7 015 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Köra enduro/elfordon på villatomt?
Skall man hårdra det så räknas nog din tomt som terräng och då är det således inte tillåtet.
Det är vad jag TROR när jag ögnar igenom terrängkörningslagen och förordningen.
Det står ju ”barmark” och det är det ju på din tomt. Men samtidigt känns det lite krystat eftersom det är en anlagd terräng.
Men jag kan heller inte se något undantag för just tomtmark.
Strikt juridiskt är jag ganska säker på att ingen skulle bry sig om just det med terrängen.
Men som du själv skriver, det är nog fler som bryr sig om själva körningen än om din gräsmatta.
Du skriver att du vill träna på att köra över någon stubbe. Är det en skogstomt?
Spontant tänker jag att det inte ger dig något att träna endurokörning på en gräsmatta.
Möjligen att du kan träna balans, men inte mycket mer.
Blöt gräs är iofs med bra att träna på, men då behöver du en ganska stor gräsmatta. O efter 5-10 minuter har du ingen gräsmatta längre ändå.
Det står ju ”barmark” och det är det ju på din tomt. Men samtidigt känns det lite krystat eftersom det är en anlagd terräng.
Strikt juridiskt är jag ganska säker på att ingen skulle bry sig om just det med terrängen.
Men som du själv skriver, det är nog fler som bryr sig om själva körningen än om din gräsmatta.
Du skriver att du vill träna på att köra över någon stubbe. Är det en skogstomt?
Spontant tänker jag att det inte ger dig något att träna endurokörning på en gräsmatta.
Blöt gräs är iofs med bra att träna på, men då behöver du en ganska stor gräsmatta. O efter 5-10 minuter har du ingen gräsmatta längre ändå.
Är ganska säker på att klubbarna hjälper dig att träna. Det är inte alltid fullt ös på pojkarna.J Krullert skrev:Haha ja nu spårar ni ju lite. Tanken är inte att det ska bli någon bana på tomten, utan jag tänker mer på att rulla runt på gräsmattan, kanske träna på att komma över nån stubbe och liknande "lugna" aktiviteter. Tänkte börja köra, men på endurospår där det är meningen att man ska köra, finns det sällan någon avsides yta att faktiskt träna teknik.
Även om grannar är okej med det, betyder det ju inte att det är okej juridiskt och det är det jag undrar.
Svaret har du fått. Du kommer med all sannolikhet inte få tillstånd för att leka runt på gräsmattan.
Det är liksom en ickefråga att bygga en bana på tomten och göra det med alla tillstånd som behövs. Alla som varit inblandade i en motorbana av nåt slag och försökt rodda det vet att det är tvärstopp direkt. Det är ta mig fan nästan totalstopp ändå på riktiga banor med ytterst begränsade nyttjandetider. Det är mest buller som är problemet.Matte001 skrev:
se till att ha en tyst 4-taktare och fråga inte för mycket utan kör bara men utmana inte med udda tider och långa pass. Finns alltid nån jävel som stör sig men vet man att det är över om 15minuter så är det nog ok. Kör du kl 07 en Söndag och har bjudit in tre vänner med 2-taktare och dåligt omdöme så har du snabbt problem.J Krullert skrev:Haha ja nu spårar ni ju lite. Tanken är inte att det ska bli någon bana på tomten, utan jag tänker mer på att rulla runt på gräsmattan, kanske träna på att komma över nån stubbe och liknande "lugna" aktiviteter. Tänkte börja köra, men på endurospår där det är meningen att man ska köra, finns det sällan någon avsides yta att faktiskt träna teknik.
Även om grannar är okej med det, betyder det ju inte att det är okej juridiskt och det är det jag undrar.
Vem vet men TS hus kanske ligger jämsides med motorvägen under en inflygningsväg till en flygplats. Kanske de perfekta platsen för en endurobana.F fsn skrev:Det är liksom en ickefråga att bygga en bana på tomten och göra det med alla tillstånd som behövs. Alla som varit inblandade i en motorbana av nåt slag och försökt rodda det vet att det är tvärstopp direkt. Det är ta mig fan nästan totalstopp ändå på riktiga banor med ytterst begränsade nyttjandetider. Det är mest buller som är problemet.
För övrigt är det ett tipps på ett lämpligt läge för den som funderar på att bygga en motorbana eller något annat som väsnas.
Med begåvningsreserven på Länstyrelsen så tror jag inte det hjälper. Vår motorbana ligger 40m från en stor led. Vid ljudmätningar som visar på att ljudnivån från anläggningen varierar beroende på tidpunkt. Ingen reflektion att det eventuellt är vanlig trafik som låter.Matte001 skrev:
Då får man överklaga och ta in en egen mätfirma som visar bättre beräkningar. Länstyrelsen kallades länslotteriet när jag var som mest aktiv. Det kan slå hur som helst i lite knepigare frågor.F fsn skrev:
Ligger det bostäder nära inpå?
Tja, om du enbart gör det för eget bruk och inte har några större mängder kompisar eller betalande kunder som kör där så ser jag inte hur det kan skilja sig om du står på hojen på just en parkeringsplats eller annan yta på tomten. Det finns ju inte heller några begränsningar på var man ställer en husbil eller släpvagn på tomten så länge det är temporärt.
Däremot skulle jag nog säga att el-enduro låter som det absolut bästa alternativet. En bensindriven variant låter ju en hel del till och från, även om jag förstår att vi inte pratar fullvarv. Även om du har OK från grannarna i närheten så kommer det garanterat finnas någon inom "höravstånd" som kommer gnälla till kommunen.
Att bygga en MC/MTB-bana är som ovan nämnt troligtvis hopplöst att få tillstånd för, men å andra sidan så är det ju inte olagligt att bygga fula utemöbler och planteringar som är stadiga nog att köra på.
(Måste ju gå minst lika bra att odla i cementrör som i lastpallar och så vidare.)
Däremot skulle jag nog säga att el-enduro låter som det absolut bästa alternativet. En bensindriven variant låter ju en hel del till och från, även om jag förstår att vi inte pratar fullvarv. Även om du har OK från grannarna i närheten så kommer det garanterat finnas någon inom "höravstånd" som kommer gnälla till kommunen.
Att bygga en MC/MTB-bana är som ovan nämnt troligtvis hopplöst att få tillstånd för, men å andra sidan så är det ju inte olagligt att bygga fula utemöbler och planteringar som är stadiga nog att köra på.
Nån kilometer bort ungefär. Det är en boende i det villaområdet som klagat. Och när mätfirman är just där och mäter så ser han till att väsnas själv om det är motoraktivitet och är knäpptyst om det inte är nån aktivitet för att påvisa skillnad. Resultatet av det är extrema inskränkningar i tiderna anläggningen får brukas.Matte001 skrev:
Be mätfirman sätta upp fler mätpunkter om ni misstänker att det fifflades med mätningen. Skulle vara rätt genant när det bullrar mer hos han än var det gör närmare banan.F fsn skrev:Nån kilometer bort ungefär. Det är en boende i det villaområdet som klagat. Och när mätfirman är just där och mäter så ser han till att väsnas själv om det är motoraktivitet och är knäpptyst om det inte är nån aktivitet för att påvisa skillnad. Resultatet av det är extrema inskränkningar i tiderna anläggningen får brukas.
Sedan finns det buller dämpande åtgärder att ta till. Som tex bullervall. Antagligen skulle ni kunna få den byggd gratis om ni fixar ett tillstånd till den. Kolla om det går att bygga den med massor som har en mindre mängd föroreningar i sig. Bra ringa runt till olika åkerier i området och ni kommer få betalt att bygga den. Åkeriet som får uppdraget måste vara seriösa och bra ta emot massor som är provtagna och föra bok över var i vallen de olika lassen ligger.
Finns redan en naturlig vall åt norr där bostäderna ligger. Banan ligger i med högre berg åt det hållet. Åt övriga håll finns inte marken för vall, depån är redan mindre än den får vara. Tror även det är fastställt genom bullermätningar att det inte skulle råka vara knäpptyst och noll övrig trafik men Länsstyrelsen har ju helt absurda tolkningar och tolkningsföreträde.Matte001 skrev:
Be mätfirman sätta upp fler mätpunkter om ni misstänker att det fifflades med mätningen. Skulle vara rätt genant när det bullrar mer hos han än var det gör närmare banan.
Sedan finns det buller dämpande åtgärder att ta till. Som tex bullervall. Antagligen skulle ni kunna få den byggd gratis om ni fixar ett tillstånd till den. Kolla om det går att bygga den med massor som har en mindre mängd föroreningar i sig. Bra ringa runt till olika åkerier i området och ni kommer få betalt att bygga den. Åkeriet som får uppdraget måste vara seriösa och bra ta emot massor som är provtagna och föra bok över var i vallen de olika lassen ligger.
Ta kontakt med klubben du tänkt gå med i! Jag har inte varit på alla banor i Västmanland, men bra många, och dom flesta har möjlighet att avvara en bit av depån eller en snutt spår som inte används för tillfället. Det kanske finns fler nya i klubben som är intresserade av samma sak och då kanske någon mer erfaren kan ställa upp som tränare ett par gånger.J Krullert skrev:Haha ja nu spårar ni ju lite. Tanken är inte att det ska bli någon bana på tomten, utan jag tänker mer på att rulla runt på gräsmattan, kanske träna på att komma över nån stubbe och liknande "lugna" aktiviteter. Tänkte börja köra, men på endurospår där det är meningen att man ska köra, finns det sällan någon avsides yta att faktiskt träna teknik.
En annan bra grej är att själv dela upp banan/spåret i delar och träna på bara en liten del av den för att nöta teknik.
Barmark betyder ”utan skyddande snötäcke” det är det i hela Sverige stora delar av året. (Undantaget glasiärer)K knipo skrev:Skall man hårdra det så räknas nog din tomt som terräng och då är det således inte tillåtet.
Om vi lägger reglerna åt sidan. Min gissning är att om du gör lite enkel teknikträning etc, och inte köyyar påp. Bygger regelrätt bana osv, så tror jag ingen kommer klaga på en el-cyckel. men drar du igång en bensindriven, så kommer grannarna tycka det är kul första gången, klaga andra och ringa kommunen 3e.
Det den som sitter på och bara puttrar, är nog rätt enerverande, Det blir ju aldrig tal om bara tomgång. Nu är ju grästrimmers etc på bensin värre. men de är inte heller uppskattade bland grannar. men svårare att stoppa.
Det den som sitter på och bara puttrar, är nog rätt enerverande, Det blir ju aldrig tal om bara tomgång. Nu är ju grästrimmers etc på bensin värre. men de är inte heller uppskattade bland grannar. men svårare att stoppa.
Klicka här för att svara