6 770 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Köpte hus i tron att bredband fanns
Sida 1 av 4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag och min man letade hus på landet länge men eftersom båda arbetar hemifrån och behöver tillgång till bra bredband var det få hus på landet som gick att köpa efterosm de saknade bredband.
Vi hittar till slut ett hus vi båda gillar, mäklaren uppger att bredband 8 mb finns. Vi dubbelkolalr även med telia och de svarar att på adressen kan vi få 8 mb bredband. Väl inflyttade ska vi beställa bredband och får till svar av telia att det går inte för att telestationen är inte utbyggd. Det finns heller inga planer på att bygga ut den.
Så nu sitter vi här...mobilt bredband fungerar endast om bredbandet hängs ut genom fönstret och fungerar då endast upp till ca 1 mb. Det blir kallt inomhus med fönstret öppet, man är begränsad att sitta vid fönstret, bredband blir blött vid regn, vid blåst o hårt väder fungerar inte nätet ochhur som helst går det inte särskilt fort när det väl funkar.
Anledningen till att vi flyttade från förra huset var för att få bredband. Vi känner oss så lurade och uppgivna...Huset kräver dessutom en hel del renovering innan det går att sälja vidare.
Vad ska vi göra...
Vi hittar till slut ett hus vi båda gillar, mäklaren uppger att bredband 8 mb finns. Vi dubbelkolalr även med telia och de svarar att på adressen kan vi få 8 mb bredband. Väl inflyttade ska vi beställa bredband och får till svar av telia att det går inte för att telestationen är inte utbyggd. Det finns heller inga planer på att bygga ut den.
Så nu sitter vi här...mobilt bredband fungerar endast om bredbandet hängs ut genom fönstret och fungerar då endast upp till ca 1 mb. Det blir kallt inomhus med fönstret öppet, man är begränsad att sitta vid fönstret, bredband blir blött vid regn, vid blåst o hårt väder fungerar inte nätet ochhur som helst går det inte särskilt fort när det väl funkar.
Anledningen till att vi flyttade från förra huset var för att få bredband. Vi känner oss så lurade och uppgivna...Huset kräver dessutom en hel del renovering innan det går att sälja vidare.
Vad ska vi göra...
Bygg en kommunikationslösning med router och yttre antenn, ev monterad på en antennmast. Sedan kör ni en WiFi lösning lokalt mellan routern och era datorer.
Kolla också vilken mobiloperatör förutom Telia som har bäst täckning där ni bor. Glöm då inte bort att även kolla Net1.
Kolla också vilken mobiloperatör förutom Telia som har bäst täckning där ni bor. Glöm då inte bort att även kolla Net1.
Det var dessa svar jag var rädd för. Vi flyttade bort från mobilt bredband för att ha adsl. Det var därför det var så viktigt att i förväg, innan vi köpte huset, kolla att det verkligen fanns adsl.
Antenner och andra tekniska lösningar hade vi kunnat ordna med på gamla stället.
Antenner och andra tekniska lösningar hade vi kunnat ordna med på gamla stället.
Ja, mobilt bredband är skit, framför allt pga taskiga svarstider men även eftersom bandbredden är beroende av hur många som använder just den mast som man bor vid.
Kunde inte Telia leverera ADSL alls på din adress? Inte ens 2mbit?
Kunde inte Telia leverera ADSL alls på din adress? Inte ens 2mbit?
Tja alltså problemet är att säljaren knappast kan ta ansvar för huruvida det finns tekniska lösningar eller ej. Mäklaren tar inget ansvar för hans uppgifter utan förmedlar troligen bara just de lösa påståendena ni har fått från Telia innan köpet.
Telia har inte heller något riktigt ansvar såvida ni inte har ett avtal med dem
som stipulerar en skyldighet att leverera bredband med en minimigräns för hastigheten. Enda lösningen för er att vara säkra hade varit att villkora köpet efter de krav ni hade vilket är för sent nu.
Nu kvarstår att flytta eller lösa problemet tekniskt
som stipulerar en skyldighet att leverera bredband med en minimigräns för hastigheten. Enda lösningen för er att vara säkra hade varit att villkora köpet efter de krav ni hade vilket är för sent nu.
Jag har jobbat hemifrån flera år med Net1 som ISP. Det fungerar men ADSL eller fiber är bättre naturligtvis. Med en extern antenn så får du ett stabilt bredband som faktist är hyfsat snabbt. Jag upplevde heller inte märkvärt sämre prestanda under höglasttider som 3G annars lider mycket av.
Nej de kunde inte leverera adsl ö.h.t. Telestationen är inte utbyggd.injonil skrev:
Vi borde ha villkorat det...såhär i efterhand tänker man ju så. Men vad mer kan man göra än att själv dubbelkolla med telia att det verkligen finns adsl? Jag menar vi har ju fullgjort vad vi kan. Vi kan ju själva inte kontrollera om telestationen är utbyggd utan vi kan endast lita på att telia säger att det finns.kinglolle skrev:Tja alltså problemet är att säljaren knappast kan ta ansvar för huruvida det finns tekniska lösningar eller ej. Mäklaren tar inget ansvar för hans uppgifter utan förmedlar troligen bara just de lösa påståendena ni har fått från Telia innan köpet.
Detta får ju sådana massiva konsekvenser för oss, tex att behöva flytta igen och förlora pengar, tid, ork m.m. Bredband är ju ändå en så väsentlig del av folks liv att de flesta som bor permanent vill ha det.
Jag tycker inte att telias brist på ansvar rimmar med de följdverkningar detta får för vår familj.
Dessutom letade vi hus läänge och ska då på nytt ge oss ut på jakt efter ett hus. Det är ju inte bara att köpa vilket som helst. Och bredband är fortfarande viktigt. Kan vi lita på vid det nya köpet att det verkligen finns bredband om telia säger det eller måste vi själva undersöka telestationen? Vad ska man kunna lita på?
Det enklaste är kanske att först kolla med grannar om det finns ADSL i trakten. Men som läget är nu finns det ingen anledning att vara bitter över det som hänt, det går ändå inte att påverka. Ni har bara två alternativ: att flytta eller att ordna bredband på annat sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Har du kollat med andra ADSL operatöprer? Det är ganska vanligt att Telia säger att det inte går, men bredbandsbolaget eller Tele2 osv. kan fixa det.
Det är tyvärr som jag säger så att Telia ej har något juridiskt ansvar förrän ni har ett avtal med dem. Utan juridiskt ansvar har ni också svårt (läs omöjligt) att begära ersättning för den skada ni lidit.
Kolla som andra sagt med alla leverantörer men på vissa ställen i Sverige så saknas det adsl eller så håller quadracom på att lägga ner stationerna samtidigt som det mobila nätet fungerar undermåligt. Jag själv bor i jämtlands glesbygd och det finns få alternativ tyvärr. Vi håller på att kanalisera och bygga bredband via en egen fiberförening. Ni får undersöka om det kan vara ett alternativ om ni inte vill flytta. Tyvärr tar detta tid men har du inga alternativ så är detta en vettig investering i längden
Kolla som andra sagt med alla leverantörer men på vissa ställen i Sverige så saknas det adsl eller så håller quadracom på att lägga ner stationerna samtidigt som det mobila nätet fungerar undermåligt. Jag själv bor i jämtlands glesbygd och det finns få alternativ tyvärr. Vi håller på att kanalisera och bygga bredband via en egen fiberförening. Ni får undersöka om det kan vara ett alternativ om ni inte vill flytta. Tyvärr tar detta tid men har du inga alternativ så är detta en vettig investering i längden