Den här tråden är en diskussion om korruption i bygglovsfrågor, utbruten ur tråden Det byggs ett flyktingboende 20 meter från vårt vardagsrum.
/Marlén Eskilsson, moderator
----------------------------
Frågan som TS ställer är inte på något sätt kontroversiell, det som är otäckt är att regler som gäller för mig och andra helt plötsligt satts ur spel.
Signaturen "Lutte" skrev "Men om det är kommunen som bygger så kommer ni nog bli överkörda till förmån för det ökande behovet av förläggningar."
När jag byggde ut mitt hus för några år sedan var byggnadsnämnden STENHÅRDA - Allt skulle nagelfaras och ritningar skulle vara korrekta på millimetern (Vi hade bland annat ett fönster som vid leverans råkade vara 10 cm bredare än på ritningen. Detta krävde att ritningen ritades om etc etc med extra kostnader för oss)
Det var också väldigt viktigt att huset inte ändrade karaktär, utan smälte väl in i området mm mm
De reglerna var väldigt tuffa, men vi förstod att de förmodligen fanns där för att skydda oss mot rena High Chaparall-byggen. Så det var bara att gilla läget.
För att göra en lång historia kort. De reglerna visade sig BARA gälla mig.........I ett annat bygge väldigt nära oss har Byggnadsnämnden ljugit, försvårat insyn, lovat att skicka kompletterande ritningar, men ej gjort detta etc etc etc.
För det är nämligen så att i min kommun (och säkert många andra) så är det panik......och då gäller "gentlemans handshake" - Jag trodde korruption bland tjänstemän i statliga verk inte fanns i Sverige. Man trodde i sin enfald att regler är lika för alla, att korruption är en cancersvulst i många andra länder....men inte här !
Så är det inte.
Så nu undrar jag - Är MITT inlägg "känsligt". Jag har inte hängt ut någon, har inte släppt några detaljer. Jag har bara varit generell. Ingen är utpekad (inte ens kommunen).
Det enda jag konstaterar är att jag med egna ögon sett att det i Sverige idag går regelvidrigt till. Att min tilltro till myndigheter/kommun etc har fått sig en rejäl törn. Tror man att regler och lagar är lika för alla i dagens Sverige så är man mer än lovligt naiv. Detta har jag och många andra bevis på. Synd att ingen lyssnar !
Avslutar med det som "Lutte" skrev - Bered er på att bli överkörda.
/Marlén Eskilsson, moderator
----------------------------
Frågan som TS ställer är inte på något sätt kontroversiell, det som är otäckt är att regler som gäller för mig och andra helt plötsligt satts ur spel.
Signaturen "Lutte" skrev "Men om det är kommunen som bygger så kommer ni nog bli överkörda till förmån för det ökande behovet av förläggningar."
När jag byggde ut mitt hus för några år sedan var byggnadsnämnden STENHÅRDA - Allt skulle nagelfaras och ritningar skulle vara korrekta på millimetern (Vi hade bland annat ett fönster som vid leverans råkade vara 10 cm bredare än på ritningen. Detta krävde att ritningen ritades om etc etc med extra kostnader för oss)
Det var också väldigt viktigt att huset inte ändrade karaktär, utan smälte väl in i området mm mm
De reglerna var väldigt tuffa, men vi förstod att de förmodligen fanns där för att skydda oss mot rena High Chaparall-byggen. Så det var bara att gilla läget.
För att göra en lång historia kort. De reglerna visade sig BARA gälla mig.........I ett annat bygge väldigt nära oss har Byggnadsnämnden ljugit, försvårat insyn, lovat att skicka kompletterande ritningar, men ej gjort detta etc etc etc.
För det är nämligen så att i min kommun (och säkert många andra) så är det panik......och då gäller "gentlemans handshake" - Jag trodde korruption bland tjänstemän i statliga verk inte fanns i Sverige. Man trodde i sin enfald att regler är lika för alla, att korruption är en cancersvulst i många andra länder....men inte här !
Så är det inte.
Så nu undrar jag - Är MITT inlägg "känsligt". Jag har inte hängt ut någon, har inte släppt några detaljer. Jag har bara varit generell. Ingen är utpekad (inte ens kommunen).
Det enda jag konstaterar är att jag med egna ögon sett att det i Sverige idag går regelvidrigt till. Att min tilltro till myndigheter/kommun etc har fått sig en rejäl törn. Tror man att regler och lagar är lika för alla i dagens Sverige så är man mer än lovligt naiv. Detta har jag och många andra bevis på. Synd att ingen lyssnar !
Du får ett gilla av mig för ditt svar - Jag tyder det som att du har förståelse för att jag har HAFT tilltro till de tuffa (bygg)reglerna/lagarna och att jag är naiv att jag trodde att de FORTFARANDE gällde och att inte tjänstemän inom landsting kommun är korrumperade. OBS - Politiker högre upp har jag inte litat på sedan länge, jag pratar nu alltså om att lokala tjänstemän rundar regler trots att allt finns NOGA reglerat i bygglovsreglerna.AndersMalmgren skrev:
....Man vill ju gärna tro att bygglovsreglerna fortfarande gäller, eftersom det alltså inte ÄNDRATS i dessa.
Så JA - Då förstår jag
PS - Hoppas du slipper uppleva vad jag och min familj fått uppleva.
Tycker det har med ämnet att göra. Demokratin i Sverige är helt förfuskad, iom att politikerna skrivit lagar o regler om i princip allting med utgångspunkten att en "förtroendevald" ju har makten, och kan bytas ut.LillaSandra skrev:Njae, det är nog betydligt värre ställt i de allra flesta andra länder. Jag har bott i ett par andra västliga länder som vi svenskar brukar lyfta upp som positiva exempel på hur man borde göra och kan direkt säga att det inte är bättre där. Dock är det sant att kommuner och myndigheter kan komma runt en hel del bestämmelser med hänvisning till samhällsintresset/-nyttan.
Eftersom vi bor i en demokrati anses kommunen/landstinget/myndigheten, som ju är vald av en majoritet (tja, den diskussionen kan vi väl spara till ett annat tillfälle), representera samhället och därmed ha företräde när det gäller vilka intressen som prioriteras.
Systement i domstolarna med nämndemän är ju helt unikt t.ex.
I alla andra länder har den enskilde o samhället i övergit betydligt större möjlgiheter att stoppa eller påverka "demokratiskt fattade beslut" om de är fattade av förtroendevalda och inte en bindande(!) folkomröstning.
I landet annorlunda får vi inte ens hålla bindande FO...
Det är detta som är korruption, något som många tror vi har lite av i landet Annorlunda!Robot Lawnmower skrev:Frågan som TS ställer är inte på något sätt kontroversiell, det som är otäckt är att regler som gäller för mig och andra helt plötsligt satts ur spel.
Så är det inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 173 inlägg
Ja, och det har vi också. I en internationell jämförelse så ligger vi i topp, ihop med de andra vanliga misstänkta.karlmb skrev:
MEN, därmed inte sagt att vi inte har någon korruption alls. Det är klart att den förekommer, pss som att även om vi har bland den lägsta mordfallsfrekvensen i världen så betyder ju inte det att mord är ett okänt begrepp i Sverige.
Så pss som vi naturligtvis måste beivra och motverka exv. mord, så måste vi göra med korruption också. Vi måste naturligtvis vara på vår vakt mot alla dylika tendenser och slå ner på dem varhelst de sticker fram sitt fula tryne.
Nu är just vänskapskorruption svår att komma åt, men inte omöjligt. Det krävs dock arbete, konkret arbete i de konkreta fallen. Att såhär i offentligheten föra fram cynismer av typen "klart att vi har en massa korruption här också, se bara på resten av världen" hjälper inte ett dugg, och är tvärtom kontraproduktivt!
Uppmana istället till att slå ner på dylika företeelser. När det rör sig om kommunal verksamhet så står ju media för välbehövlig insyn, se bara på den s.k. Göteborgshärvan där media sken ett välbehövligt ljus på skumraskaffärerna.
Korruption mäts tyvärr på ett sätt så att den inte framstår som hög i Sverige.
Det är inte de vanliga förmånerna, pengar under bordet mm alla ggr.
Utan "inrbetade" arbetssätt, svågerpolitik mm
Media i Gbg fick har fått cash från poltikerna...de har gett bidrag "stöd" till grävande jounalister...
Läget är betydligt värrre än vad folk kan förställa sig.
Media i Gbg fick har fått cash från poltikerna...de har gett bidrag "stöd" till grävande jounalister...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 173 inlägg
Jodå. Det görs det visst. Man mäter även exv. nepotism (bla genom intervjuer och frågeformulär) och även där ligger Sverige lågt. Inte lika lågt som när vi mäter rena enkla mutor, men ändå lågt i ett internationellt perspektiv.karlmb skrev:Korruption mäts tyvärr på ett sätt så att den inte framstår som hög i Sverige.
Vad du talar om vad gäller att politkerna i Göteborg skulle gett "stöd" till grävande journalister, och hur det skulle påverkat rapporteringen av mutskandalen därstädes, det förstår jag överhuvudtaget inte. Var har du fått det ifrån?
Regler som gäller vissa gäller inte andra. Det har jag exempel på när det gäller vatten och avlopp. Exploatörer tillåts bygga egna avloppslösningar trots att övriga villor tvångsansluts till det kommunala avloppsnätet. Lagen gäller rimligen för alla, men kommunen väljer att underlätta för exploatörerna.
Dessa exploatörer får dessutom bygglov i kustnära område på ett sätt som en privatperson inte skulle få. Hur man exempelvis i dagens läge kan få nybygga bebodda sjöbodar utanför tättbebyggt område och bara några meter från strandlinjen är för mig obegripligt med den lagstiftning som numera ligger.
Blå tågets gamla slagdänga (Staten och kapitalet) gäller fortfarande idag, även om det i detta fallet handlar om kommun, länsstyrelse samt privata exploatörer.
Möjligen så skulle vi kunna vinna överklaganden om dessa saker, men det är så dags. Allt är ju redan byggt och infört i så fall, så det finns ju bara förlorare i alla fall. Ingen kommer att tjäna på att vi överklagar, möjligen så skulle exploatörerna tvingas riva och kommunen får stå för fiolerna, men då är det ju vi skattebetalare som betalar för det i alla fall.
Dessa exploatörer får dessutom bygglov i kustnära område på ett sätt som en privatperson inte skulle få. Hur man exempelvis i dagens läge kan få nybygga bebodda sjöbodar utanför tättbebyggt område och bara några meter från strandlinjen är för mig obegripligt med den lagstiftning som numera ligger.
Blå tågets gamla slagdänga (Staten och kapitalet) gäller fortfarande idag, även om det i detta fallet handlar om kommun, länsstyrelse samt privata exploatörer.
Möjligen så skulle vi kunna vinna överklaganden om dessa saker, men det är så dags. Allt är ju redan byggt och infört i så fall, så det finns ju bara förlorare i alla fall. Ingen kommer att tjäna på att vi överklagar, möjligen så skulle exploatörerna tvingas riva och kommunen får stå för fiolerna, men då är det ju vi skattebetalare som betalar för det i alla fall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 173 inlägg
Ja fast tittar du på fall så är det ju påfallande ofta som kommunerna får på tafsen av bla länsstyrelsen när det gäller just strandnära byggande. Och när länsstyrelsen snubblar som på Gotland så fick ju landshövdingen avgå. (Även om det inte slutade i en perfekt solskenshistoria).
Så, läget är inte perfekt. Det åligger alla att vara på sin vakt, men ett allmänt "det är ändå åt h-vete så det är ingen idé att göra något" det spelar korruptionen rätt i händerna och är en inställning som måste och bör bekämpas!
Så, läget är inte perfekt. Det åligger alla att vara på sin vakt, men ett allmänt "det är ändå åt h-vete så det är ingen idé att göra något" det spelar korruptionen rätt i händerna och är en inställning som måste och bör bekämpas!
Som signaturen "plåthuset" mycket riktigt förklarat i inlägget ovan, fast på engelska. Så skulle jag vilja fortsätta en mer detaljerad förklaring på vad jag menade när jag skrev uttrycket "Gentlemans handshake"
Detta är ett uttryck man kan använda när t ex någon säger sig ha fått ett "outtalat medgivande" och sedan kör på det, eller "upplever" sig ha fått klartecken för något etc etc etc. Ja...ni fattar !
Ett exempel är t ex en telefonförsäljare som ringer och ställer frågan "vill du ringa billigare" - Du är lite trött efter jobbet och svarar "Ja ? vill inte alla det". En vecka senare har du en ny telefonleverantör !
Ett annat exempel är (som mer passar ämnet bygglovsmygel) att det finns regler och lagar som är införda för att stävja byggfusk och upprätthålla kvalitén på byggena etc etc. MEN.........nu visar det sig att regeringen har TVINGAT (kanske - vad vet jag...jag skriver bara generellt i denna tråden) en kommun att ta emot exempelvis flyktingar, men det finns ingen plats/ledig byggnad. Det blir panik i bygglovsnämnden och de uppför en regelvidrig byggnad. Man kringgår de regler som ska gälla alla andra med ord som "vi har gjort en förenklad process eftersom denna byggnad är tillfällig" eller "Vi måste ta vårt ansvar (det ordet spyr jag på snart) så det blev en förenklad bygglovsprocess" eller så kan man få som svar att "ändamålen helgar medlen" och efter det en fråga om man är rasist eller har något emot flyktingar.
Klyschor, svävande svar, material som lovas skickas ut men inte kommer, tjänstemän som gör sig onåbara (X kan inte ta ditt samtal, han är på möte !!) Man blir skickad hit och dit med långa väntetider. När man väl kommer fram...ja då kan inte personen svara utan skickar vidare samtalet. En utnötningsprocess som INGEN vettig människa ORKAR driva. Felaktiga beslut som blir omöjliga att reda ut då de håller varandra om ryggen, skyller på att "han som tog beslutet har slutat på kommunen" etc etc etc.
Önskar att detta inte var Sverige idag. Men vi är nog MÅNGA runt om i Sverige som känner igen oss.
Nu behöver detta absolut inte bara gälla ex vis flyktingförläggningar. Det kan också gälla t ex en hög kommuntjänstemans nya husbygge eller en företagsledare som "hotar" att flytta sitt företag från orten om han inte får bygga sitt hus på 500 kvm på naturskyddat område där INGEN får bygga. Två år senare står där ett hus.
ENDA skillnaden mellan Kommunpampen och Företagsledaren och en flyktingförläggning är att de två första är TILLÅTNA av PK-media att skriva om. De finns en viss chans att ansvariga ställs mot väggen (men huset kommer likförbannat att stå kvar!)........................ Det sista exemplet tystas ner av de som ska skydda det fria ordet, stå upp för medborgarnas rättigheter (alltså journalister och statliga/kommunala tjänstemän).
Så VARFÖR ska JAG följa gällande regler, när ANDRA slipper ?
Var är vi om 10-20 år med denna utveckling ?
Detta är ett uttryck man kan använda när t ex någon säger sig ha fått ett "outtalat medgivande" och sedan kör på det, eller "upplever" sig ha fått klartecken för något etc etc etc. Ja...ni fattar !
Ett exempel är t ex en telefonförsäljare som ringer och ställer frågan "vill du ringa billigare" - Du är lite trött efter jobbet och svarar "Ja ? vill inte alla det". En vecka senare har du en ny telefonleverantör !
Ett annat exempel är (som mer passar ämnet bygglovsmygel) att det finns regler och lagar som är införda för att stävja byggfusk och upprätthålla kvalitén på byggena etc etc. MEN.........nu visar det sig att regeringen har TVINGAT (kanske - vad vet jag...jag skriver bara generellt i denna tråden) en kommun att ta emot exempelvis flyktingar, men det finns ingen plats/ledig byggnad. Det blir panik i bygglovsnämnden och de uppför en regelvidrig byggnad. Man kringgår de regler som ska gälla alla andra med ord som "vi har gjort en förenklad process eftersom denna byggnad är tillfällig" eller "Vi måste ta vårt ansvar (det ordet spyr jag på snart) så det blev en förenklad bygglovsprocess" eller så kan man få som svar att "ändamålen helgar medlen" och efter det en fråga om man är rasist eller har något emot flyktingar.
Klyschor, svävande svar, material som lovas skickas ut men inte kommer, tjänstemän som gör sig onåbara (X kan inte ta ditt samtal, han är på möte !!) Man blir skickad hit och dit med långa väntetider. När man väl kommer fram...ja då kan inte personen svara utan skickar vidare samtalet. En utnötningsprocess som INGEN vettig människa ORKAR driva. Felaktiga beslut som blir omöjliga att reda ut då de håller varandra om ryggen, skyller på att "han som tog beslutet har slutat på kommunen" etc etc etc.
Önskar att detta inte var Sverige idag. Men vi är nog MÅNGA runt om i Sverige som känner igen oss.
Nu behöver detta absolut inte bara gälla ex vis flyktingförläggningar. Det kan också gälla t ex en hög kommuntjänstemans nya husbygge eller en företagsledare som "hotar" att flytta sitt företag från orten om han inte får bygga sitt hus på 500 kvm på naturskyddat område där INGEN får bygga. Två år senare står där ett hus.
ENDA skillnaden mellan Kommunpampen och Företagsledaren och en flyktingförläggning är att de två första är TILLÅTNA av PK-media att skriva om. De finns en viss chans att ansvariga ställs mot väggen (men huset kommer likförbannat att stå kvar!)........................ Det sista exemplet tystas ner av de som ska skydda det fria ordet, stå upp för medborgarnas rättigheter (alltså journalister och statliga/kommunala tjänstemän).
Så VARFÖR ska JAG följa gällande regler, när ANDRA slipper ?
Var är vi om 10-20 år med denna utveckling ?
Redigerat:
Finns tydliga exempel på detta i Halmstad. Företagsägare som kommunen gjorde allt för att han skulle få bygga som han ville. Han köpte 3 olika tomter som alla gränsade till varandra. 250 kvm byggyta blev till totalt 750 kvm byggyta.
Han skall ju ha beröm för sin kreativitet. Han bygger intill tomtgräns och får tillåtelse av sina grannar att göra det. Grannarna gör likadant, då det ju är samma person. Det enda tråkiga i kråksången för fastighetsägaren är väl att han då rimligtvis måste betala för tre anslutningar till VA-nätet mm...peternicklas skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt OM någon vill betala så mycket för att runda reglerna (3 mindre tomter kostar avsevärt mer än en stor) så varför inte? Mygel blir det ev. om bygglovsmyndigheten tillåter avsteg från regler om hur liten en tomt får vara i ett sådant fall. Typ någon stycker upp sin tomt till 3, som dessutom blir mindre än vad detaljplanen för området tillåter. Och sedan bygger 1 stort hus.
Då är frågan hur mycket fler byggregler en sådan byggnad strider mot. Skall man ställa krav på ett kök på varje fastighet, ett handikappanpassat badrum på varje fastighet osv.
Då är frågan hur mycket fler byggregler en sådan byggnad strider mot. Skall man ställa krav på ett kök på varje fastighet, ett handikappanpassat badrum på varje fastighet osv.