garton skrev:
Jo, jag har lärt mig att undersökningsplikten omfattar det här nu. Som vi alla känner till så är den oerhört omfattande och jag kan tänka mig att det är väldigt vanligt att man som lekman (få människor är ju proffsionella husköpare) missar något av det.
Man får ha i åtanke att säljaren inte är professionell heller, så därför är kraven inte så höga på honom/henne.

Nä, men mäklaren är och jag tycker nog (eftersom mäklaren formellt ska tillvarata både köparens och säljarens intressen) att en bra mäklare kan kolla om tomten är "fel".

Han/Hon kan möjligen kolla att den är fel, men inte att den är "fel".

Nu förstår jag inte vad du menar.

Köpte ett radhus där det visade sig att hela gräsmattan runt huset inte tillhörde radhuset. Säljarna visste det och försökte lura oss. Vi fick avbryta köpet.

garton skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar.
Det var väl inget fel på tomten? Den var så stor som det stod i prospektet. Att du tycker den blev "fel" är en annan sak,

-MH- skrev:
Det var väl inget fel på tomten? Den var så stor som det stod i prospektet. Att du tycker den blev "fel" är en annan sak,
Ah, då är jag med. Jo, det var fel eftersom trädgården var anlagd utanför tomtgränsen. Det tycker jag att mäklaren bör påpeka explicit, speciellt eftersom det rör sig om väldigt mycket och en ganska nödvändig del av tomten.

Att du tycker trädgården är fel kan knappast mäklaren veta.

-MH- skrev:
Att du tycker trädgården är fel kan knappast mäklaren veta.
Jodå, det fattar mäklaren mycket väl om han jämför kartan med verkligheten. Men det tror jag inte att mäklaren gjorde. Eller så gjorde han det, men struntade i att berätta det. Jag lutar åt det förstnämnda, eftersom det innebär minst jobb.

Mäklaren borde berätta att "ok, tomten ser solklart ut att gå *hit*, men det gör den inte, gränsen är faktiskt *här*, fem meter bakåt".

Det ser som sagt likadant ut hos oss och här är detr kommunen som satt staketen två meter in på sin mark så att berörda husägare fått "för stor" tomt. Endast problem när det ska byggas friggebodar och sådant.

Anna_H: Det var ju ett intressant beteende... får jag fråga var detta är?

garton skrev:
Jodå, det fattar mäklaren mycket väl om han jämför kartan med verkligheten. Men det tror jag inte att mäklaren gjorde. Eller så gjorde han det, men struntade i att berätta det. Jag lutar åt det förstnämnda, eftersom det innebär minst jobb.

Mäklaren borde berätta att "ok, tomten ser solklart ut att gå *hit*, men det gör den inte, gränsen är faktiskt *här*, fem meter bakåt".
Men det är långt ifrån alltid som mäklaren tittar på tomtkartor, tror inte de är skyldiga att göra sådana kontroller. OM mäklaren visste att den synbara gränsen var så fel som i det här fallet så var mäklaren troligen skyldig att berätta det.

Hammarö. Som jag skrev tidigare blev det lite märkligt när en familj tillsammans med LSS-enheten sökte bygglov för friggebod (går inte att få godkännande av grannen när grannen är kommunen) och kommunen då sade "nej, den måste stå 4,5 meter från tomtgräns", vilket då i praktiken blir mitt på gräsmattan på en 15 meter bred tomt.

O
Tja... Du å andra sidan frågade inte mäklaren vart gränsen gick.
Oavsett vad du tycker så är det enkelt att kolla själv. Om du hade läst ordentligt innan du började buda så hade du upptäckt att det var en liten tomt.

Anna_H skrev:
Hammarö. Som jag skrev tidigare blev det lite märkligt när en familj tillsammans med LSS-enheten sökte bygglov för friggebod (går inte att få godkännande av grannen när grannen är kommunen) och kommunen då sade "nej, den måste stå 4,5 meter från tomtgräns", vilket då i praktiken blir mitt på gräsmattan på en 15 meter bred tomt.
Javisst, det låter inte som att det blir speciellt snyggt. Men när jag googlat runt på det här så verkar det som att detaljplanerade områden som planerats före 1988 eller något sådant måste ha 4,5 meter till gräns. Detaljplaner senare än så har inte den hårda gränsen utan där skulle det tydligen vara "utan olägenhet" för tomtägaren intill.

Dom kanske var rädda för att om de släppte på gränsen i ett fall så skulle andra människor också försöka få igenom undantag.

Varför skulle det inte gå att få ett godkännande för att det just är kommunen som är granne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.