Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sannolikt ett naivt och orealistiskt förslag men vad kostar det för Telia att bygga ut stationen. Kan det gå att få till någon deal med intresserade grannar och "rätt" person på Telia.

Hotet om snyftrubriker i kvällspressen kan ju ibland åstadkomma underverk. Ser framför mig i Aftonbladet: "Telias svek riskerar att försätta ung barnfamilj i personlig konkurs". Ja, säkert överdriver rubriken men antagligen inte mer än de flesta av Aftonbladets rubriker...

injonil skrev:
Ja, mobilt bredband är skit, framför allt pga taskiga svarstider men även eftersom bandbredden är beroende av hur många som använder just den mast som man bor vid.
Håller inte med om detta, utan anser att det till stor del beror på var man bor. Då i flyttade in i huset var det hutlöst dyrt att dra in telefon, så vi tänkte att vi testar mobilt bredband. Det har fungerat utmärkt under de 3 år vi bott i huset. Inte lika bra som den 100Mbit-lina vi hade då vi bodde i lägenhet, men fullt acceptabelt.

Vill inte hälla salt i såren, men är inte telestationen utbyggd så är det goda (dåliga) chanser att den aldrig blir det utan istället läggs ner helt och hållet.

Risken är alltså överhängande att ni även blir av med den fasta telefonen på sikt.

Pepparkaka skrev:
Håller inte med om detta, utan anser att det till stor del beror på var man bor. Då i flyttade in i huset var det hutlöst dyrt att dra in telefon, så vi tänkte att vi testar mobilt bredband. Det har fungerat utmärkt under de 3 år vi bott i huset. Inte lika bra som den 100Mbit-lina vi hade då vi bodde i lägenhet, men fullt acceptabelt.
Bandbredden kan vara ok, men aldrig svarstiderna.

Kolla med andra leverantörer av bredband, de kanske har plats i skåpet. Om jag inte har helt fel så har det löst sig för en annan familj med samma bekymmer på just sådant sätt.

Telia har inte ensamma att tillhandahålla ADSL. Även om inte Telia har "byggt ut" telestationen så kan det finnas andra operatörer (med egen utrustning) som levererar ADSL i Telias kopparnät.

injonil skrev:
Ja, mobilt bredband är skit, framför allt pga taskiga svarstider men även eftersom bandbredden är beroende av hur många som använder just den mast som man bor vid.

Kunde inte Telia leverera ADSL alls på din adress? Inte ens 2mbit?
Mobilt bredband är inte skit i mitt tycke som du målar upp. Vi har kört 3G via en trådlös router hemma i mer än 1 år och dessutom med IP-telefoni inkopplat. Tror jag startat om routern max 4ggr på 1 år och IP-telefonin har aldrig varit nere såvida inte routern hängt sig när den gått för länge. Samma sak gäller även adsl då modemen bör startas om emellanåt.
Vad gäller svarstider och bandbredd så har vi inte tyckt det gått sämre sedan vi slutande med adsl 8mbit.
Nu kör vi 4G och det finns absolut inget att klaga på än så länge!

Edit: Vi bor dessutom i tätbefolkat område strax utanför göteborg.

injonil skrev:
Bandbredden kan vara ok, men aldrig svarstiderna.
Beror det på vilka krav man har. Jag har inte upplevt svarstiderna som ett problem (spelar aldrig on-linespel). När jag precis gjorde ett test via bredbandskollen låg svarstiden på 28 ms.

Jag menar inte på något sätt att mobilt bredband är bättre än en fast anslutning, men på vissa ställen funkar det helt OK.

Pepparkaka skrev:
Håller inte med om detta, utan anser att det till stor del beror på var man bor.
Nu beror det kanske lite på vilka tjänster man använder. Remote desktop-lösningar blir ju helt obrukbara vid för dålig bandbredd.

Hemmanisse skrev:
Mobilt bredband är inte skit i mitt tycke som du målar upp. Vi har kört 3G via en trådlös router hemma i mer än 1 år och dessutom med IP-telefoni inkopplat. Tror jag startat om routern max 4ggr på 1 år och IP-telefonin har aldrig varit nere såvida inte routern hängt sig när den gått för länge. Samma sak gäller även adsl då modemen bör startas om emellanåt.
Vad gäller svarstider och bandbredd så har vi inte tyckt det gått sämre sedan vi slutande med adsl 8mbit.
Nu kör vi 4G och det finns absolut inget att klaga på än så länge!

Edit: Vi bor dessutom i tätbefolkat område strax utanför göteborg.
Fungerar IP-telefoni över 3-4G??? Trodde operatörerna blockerade detta genom att byta IP-adress hela tiden.

Pepparkaka skrev:
Beror det på vilka krav man har. Jag har inte upplevt svarstiderna som ett problem (spelar aldrig on-linespel). När jag precis gjorde ett test via bredbandskollen låg svarstiden på 28 ms.

Jag menar inte på något sätt att mobilt bredband är bättre än en fast anslutning, men på vissa ställen funkar det helt OK.
Ok, 28ms är inte uruslt, det får jag medge. Fick 13ms med ADSL när jag testade nyss på Bredbandskollen, men SÅ stor skillnad är det inte.

Snailman
Telia har inte ens byggt ut alla understationer i alla städer för adsl, så ni som ska ha hus i stan bör oxå se upp....

Nyfniken skrev:
Remote desktop-lösningar blir ju helt obrukbara vid för dålig bandbredd.
Njae :)
Tycker just remote desktop klarar sig rätt väl. Jag brukar köra det på paddan via VPN på ajfånen på bussen till jobbet (man e skadad..). Det går bra på landsbygd och det mer centrala.

Annars rekommenderar jag som andra att kolla med tex Blixtvik eller bredbandsbolaget vad de har. Annars Net1. Rätt stabila tjänster faktiskt.

Göran.W
Jag har bara hört positiva saker om net1
Man har 14 dags ångers rätt där om man tycker tjänsten fungerar dåligt.
En yttre antenn gör underverk bara den annars och då helst en riktantenn.
Jag bodde på ett ställe man skulle bara var glad om man kunde ringa och gick det så bröts det innom någon minut.
Med en yttre antenn som inte ens satt ute funkade det klock rent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.