802 läst ·
13 svar
802 läst
13 svar
Bortrest, vågar jag köra FTX på bortaläge vid -10c?
Jag installerade ett Heru 100T FTX system från Östberg i våras.
Hittills i vinter så har det ju inte varit så värst kallt, men nu ska jag bort en vecka, och precis då så kommer det ligga runt -10c några dagar för första gången.
Eftevärmaren är av, men vågar jag ställa in systemet på "Bortaläge" för att spara lite el när jag är borta?
Försökt söka lite, men det verkar vara lite blandade meningar om systemet kan frysa, eller om det är dumt att göra det.
Hittills i vinter så har det ju inte varit så värst kallt, men nu ska jag bort en vecka, och precis då så kommer det ligga runt -10c några dagar för första gången.
Eftevärmaren är av, men vågar jag ställa in systemet på "Bortaläge" för att spara lite el när jag är borta?
Försökt söka lite, men det verkar vara lite blandade meningar om systemet kan frysa, eller om det är dumt att göra det.
Kan du övervaka temperaturen när du inte är hemma? Har du någon som kan titta till huset om det kniper?
Jag ser temperaturen vid min LVP, den ger ju dock bara en uppfattning om vad tempen är just där.E EttAnvändarnamn skrev:
Tyvärr har jag inte kopplat in mitt FTX system till RJ45 uttaget än, så har bara blåtand till den.
Jag har någon som ev skulle kunna kolla till huset, men skulle vara för krångligt att lösa att den personen ska ändra från bortaläge till hemmaläget.
Jag är nog egentligen inte så rädd för att huset i sig ska bli för kallt, jag kan bara brassa på med min LVP om det skulle gå ner. Jag vet ju även vad jag behövt köra min LVP på tidigare år när det varit riktigt kallt, och jag inte hade något FTX system alls.
Det jag är orolig för just, är hur "nyttigt" det är för FTX systemet att köra det på bortaläge när det är så kallt ute.
Om det är designat för att kunna köra det läget även när det är -10c och kanske tom ännu kallare.
Eller om det typ fryser systemet.
Ett alternativ hade ju varit att stänga av FTXen helt, men då har jag ingen ventilation alls, och det kanske är en ännu dummare ide för systemet i sig.
Dom första åren när FTX var nyinstallerat använde jag bortaläget när vi var bortresta vår och höst. Det var 2021 och framåt och vi gjorde allt för att hålla låg förbrukning.
Nu senast var vi bortresta i början av december och det var inte pisskallt men ändå vinter. Aggregatet fick gå på sitt normalläge och bergvärmen på 21°C.
Alltså man blir inte ruinerad av att ha grejerna igång. Det är bara väldigt skönt att komma hem till ett varmt och välventilerat hus.
Vårat Heru 100 S EC tar ca 1,7 kWh per dygn på vintern. Med snålställt FTX får du väldigt låg tilluftstemperatur. Det är väl egentligen inte skadligt för aggregatet men tror inte att du vinner något mätbart på det.
Jag hade låtit FTX gå på normalläget och värmen orörd. Varmvattnet brukar ja köra ett par gånger och då toppa upp det extra innan vi kommer hem.
Nu senast var vi bortresta i början av december och det var inte pisskallt men ändå vinter. Aggregatet fick gå på sitt normalläge och bergvärmen på 21°C.
Alltså man blir inte ruinerad av att ha grejerna igång. Det är bara väldigt skönt att komma hem till ett varmt och välventilerat hus.
Vårat Heru 100 S EC tar ca 1,7 kWh per dygn på vintern. Med snålställt FTX får du väldigt låg tilluftstemperatur. Det är väl egentligen inte skadligt för aggregatet men tror inte att du vinner något mätbart på det.
Jag hade låtit FTX gå på normalläget och värmen orörd. Varmvattnet brukar ja köra ett par gånger och då toppa upp det extra innan vi kommer hem.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja aggregatet går typ på 25%.T TheGame skrev:
Tror vi kom ner i som lägst 77W för en enstaka timme när vi har varit bortresta, allt i huset. Ca 4kWh per dygn tog huset totalt. Med värme och allt igång så tar det desto mer och förbrukningen för FTX är försumbar.
Nej bättre att allt hemma mår bra än att kanske spara någon enstaka krona per dygn.
Installerade mitt Heru 100 2014. Använder alltid bortaläge (ställt på ca 50%) vid resa och aldrig tillsatsvärme, samtidigt som jag brukar dra ner inomhustempen till ca 15c. Har aldrig haft några problem, och har aldrig oroat mej...men det har nog aldrig varit under -10 här heller.
R Runnis skrev:Dom första åren när FTX var nyinstallerat använde jag bortaläget när vi var bortresta vår och höst. Det var 2021 och framåt och vi gjorde allt för att hålla låg förbrukning.
Det är egentligen inte själva FTX aggregatets strömförbrukning jag tänker på, den ligger bara på 2kWh per dygn med eftervärmaren av.R Runnis skrev:Ja aggregatet går typ på 25%.
Tror vi kom ner i som lägst 77W för en enstaka timme när vi har varit bortresta, allt i huset. Ca 4kWh per dygn tog huset totalt. Med värme och allt igång så tar det desto mer och förbrukningen för FTX är försumbar.
Nej bättre att allt hemma mår bra än att kanske spara någon enstaka krona per dygn.
Det är att jag behöver köra hårdare med LVP ju mer FTX'en ventilerar.
Ett FTX system är ju inte 100% återvinning direkt, och jag har ändå märkt av att jag får köra min LVP på lite högre grader än innan jag skaffa FTX nu i våras.
Men tidigare år var också huset helt oventilerat efter att tidigare ägaren bytt fönster utan att sätta in tilluft. (Det är en helt annan diskussion, men så var det)
Hur mycket man sparar in på att köra bortaläget vet jag inte, men det är också intressant för när det blir sådär super kallt typ minus 25-30c, om man kan spara in lite värme inomhus och inte få kallras om man kan köra bortaläget när man inte är hemma under dagarna.
Så det är även intressant i fler lägen än just nu kommande veckan, om värmeväxlaren mår bra/tål att köras på bortaläget när det är riktigt kallt, eller om man ska undvika det helt.
Prova bortaläget när ni är hemma. Det är dumt att chansa under en längre tid.
Är det riktigt kallt och huset är tomt är det ingen fukt att tala om som ska ventileras ut.
Det lilla jag har provat och sett är att tilluften blir väldigt kall med bortaläget aktiverat.
Fattar att du vill hålla låg värmekostnad när ni är bortresta men så hiskeligt dyrt blir det inte.
Är det riktigt kallt och huset är tomt är det ingen fukt att tala om som ska ventileras ut.
Det lilla jag har provat och sett är att tilluften blir väldigt kall med bortaläget aktiverat.
Fattar att du vill hålla låg värmekostnad när ni är bortresta men så hiskeligt dyrt blir det inte.
Ne, så är det nog. Är kanske dumt att prova första gången när man väl är bortrest.R Runnis skrev:Prova bortaläget när ni är hemma. Det är dumt att chansa under en längre tid.
Är ju inga mega summor vi pratar, jag överlever.
Men det är ändå intressant för framtiden och veta hur andra gör, om det är rakt av dumt att ställa ner FTX systemet när det är riktigt kallt.
Är det så, så ser jag inte riktigt idén med bortaläget öht egentligen, för själva FTX systemet drar ju inte mycket om värmaren är av, utan det man isf vill uppnå är mindre ventilering för att ha mer värme kvar i huset.
Hur tänkte du med den här kommentaren egentligen? Att det är fel att försöka spara el när man inte ens är hemma, särskilt när priserna är höga?H Hybro skrev:
Eller var poängen mest att slänga in en syrlig kommentar i en 4 månader gammal tråd utan att egentligen bidra med något? För just nu framstår det mest som onödigt drygt och rätt meningslöst såhär 4 månader senare.
Jaha. Hur blev de nu då?
Sparade du in någon krona?
Var det värt besväret?
Har du lärt dig finliret med ditt FTX?
- Observerade inte att det var en såpass gammal tråd. Undras då varför den ploppde upp som typ aktuell?
Sparade du in någon krona?
Var det värt besväret?
Har du lärt dig finliret med ditt FTX?
- Observerade inte att det var en såpass gammal tråd. Undras då varför den ploppde upp som typ aktuell?
Redigerat:
Vissa tycker energibesparande åtgärder är vettigt när det är högt elpris och mitt i vintern, och man ändå inte ens är hemma.H Hybro skrev:
Andra tycker sådana åtgärder är dumt, och att fälla spydiga kommentarer är viktigare. Vi är alla olika!
Visste faktiskt inte att det var kontroversiellt att fråga om det är okej att använda det där läget som heter "bortaläge" när man är borta...
Om du hade läst första posten ordentligt och svaren osv. i tråden istället bara för att hoppa in i en 4 månader gammal tråd för att fälla en syrlig kommentar, så hade du redan haft ditt svar på din fråga!
Släpper det här nu. Ha en fin dag!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden