317 läst ·
7 svar
317 läst
7 svar
Fråga om korrekt inkoppling av skymningsrelä
Hej,
Jag har idag en fungerande system där lampor i takfot är kopplade till skymningsrelä. Utgående kabel från skymningsrelä matas till kopplingsdosa och ansluts till takfotslampor.
Min fråga är om det är ok att frångå kopplingsdosa och ersätta med dubbelt 230 uttag, dels för takfotslampor och för möjlighet att driva ytterligare en ljuskälla.
Finns det någon elsäkerhetsaspekt man bör ta hänsyn till förutom begränsning i skymningsrelä?
Jag har idag en fungerande system där lampor i takfot är kopplade till skymningsrelä. Utgående kabel från skymningsrelä matas till kopplingsdosa och ansluts till takfotslampor.
Min fråga är om det är ok att frångå kopplingsdosa och ersätta med dubbelt 230 uttag, dels för takfotslampor och för möjlighet att driva ytterligare en ljuskälla.
Finns det någon elsäkerhetsaspekt man bör ta hänsyn till förutom begränsning i skymningsrelä?
Är det bara en dosa med två kablar in som en skarv, så går det bra med ett uttag i stället. Beroende på om dosan kanske sitter på utsidan, så måste det vara ett som är klassat för det. För att inte tala om, att det kan bli svårt att koppla in det. Ledarna kan bli/vara för korta, finns det plats i uttaget, så går det att skarva dom.
Läste du första inlägget. Ett ljusrelä och det sitter säkert på utsidan. Dosan frågades om att byta till ett vägguttag, sitter nog på utsidan den med.A avh67f skrev:
Så att börja något som är vanligt från dig, med att säga något om att läsa någon regelbok, eller hänvisa till regler för att kunna skriva något med egen rygg skyddad, är kanske inte så bra.
Är det inte bättre att låta var sak göra det den är till för och ansluta belysningarna på det sätt de är konstruerade för. Om den nya belysningen kommer med stickpropp kompletteras kopplingsdosan med ett uttag, är den avsedd för fast anslutning ansluts den direkt i kopplingsdosan. Vad är vitsen med att ta bort kopplingsdosan?
Bra input! Min grundtanke var kanske att minimera antalet anslutningar pga. begränsat utrymme i takfoten, men jag tar detta med mig. Tack!A alfista skrev:Är det inte bättre att låta var sak göra det den är till för och ansluta belysningarna på det sätt de är konstruerade för. Om den nya belysningen kommer med stickpropp kompletteras kopplingsdosan med ett uttag, är den avsedd för fast anslutning ansluts den direkt i kopplingsdosan. Vad är vitsen med att ta bort kopplingsdosan?
Klicka här för att svara