6 771 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Köpte hus i tron att bredband fanns
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men snälla...ni som diskuterar huruvida mobilt bredband är bra eller dåligt. Det beror ju helt på var man bor osv.
I det här fallet talar jag om MITT mobila bredband. Vi snackar 40 kbps inomhus vid fint väder eller runt 400 kbps om bredbandet hänger utanför fönstret vid fint väder.
Kom inte och påstå att det är bra.
Hur bra ni har själva hemma...det är en annan sak.
I det här fallet talar jag om MITT mobila bredband. Vi snackar 40 kbps inomhus vid fint väder eller runt 400 kbps om bredbandet hänger utanför fönstret vid fint väder.
Jo, men flera har skrivit, inkl. mig själv, att ni borde pröva flera operatörer. Ni får idag dessa hastigheter med en operatör och utan en riktig extern antenn.starmanin skrev:Men snälla...ni som diskuterar huruvida mobilt bredband är bra eller dåligt. Det beror ju helt på var man bor osv.
Vi försöker hjälpa er med det problem som beskrivs och de svar som givits är mycket relevanta för er situation, så jag försöker sammanfatta:
* kontrollera med flera bredbandsoperatörer om de har ADSL-utrustning på er närmaste station. Ev kolla med era grannar hur de har löst sitt bredband.
* prova med router och riktig extern antenn med nuvarande mobiloperatör
* prova med andra mobiloperatörer
* finns det intresse för att bygga "glesbygdsbredband" i området
Att försöka driva någon process gällande löfte med bredband är nog ett alternativ som kommer bereda er stora problem, såvida inte det finns ekonomisk vinning för operatör att bygga bredband. Betänk att över 50.000 kopparanslutna fastigheter kommer att ersättas med mobila kommunikationslösningar när stolplinjer avvecklas de närmaste åren.
Jag tycker att du skall ge Net1 ett försök. Min svärmor och svärfar bor täckningsmässigt dåligt till och har provat Tele2, Telia och Telenors mobila bredband där dom bor. Allt har bara resulterat i en grinig svärfar och ett högt blodtryck. Sen någon månad tillbaka så kör dom med Net1 med ett förvånansvärt bra resultat. Göran W skriver att dom har 14 dagars returrätt om man är missnöjd, men enligt deras hemsida så verkar detta vara höjt till 30 dagar med full returrätt om man är missnöjd.
Visst håller jag med dig om att ingen av oss andra vet hur mobilt bredband fungerar hos just dig, men jag skulle då hellre prova detta innan jag stämmer alla hit och dit, men det är jag det.
MVH
Anders
Visst håller jag med dig om att ingen av oss andra vet hur mobilt bredband fungerar hos just dig, men jag skulle då hellre prova detta innan jag stämmer alla hit och dit, men det är jag det.
MVH
Anders
Här finns en sida där man kan söka och se vilka leverantörer som har basstationer i närheten:
http://www.natkollen.pts.se/Mobile.aspx
http://www.natkollen.pts.se/Mobile.aspx
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är just därför du fått tipset om yttre antenn av flera.starmanin skrev:Men snälla...ni som diskuterar huruvida mobilt bredband är bra eller dåligt. Det beror ju helt på var man bor osv.
Med en rundstrålande antenn på taket kommer du komma upp i långt över 400 kbps http://www.lohelectronics.se/poynting-rundstralande-antenn-5dbi-sma-med-kabel-p-242.html
Med en riktantenn är det inte alls omöjligt att komma upp i flera mbps http://www.lohelectronics.se/poynting-riktantenn-12dbi-paket-med-adpt-024-platt-p-238.html
Sen kan man så klart prova byta operatör med.
Eller tom byta hus.
Men varför inte börja med det enkla först med en yttre antenn.
De inbyggda antennerna i bredbandsdonglarna är så usla att någon borde få böta. Det blir väldigt tydligt när man skaffar en extern antenn, gärna en riktantenn. Du märker det också genom att du har bättre signal i din telefon än vad du får på bredbanden på samma plats.starmanin skrev:
Som jag tror jag skrev tidigare så har jag själv arbetat hemifrån med net1, jag försökte med 3G från Telia, Tre och Tele2 men kvaliteten var för ojämn. Hellre något långsammare (2-3 Mbit konstant) än mellan 0 och 5Mbit. Bandbreddsbehovet är såklart olika beroende på vilka tillämpningar man kör.
Kolla på http://www.net1.se/privat/tackning.aspx så ser du hur långt du har till närmsta mast och förväntad täckning.
Om man verkligen är beroende av sitt bredband kan jag rekommendera följande: Skaffa två mobila bredband.
Titta vilken operatör som har bäst täckning där du bor. Titta vilken operatör som har näst bäst täckning. Tänk på att vissa operatörer (så som Tele2 och Telia delar 3G och Tele2 samt Telenor delar 4G) skaffa inte två operatörer som delar barstationer, då blir de skit.
Dessutom, om man har 4G kan den ibland växla ner till 3G om den förlorar kontakten. Om man då väljer en Telia 4G och en Telenor 4G så komer de att växla ner på en Tele2 3G samt en Telenor 3G, vilket gör att man i praktiken har 4 dubbla nät.
Denna lösningen är något dyr. Men om man skaffar en router som kan välja bredband automatiskt så kan man köra 1:a alternativet på abonnemang och de 2:a alternativet på kontantkort. På det sättet behöver man bara betala pengar för de 2:a abonnemang de dagarna då de 1:a strular. Samtidigt har man en uppkoppling som kommer att fungera 99.9% eller mer, av tiden.
Sedan kan de vara bra med en rejäl antenn för att få upp hastigheten. Det finns antenner som klarar både 4G och 3G. Men tänk på att man behöver en antenn för varje abonnemang (Dvs 2 stycken i detta fallet).
På detta sätt kan man få 4G långt utanför där det påstås fungera, samtidigt som man får ett stabilt nät. De blir inte jätte billigt, men om man kör de via ett företag är de inga stora pengar.
Titta vilken operatör som har bäst täckning där du bor. Titta vilken operatör som har näst bäst täckning. Tänk på att vissa operatörer (så som Tele2 och Telia delar 3G och Tele2 samt Telenor delar 4G) skaffa inte två operatörer som delar barstationer, då blir de skit.
Dessutom, om man har 4G kan den ibland växla ner till 3G om den förlorar kontakten. Om man då väljer en Telia 4G och en Telenor 4G så komer de att växla ner på en Tele2 3G samt en Telenor 3G, vilket gör att man i praktiken har 4 dubbla nät.
Denna lösningen är något dyr. Men om man skaffar en router som kan välja bredband automatiskt så kan man köra 1:a alternativet på abonnemang och de 2:a alternativet på kontantkort. På det sättet behöver man bara betala pengar för de 2:a abonnemang de dagarna då de 1:a strular. Samtidigt har man en uppkoppling som kommer att fungera 99.9% eller mer, av tiden.
Sedan kan de vara bra med en rejäl antenn för att få upp hastigheten. Det finns antenner som klarar både 4G och 3G. Men tänk på att man behöver en antenn för varje abonnemang (Dvs 2 stycken i detta fallet).
På detta sätt kan man få 4G långt utanför där det påstås fungera, samtidigt som man får ett stabilt nät. De blir inte jätte billigt, men om man kör de via ett företag är de inga stora pengar.
starmanin skrev:Vi hittar till slut ett hus vi båda gillar, mäklaren uppger att bredband 8 mb finns. Vi dubbelkolalr även med telia och de svarar att på adressen kan vi få 8 mb bredband. Väl inflyttade ska vi beställa bredband och får till svar av telia att det går inte för att telestationen är inte utbyggd. Det finns heller inga planer på att bygga ut den.
som många andra skrivit - kolla med Tele2 och Bredbandsbolaget. Jag bor på landet, när vi flyttade ut fanns inget bredband (vilket vi visste), men kommunen såg till så att telestationen blev utbyggd, men det var bara Bredbandsbolaget som installerade sin utrustning så man kunde bara ha bredband via dem. Nu har även Tele 2 byggt ut, men inte Telia.
Det kan också vara så att det är fullt i stationen, vilket hände oss när vi beställde men eftersom kommunen lovat bredband till alla så såg de till att det blev fler platser.
Man kan få en del konstiga svar från operatörerna, inte alla i kundtjänst som har koll. Vi hade dessutom problem med att vår telelinje var delad mellan två fastigheter så Bredbandsbolaget fick skicka ut någon och koppla om något (skulle kosta ca 2000 kr men vi fick ingen faktura och det är nu ca fem år sedan).
Hej där ute!
Har också problem med vårt 3 abonnemang. Det funkade bra i början men nu går nedladdningen segt. 3 säger att de fått så många fler kunder och att vi därför drabbas då det är långt till närmaste mast. Blir nyfiken på att många rekommenderar riktade antenner. Hur funkar dom? Måste man upp på taket med antennen eller räcker det från balkongen? Hjälper en sådan antenn att även få bättre mobiltäckning? Var köper man antennerna? Är det någon som vet så är jag tacksam för svar.
Har också problem med vårt 3 abonnemang. Det funkade bra i början men nu går nedladdningen segt. 3 säger att de fått så många fler kunder och att vi därför drabbas då det är långt till närmaste mast. Blir nyfiken på att många rekommenderar riktade antenner. Hur funkar dom? Måste man upp på taket med antennen eller räcker det från balkongen? Hjälper en sådan antenn att även få bättre mobiltäckning? Var köper man antennerna? Är det någon som vet så är jag tacksam för svar.
Det är nog inte riktigt sant att ni blir drabbade för att ni har långt till masten, troligare är att stationens kapacitet inte räcker till för alla användare.
Möjligen kan dom ha vridit på antennerna så att ni har fått sämre signal, men det verkar inte så troligt tycker jag.
Möjligen kan dom ha vridit på antennerna så att ni har fått sämre signal, men det verkar inte så troligt tycker jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vi har riktantenn vid vårt fritidshus i Jämtland. Där är det ca 10km till masten, vi har fri sikt till masten.
Utan riktantenn går det skapligt utomhus, men försök att hänga ut modemet genom fönstret fungerar bara någorlunda i typ en timme. Och ibland inte alls, beror på vädret.
Med en sådan här riktantenn:
http://www.webhallen.com/hardvara/110985-poynting_riktantenn_12dbi_sma_med_7m_kabel
Kopplad till en sådan här router:
http://www.webhallen.com/hardvara/138483-option_globesurfer_iii_3g_router
För inkoppplingen behövs även en:
http://www.webhallen.com/hardvara/110982-option_antennadapter_med_sma-hona
För routern har en ganska speciell antennkontakt.
Finessen är att man måste ha ett modem eller router med inbyggt modem som har en kontakt för extern antenn, vilket inte är helt lätt att hitta. Jag fick dessutom skärskåda dokumentationen på routern ett tag innan jag blev säker på att den verkligen hade uttag för extern antenn. Det framgick inte helt tydligt om uttaget var för modemet, eller för en extern Wifi antenn. Man accessar ju routern via Wifi (eller med nätverkskablar).
Detta handlade jag för typ 2 år sedan, så det kan säkert ha kommit bättre kombinationer nu.
Men om 3 säger så, så kan det mycket väl vara så att deras basstation är överbelastad i området, då hjälper det inte så mycket att förbättra signalkvaliteten. En basstation har en viss total maxkapacitet som alla delar på.
Kanske är läge att kontrollera om det går bättre med en annan operatör.
Innan jag köpte den routern prövade jag att ansluta den externa antennen till mitt modem som saknade ingång för extern antenn. Jag använde en "antennadaper" det är en pryl som spänns fast på modemet som kopplar in antennsignalen trådlöst till modemet.
Den fungerade men inte så bra, då fick jag ungefär lika bra mottagning inomhus som jag hade utomhus utan antenn. dvs antennadaptern dämpade signalen ungefär lika mycket som riktantennen förstärkte den.
Utan riktantenn går det skapligt utomhus, men försök att hänga ut modemet genom fönstret fungerar bara någorlunda i typ en timme. Och ibland inte alls, beror på vädret.
Med en sådan här riktantenn:
http://www.webhallen.com/hardvara/110985-poynting_riktantenn_12dbi_sma_med_7m_kabel
Kopplad till en sådan här router:
http://www.webhallen.com/hardvara/138483-option_globesurfer_iii_3g_router
För inkoppplingen behövs även en:
http://www.webhallen.com/hardvara/110982-option_antennadapter_med_sma-hona
För routern har en ganska speciell antennkontakt.
Finessen är att man måste ha ett modem eller router med inbyggt modem som har en kontakt för extern antenn, vilket inte är helt lätt att hitta. Jag fick dessutom skärskåda dokumentationen på routern ett tag innan jag blev säker på att den verkligen hade uttag för extern antenn. Det framgick inte helt tydligt om uttaget var för modemet, eller för en extern Wifi antenn. Man accessar ju routern via Wifi (eller med nätverkskablar).
Detta handlade jag för typ 2 år sedan, så det kan säkert ha kommit bättre kombinationer nu.
Men om 3 säger så, så kan det mycket väl vara så att deras basstation är överbelastad i området, då hjälper det inte så mycket att förbättra signalkvaliteten. En basstation har en viss total maxkapacitet som alla delar på.
Kanske är läge att kontrollera om det går bättre med en annan operatör.
Innan jag köpte den routern prövade jag att ansluta den externa antennen till mitt modem som saknade ingång för extern antenn. Jag använde en "antennadaper" det är en pryl som spänns fast på modemet som kopplar in antennsignalen trådlöst till modemet.
Den fungerade men inte så bra, då fick jag ungefär lika bra mottagning inomhus som jag hade utomhus utan antenn. dvs antennadaptern dämpade signalen ungefär lika mycket som riktantennen förstärkte den.
Om du har ett 3 abonemang med tillhörande modem som är ett par år gammalt så finns den en stor möjlighet att du kan byta modem till ett modernare och få motsvarande högre hastighet. Detta förutsatt att du har god (i principmax) mottagning.
Det finns principiellt två typer av antenn, de fungerar väldigt olika och används på olika sätt.
Rundstrålande: Denna antenntyp förstärker bara signalen något och lämpar sig främst om man har 2-3 "pluppar" mottagning. Kan typiskt höja 2 pluppar. Den fungerar naturligtvis om man har 1 eller 0 pluppar med, men då kan man inte få full hastighet, utan bara något högre än tidigare. Rundstrålande antenn har den stora fördelen att den kan ta emot från flera basstationer, så om en bastation går sönder, kan den ta emot från en annan. Detta finns de dock bara poäng med om du har två eller fler bastationer på ungefär samma avstånd.
Riktantenn: Man riktar antennen mot en specifik bastation. Detta kräver att just den bastationen fungerar. Däremot kan den höja signalstyrkan många steg, ofta 4-5 steg. Detta innebär i praktiken om man normala fall bara har 1 eller 2 pluppar så kan man få full mottagning, och även om man har absolut ingen mottagning alls, men man hittar någon basstation kan man ofta få bra mottagning, om än sällan full.
Kort sagt, om man bara vill ha lite extra fart, är rundstrålande antenn att föredra, om man har allvarliga problem att få kontakt eller farten är extremt dålig är riktantenn att föredra.
Kom ihåg att farten man får är en kombination av signalstyrka, belastning och hur bra modem man har. Ett nytt modem kan i vissa situationer få upp till 4 gånger högre hastighet än ett 3 år gammalt. En antenn kan öka hastigheten väldigt mycket, men de förutsätter att de är på grund av dålig mottagning som hastigheten är dålig. Detta kan man enkelt se genom att stoppa in sitt sim-kort i en mobiltelefon och se hur många pluppar man får.
Antenner går att köpa på många olika ställen, Conrad, kjell o Co, classohlsson, Telia, Elfa mm. Dock är de ganska dyra, ofta över en tusenlapp och ritkigt bra antenner kan utan problem kosta över 2500kr
Det finns principiellt två typer av antenn, de fungerar väldigt olika och används på olika sätt.
Rundstrålande: Denna antenntyp förstärker bara signalen något och lämpar sig främst om man har 2-3 "pluppar" mottagning. Kan typiskt höja 2 pluppar. Den fungerar naturligtvis om man har 1 eller 0 pluppar med, men då kan man inte få full hastighet, utan bara något högre än tidigare. Rundstrålande antenn har den stora fördelen att den kan ta emot från flera basstationer, så om en bastation går sönder, kan den ta emot från en annan. Detta finns de dock bara poäng med om du har två eller fler bastationer på ungefär samma avstånd.
Riktantenn: Man riktar antennen mot en specifik bastation. Detta kräver att just den bastationen fungerar. Däremot kan den höja signalstyrkan många steg, ofta 4-5 steg. Detta innebär i praktiken om man normala fall bara har 1 eller 2 pluppar så kan man få full mottagning, och även om man har absolut ingen mottagning alls, men man hittar någon basstation kan man ofta få bra mottagning, om än sällan full.
Kort sagt, om man bara vill ha lite extra fart, är rundstrålande antenn att föredra, om man har allvarliga problem att få kontakt eller farten är extremt dålig är riktantenn att föredra.
Kom ihåg att farten man får är en kombination av signalstyrka, belastning och hur bra modem man har. Ett nytt modem kan i vissa situationer få upp till 4 gånger högre hastighet än ett 3 år gammalt. En antenn kan öka hastigheten väldigt mycket, men de förutsätter att de är på grund av dålig mottagning som hastigheten är dålig. Detta kan man enkelt se genom att stoppa in sitt sim-kort i en mobiltelefon och se hur många pluppar man får.
Antenner går att köpa på många olika ställen, Conrad, kjell o Co, classohlsson, Telia, Elfa mm. Dock är de ganska dyra, ofta över en tusenlapp och ritkigt bra antenner kan utan problem kosta över 2500kr
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Har man långt till staionen som är hårt belastad borde man rimligen få något bättre internet med en riktantenn för det är ju dom närmst stationen som får bäst internet.
Så här funkar en riktantenn http://sv.wikipedia.org/wiki/Yagiantenn
Så här funkar en riktantenn http://sv.wikipedia.org/wiki/Yagiantenn
Belastningsgraden beror på hur många kanaler och tidsluckor som är upptagna, detta påverkas rimligen inte av avståndet.Göran.W skrev:
Däremot så är det ju givetvis så att med en bättre antenn får man rent generellt bättre prestanda.