karlmb skrev:
Ganska kul att du nämner ett citat om inkompetens när VL är på tapeten
Nej, det är väl inte särskilt kul. Det är snarare tragiskt. Jag är ingen vän av västlänken så som den för nuvarande är planerad, men det problemet har inget med korruption att göra och rakt inget med mörkläggning i och av media, utan det sätt på vilket vi fattar dylika beslut i Sverige. Det finns det tyvärr forskning på som presenterades på SVT bara i förra veckan. Och den forskningen med bla Västlänken som exempel presenterades alltså av de förkättrade media som du hävdar är del i en omfattande och suspekt mörkläggning.

(Och vad gäller beskyllningar om konspirationsteorier (vilket de teorier du framför rent faktiskt är) så var det ju du som började med att kalla mig korrupt: "Det var väldigt, du verkar nästan inblandad i det här" ;) Så det var inte jag som började...)

Så, innan du fortsätter att kalla media korrupta i den här frågan, så säger jag istället "upp till bevis".
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
En mycket duktig arkitekt, Gunnar Anjou.
[länk]
Det var ju tur att han fick tillfälle att framföra den kritiken då, i den i frågan genomkorrupta Göteborgs posten. ;)

Grattis i efterskott till mästerskapstiteln! Själv så kan jag knappt träffa bollen...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jo, det har med korrupt media att göra. Att du direkt slår bakut och totalt förnekar förekomsten mer eller mindre av svensk korruption gör att jag blir misstänksam. Det har jag rätt att bli utan att bli kallad konspiratorisk, med tanke på turerna i Göteborg om inte annat.
Du kan inte avfärda det hela med enkel inkompetens, allt för många politiker har varit inblandade för det.
Vi är många som inte begriper hur media kan ha missat denna skandal, och alltjämt duckar, med ett enda undantag, GT. (Fast chefredaktören byttes ut när hon just fått upp ångan)
Du verkar ha inställningen att svensk demokrati är något nästan överlägset och att inga problem med den finns, värda att tala.
Hittills har nästan alla med den tvärsäkerheten visat sig vara engagerade själv i något traditionellt parti.
Men det är ok, vi kan sluta här för min del, vi behöver inte käbbla mer.
 
karlmb skrev:
Jo, det har med korrupt media att göra. Att du direkt slår bakut och totalt förnekar förekomsten mer eller mindre av svensk korruption gör att jag blir misstänksam. Det har jag rätt att bli utan att bli kallad konspiratorisk, med tanke på turerna i Göteborg om inte annat.
Du kan inte avfärda det hela med enkel inkompetens, allt för många politiker har varit inblandade för det.
Vi är många som inte begriper hur media kan ha missat denna skandal, och alltjämt duckar, med ett enda undantag, GT. (Fast chefredaktören byttes ut när hon just fått upp ångan)
Du verkar ha inställningen att svensk demokrati är något nästan överlägset och att inga problem med den finns, värda att tala.
Hittills har nästan alla med den tvärsäkerheten visat sig vara engagerade själv i något traditionellt parti.
Det här är en bra guide. Själv säger jag: 1, 5, 6, 7, 8, 9 (med råge), och definitivt 10. Så sju av tio. Inte illa! ;)

Nej, Sverige är ett av de minst korrupta länderna i världen. Och systemet är ofta mer inkompetent än personerna i det (men också mera kraftfullt, det är därför vi har dem. Systemen alltså). Och media har ju inte "missat" denna skandal. Tvärtom så tar exv. GP in både artiklar samt debattinlägg på löpande band. Notera att det är tidningen själva som bestämmer vem som skall få plats på debattsidan, så det är inte någon självklarhet. (Att sedan traditionella media har stora problem just nu, och därför inte gör "sitt jobb", det är en annan fråga.)

Och Svensk demokrati är "nästan överlägset" (sic), och det finns "inga problem med den ... värda att tala [om]". Men sedan så gäller ju framgent Churchills devis att "Democracy is the worst form of government, except for all the others." Så det är klart att det finns problem. Men på det stora hela så är de hanterbara. Vi lever i en osäker värld, och hur man bäst skall rusta sig för framtiden är inte självklart; "skjut inte på pianisten han gör så gott han kan".

(Och, ja, bara för att torpedera ytterligare en konspirationsteori, jag är själv politiskt obunden, och använder inte pseudonym, så min bakgrund och kvalifikationer i övrigt är ganska enkla att kontrollera).

karlmb skrev:
Men det är ok, vi kan sluta här för min del, vi behöver inte käbbla mer.
Inte mig emot...

Men bara för att återknyta till trådens ämne. Du tycker alltså att det varit något speciellt problem kring just bygglov vad gäller västlänken? Det har alltså gått igenom på felaktiga grunder, eller vad? Det är inte att det är en hopplöst överbyggd och komplicerad lösning som kommer att riva upp hela staden under lång tid och till tveksam nytta som är problemet? Så vad precis är det som är "korrupt" i det här? Att det är illa skött det är en sak, men vari ligger själva korruptionen?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.