Hej,

Har precis fått en ny kamin samt skorsten installerad av ett företag som inte gör annat än installerar kaminer. Men deras ordinarie "skorstensinstallatör" är sjukskriven så en annan montör fick göra själva monteringen av skorstenen och efter att ha varit uppe på taket är jag lite tveksam till om det är korrekt. En extern besiktningsman ska kika på det för att få den godkänd för eldning men jag vill gärna fånga upp eventuella fel tidigt och om möjligt få dem korrigerade innan besiktning.

Skorstenen är en NVI 2000 Combi, dvs med integrerad tilluft men när man jämför bilderna i monteringsanvisningen med hur det ser ut i verkligheten så ser det inte rätt monterat ut och i princip att det inte finns något intag för tilluft.

Svart skorsten med regnskydd på ett tak, regnskyddet verkar löst monterat vilket kan orsaka ljud och skador vid blåst och regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skorsten med regnskydd sittande löst på taket, omgiven av träd och blå himmel. Potentiella monteringsproblem synliga.
Skapa konto
Diagram över montering av skorsten NVI 2000 Combi med integrerad tilluft, inklusive instruktioner för tilluftsintag och fastsättning av regntoppskydd.
Skapa konto

Här är hela monteringanvisningen som PDF: https://indd.adobe.com/view/publica...esources/pdf/Montageanvisning_NVI2000_SWE.pdf

När man läser denna så tolkar jag det också som att regnskyddet ska skruvas fast men nu är "stagen" bockade och den sitter rätt sladdrigt som synes på bifogad video. Spontant känns det som att detta både kommer generera ljud när det blåser och även riskerar nötas ner och blåsa sönder över tid.

Nu kanske jag också är överdrivet nojig men det känns också som att det borde kunna regna in rätt mycket i skorsten när det regnar och blåser kraftigt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.