8 486 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Bygglovsfrågor för gammla hus
Sida 1 av 2
Hejsan!
En nyfiken vill veta..
Hur fungerar det med ritningar och bygglov (rivningslov, anmälningsplikt osv) på ett "gammalt" hus.. t ex en skånelänga.. där vissa saker verkar tillbyggt i efterhand och fönster/dörrar och gluggar sitter lite hur som..(är ju ingen som vet hur de sitter egentligen, tror inte det finns liksom bygglov för sakerna från början..och huset är ju säkert 100 år gammalt)..hur noga är det liksom?
Huset ligger mitt ute på landet.
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
En nyfiken vill veta..
Hur fungerar det med ritningar och bygglov (rivningslov, anmälningsplikt osv) på ett "gammalt" hus.. t ex en skånelänga.. där vissa saker verkar tillbyggt i efterhand och fönster/dörrar och gluggar sitter lite hur som..(är ju ingen som vet hur de sitter egentligen, tror inte det finns liksom bygglov för sakerna från början..och huset är ju säkert 100 år gammalt)..hur noga är det liksom?
Huset ligger mitt ute på landet.
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Jag har försökt läsa mig till vad som gäller, men det är ett helt virrvar av om och men överallt och olika kommuner verkar tycka olika saker är olika viktiga.. man blir lätt snurrighuggan skrev:
Det jag lyckats förstå (kanske...) är att man kan uppföra fler byggnader på gården utan bygglov om de inte tar över gårdsbilden eller överstiger typ 50 procent av den befintliga "boytan" (ta det där med en klackspark, för jag minns inte riktigt hur många procent det var)..
När du säger att det inte krävs nått bygglov oftast.. gäller det för förändringar i fönster/dörrsättningar osv.. likväl som rivning och nybyggnation? (t ex om man river en lada och bygger upp den igen)..
Jag förutsätter att man fortfarande behöver bygglov för att förändra ändamålet för en byggnad? t ex om man väljer att göra bostad av ladan? installera ventilation/kamin osv?
Tack för inputen!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Detta är vad som vanligen gäller emn för att veta säkert måste du prata med kommunens byggkontor.
Förändringar gällande flytt av dörrar fönster inga bygglov. Tillbyggnader under 50 kvm inga bygglov.
Nybyggnation däremot är klurigare.
Förändringar gällande flytt av dörrar fönster inga bygglov. Tillbyggnader under 50 kvm inga bygglov.
Nybyggnation däremot är klurigare.
Jo, det är klart man får höra sig för hos kommunen också.. man vill ju stå där med skägget i brevlådan sen om nått blev fel.. men man kan ju kolla lite innan .. härhuggan skrev:
Tack för hjälp,
MVH Sandra
Generellt kan du förändra ganska mycket på en befintlig byggnad utanför detaljplan eller sammanhållen bebyggelse. Det finns en del detaljer som påverkar men en avgörande område är avloppsfrågan som är bygglovspliktigt.
Du kan även tillföra byggnader eller bygga till, tror dock inte att det definieras som "boyta" utan att det inte får överskrida viss yta utav huvudbyggnaden. Men det intressanta är att du under kommande år kan fortsätta och bygga diverse komplementbyggnader eller fortsätta med utbyggnader av huvudbyggnad, där jag inte kan utläsa någon maxgräns över tiden.
Ditt exempel med ladan och om du avser permanentbostad kräver bygglov.
Men för att ge bättre svar bör man konkretisera vad man vill göra.
Du kan även tillföra byggnader eller bygga till, tror dock inte att det definieras som "boyta" utan att det inte får överskrida viss yta utav huvudbyggnaden. Men det intressanta är att du under kommande år kan fortsätta och bygga diverse komplementbyggnader eller fortsätta med utbyggnader av huvudbyggnad, där jag inte kan utläsa någon maxgräns över tiden.
Ditt exempel med ladan och om du avser permanentbostad kräver bygglov.
Men för att ge bättre svar bör man konkretisera vad man vill göra.
Bygglovsplikt råder fullt ut även om fastigheten inte ligger inom detaljplanerat område. Kommuner tillämpar olika praxis, men i grunden gäller samma plan- och bygglag. Kontakta därför byggnadsnämnden, och hör deras synpunkter först som sist.
Då stämmer inte ditt svar. En fastighet utanför detaljplan och sammanhållande bebyggelse har inte samma bygglovsplikt som ett hus som regleras av det. De kommuner jag haft kontakt med brukar hänvisa till Boverkets dokument/skrivningar gällande bygglov.billy_baver skrev:
Du kan här utföra t.ex. utbyggnad av befintlig fastighet utan bygglov inom vissa gränser och även ändra utforming genom fönsterbyten, mm.
Först och främst, såklart jag tänker prata med kommunen/byggnadsnämnden innan jag gör något drastisktAndersS skrev:Generellt kan du förändra ganska mycket på en befintlig byggnad utanför detaljplan eller sammanhållen bebyggelse. Det finns en del detaljer som påverkar men en avgörande område är avloppsfrågan som är bygglovspliktigt.
Du kan även tillföra byggnader eller bygga till, tror dock inte att det definieras som "boyta" utan att det inte får överskrida viss yta utav huvudbyggnaden. Men det intressanta är att du under kommande år kan fortsätta och bygga diverse komplementbyggnader eller fortsätta med utbyggnader av huvudbyggnad, där jag inte kan utläsa någon maxgräns över tiden.
Ditt exempel med ladan och om du avser permanentbostad kräver bygglov.
Men för att ge bättre svar bör man konkretisera vad man vill göra.
Det handlar om en u-formad skånegård i ganska dåligt skick.. OM vi köpte det så skulle vi försöka att behålla bostadslängan i "orginalskick" så långt det är möjligt.. medan de andra två kommer få helt nytt ändamål och uppbyggnad.
Såå.. därav min fråga!
Ladan tex.. har några små fönster här och där.. otaliga dörrar och är som sagt ladugård och höskulle i ett.. funderar på att konvertera denna till boende med allt vad det innebär (värme/va/avlopp osv).. Har förstått att det kräver bygglov eftersom man gör en förändring för ändamålet av "lokalen"..? plus att man har väl anmälningsplikt (eller rent av behöver bygglov) för att sätta in t ex ventilation och ev skorstenar?
Däremot var jag ju osäker på hur noga det är med bygglov för att tex sätta in fler fönster på ladan.. och om de vill ha ritningar på allt.. minsta förändring? (ladan skulle inte flyttas/byggas ut eller så, utan vara i befintlig storlek på befintlig plats) tar för givet att eftersom huset/gården är så gammal så finns det inte direkt några ritningar alls..på nått...de har nog byggt ut och till som de kände för..
Den andra (eller ja tredje eg då) längan kommer nog inte byta ändamål, men kommer å andra sidan troligen behöva ha in vatten och avlopp, värme och ventilation.. även där skulle vi vilja ändra lite med fönsterna och dörrarna..
Tack för tipsen!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Ska givetvis kontakta dem när det väl kommer till kritan, som jag sa innan.. vill ju inte stå där med skägget i brevlådan i efterhand.. och allt blivit fel!billy_baver skrev:
Men just nu kollar jag bara lite allmänt hur det ligger till (så man kan ha det i åtanke när man går vidare).. då vi funderar på att köpa en gammal gård som ligger mitt ute på landet
Tack för rådet!
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
En lada får du utan bygglov bygga ut och förändra så länge den används för jordbruksfastighetens eget behov, exempelvis hästhållning. Troligen kan ingen stoppa dig ens om du målar ladan lila och sätter in perspektivfönster ifall du tycker att hästarna förtjänar lite utsikt. MEN! Du får inte starta ridskola utan att först begära bygglov. Så groteskt är det faktiskt.