckligt ofta hemma hos folk för att det borde finnas utrymme för någon fiffig lösning på marknaden.

Visst, det funkar ju inget vidare med ett vägguttag. Då funkar de gamla grenkontakterna med ett uttag framåt och ett åt vardera sida rätt bra, men de verkar inte heller vara så lätta att få tag på nuförtiden.

O
Kanske vore nånting att försöka ta fram, en förgreningsdosa för väggvårtor, liknande den i bilden högst upp men där varje uttag sitter förskjutet till varandra eller kanske med uttag kopplat via en sladd... ¨
Säkerhetsmässigt borde det kunna gå att lösa hyffsat...

Men nu drömmer jag mest så då är inte säkerheten så viktig...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.