7 015 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Köra enduro/elfordon på villatomt?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Hej,
Skulle vilja veta vad som gäller på villatomt inom detaljplanerat område.
För körning i skog och mark med motordrivet fordon gäller terrängkörningslagen, det är alltså inte tillåtet att köra t.ex. enduro i en skog även om man själv äger den.
Men vad gäller för att puttra runt på en villatomt som är detaljplanerad, under förutsättning att grannar inte störs? Gäller terrängkörningslagen även här? (Handlar främst om balansövningar på tomgång)
Följdfrågan blir, är det tillåtet att framföra .tex. ett elfordon på tomten (elektriskt driven enduro/trialmotorcykel)?
Som sista utväg, får man bygga en MTB bana på tomten?
MVH
Skulle vilja veta vad som gäller på villatomt inom detaljplanerat område.
För körning i skog och mark med motordrivet fordon gäller terrängkörningslagen, det är alltså inte tillåtet att köra t.ex. enduro i en skog även om man själv äger den.
Men vad gäller för att puttra runt på en villatomt som är detaljplanerad, under förutsättning att grannar inte störs? Gäller terrängkörningslagen även här? (Handlar främst om balansövningar på tomgång)
Följdfrågan blir, är det tillåtet att framföra .tex. ett elfordon på tomten (elektriskt driven enduro/trialmotorcykel)?
Som sista utväg, får man bygga en MTB bana på tomten?
MVH
Verkar som den gäller på villatomt med.
MTB banan lär väl bli ganska platt. I många kommuner behöver du bygglov för att höja och sänka marken. Men har du backarna så finns det mest troligt inget som hindrar dig i din trädgård.
Men hur stor trädgård har du som kan bygga banor?
MTB banan lär väl bli ganska platt. I många kommuner behöver du bygglov för att höja och sänka marken. Men har du backarna så finns det mest troligt inget som hindrar dig i din trädgård.
Men hur stor trädgård har du som kan bygga banor?
En tomt är inte terräng, så jag kan inte tänka mig att terrängkörningslagen gäller där.
Om din 'bana' blir så stor att den kan anses vara ett byggnadsverk (även ett konstverk kan vara en byggnad) så blir den ju bygglovspliktig. Om du istället skulle bara ha kullar och stenar så skulle ju även dessa ändra markhöjden mer än 50cm (vanlig riktlinje) och då även det vara bygglovspliktig. Jag tror då att kommunen inte kommer att anse att ändamålet passar för en villa tomt och då ge avslag.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Ja MTB bana är väl kanske mindre relevant just nu. Tomten är inte inhägnad, det finns det ju ingen som är rent juridiskt egentligen.
Okej MTB borträknat för diskussionens skull, vore det bra att veta om jag får framföra en enduro/cross med bensin eller eldrift på en detaljplanerad villatomt. Eller vilka regler som stoppar det.
Okej MTB borträknat för diskussionens skull, vore det bra att veta om jag får framföra en enduro/cross med bensin eller eldrift på en detaljplanerad villatomt. Eller vilka regler som stoppar det.
Så länge du inte stör dina grannar eller utgör en fara för någon kan du antagligen rulla runt huset med hojen. Om eller när någon blir störd lär det bli stopp. Och det är troligen något som kommer ske ganska fort. Så av alla ställen du skulle kunna anlägga en endurobana på så är det nog ett av de sämre.J Krullert skrev:Ja MTB bana är väl kanske mindre relevant just nu. Tomten är inte inhägnad, det finns det ju ingen som är rent juridiskt egentligen.
Vilka bilder jag får framför mig. Lera som skvätter på grannens bil och garagevägg… Stensprut som krossar nästa grannes växthus… en överkörd katt och ett jävla liv på granne nr tre. Blåljus som blinkar…
jo en snackis av rang blir det…
jo en snackis av rang blir det…
Då behöver du tillstånd för allt.J Krullert skrev:Ja MTB bana är väl kanske mindre relevant just nu. Tomten är inte inhägnad, det finns det ju ingen som är rent juridiskt egentligen.
Det får du inte i ett villakvarter.
där skrev han lite om det Anlägga en egen endurobana - Enduro racing (dpr.nu)
Det kvittar om den är helt inhägnad i villakvarter.
Tror att du även behöver ett bygglov för att göra en motorbana.Rkarlsson skrev:
Lite oklart om det behövs ett tillstånd från polisen som det står i länken. Det är nog bara om den är för någon annan än dig själv eller om du bjuder in åskådare en så kallad offentlig tillställning.
Ja bygglov garanterat.Matte001 skrev:
Osäker på polis men om man har i villakvarter så ska man nog kolla upp det om man inte sätter upp höga låsta staket runt om hela.
Men det är nog inte ens något att fundera på för det brukar inte vara poppis med crossar i närheten av bostäder.
Vet att lokala crossklubben blev ganska illa omtyckt när kommunen skulle ha de några 100 meter från en by. Själv hade jag verkligen inte velat ha sådant inpå knuten =)
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Haha ja nu spårar ni ju lite. Tanken är inte att det ska bli någon bana på tomten, utan jag tänker mer på att rulla runt på gräsmattan, kanske träna på att komma över nån stubbe och liknande "lugna" aktiviteter. Tänkte börja köra, men på endurospår där det är meningen att man ska köra, finns det sällan någon avsides yta att faktiskt träna teknik.
Även om grannar är okej med det, betyder det ju inte att det är okej juridiskt och det är det jag undrar.
Även om grannar är okej med det, betyder det ju inte att det är okej juridiskt och det är det jag undrar.