Lämna tillbaka svarven.
Skriv ett tydligare avtal nästa gång med tidsbegränsning.
Klart!

• Gilla
  • Haha
korsriddaren och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar men som jag har fått för mig så måste det i avtalet/kvittot framgå exakt vad det rör sig om.

I avtalet måste det stå, I det hör fallet, svarvens serienummer eller något annat som gör att avtalet går att direkt koppla till svarven.

Om det inte framgår så blir det svårt att koppla ihop ett avtal med en produkt.

Vem vet vilken svarv han menar?

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Eftersom avtalet är vagt är det som spelar roll vad du hade i åtanke när du sa "en liten stund".

Jag tror att varje förnuftig domare kommer att säga att varje anspråk han kommer att väcka i en domstol är preskriberad av preskriptionstiden. Även utan att gå in på frågan om vad båda parter hade tänkt sig om tidsperioden.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Ingen kan väl på allvar mena att TS ska göra en stor sak av det här? Man kan vrida och vända fram och tillbaka såklart, men ingen kan väl på riktigt argumentera för att påbörja en rättsprocess kring detta?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
jag kan ha missat detaljer i tråden , då den är så lång, men är bekymret för dig att du i princip givit svarven till din vän, o det därigenom är ett bekymmer att be att få tillbaka den för att kunna lämna den till personen som efterfrågar den, om det förhåller sig så, kan du inte säga som det är ? det gick så många år så du tog förgivet att ingen skulle hämta svarven o nu har du skänkt bort den,,,

• Gilla
  • Haha
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
S Snickardricka skrev:
Ingen kan väl på allvar mena att TS ska göra en stor sak av det här? Man kan vrida och vända fram och tillbaka såklart, men ingen kan väl på riktigt argumentera för att påbörja en rättsprocess kring detta?
Jodå alla dessa ”wannabe” jurister verkar tro på fullaste allvar att någon skulle bry sig om en gammal svarv vars värde är Max ett par tusen. Ingen kommer anstränga sig för att ge ”ägaren” rätt, tror inte ”ägaren” är beredd att gå till domstol för ett par tusen, då är man korkad på riktigt. Nej TS skit i ”ägaren” han har haft all tid i världen att ta hem sin jävla svarv tills du tröttnade och körde bort skiten.

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om nu "sonen" läser detta så lär han väl även förstå att man inte kan låta något stå i 10 år och sedan kräva det tillbaka. Så vad spelar det för roll?
Kan man inte? Är du säker?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Var ärlig och lämna tillbaka svarven. Förstår inte idioterna som sitter här och uppmuntrar varandra till olika sätt att vara en skitstövel på.
Jag skulle säga att ”sonen” är en skitstövel om någon, som utnyttjar någons egendom i 11 (!!) år!! Helt orimligt beteende.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Det var väl TS och hans kompis som har utnyttjat sonens svarv i 11 år? :thinking:

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T tergo skrev:
något liknande När kan f.d. sambo slänga ens egendom? (lawline.se)
så efter 1-2 år kan man alltså anse att svarven/egendomen inte kommer att hämtas och övergår till sambon eller i detta fall fastighetsägaren. Glasklart men jag älskar de som skriver lagar. Allt så jävla flummigt för att ge tolkningsmöjlligheter dvs jobb åt lagvrängare. Själv skulle jag be sonen dra åt.. . Knappast troligt heller att tinget skulle tyda lagen så att man är skyldig att förvara saker i evighet. det står ju inte heller i avtalet. En rimlig tid bör ju tolkas som inom ett antal månader. Inte åratal.

• Gilla
magge_ och 6 till
  • Laddar…
P pethson skrev:
Jag köpte ett hus i oktober 2011.
I husets garage stod en svarv som tillhörde sonen.
Han undrade om svarven kunde stå kvar en tid för att han skulle ordna så den fick en plats.
Så vi skrev ett avtal som jag nu i efterhand inser att det var luddigt.
Det står att svarven skall få stå kvar en tid, vilket jag antog var ett antal månader och max något år.

Jag har inte hört något från sonen, och jag trodde att jag skrivit avtalet med den gamle mannen som avled några år senare. Men det skrevs på av mig och sonen.

Till saken hör att det inte finns något information om hur vi skall kontakta varandra. Och han har hemligt telefonnummer.
Jag tycker att det borde ligga i hans intresse att hålla koll på att det fortfarande är ok att den står kvar?
I avtalet står att jag har rätt att använda svarven.
I avtalet står inget om någon hyra eller att den skall få stå gratis.

För något år sedan flyttade jag svarven så den nu står hemma hos en vän, som har kunskapen om hur man använder den. Och han vill självklart inte att den försvinner...

För någon vecka sedan, ganska precis 11 år senare. Så hör han av sig och vill hämta sin svarv.

Kan jag anse att han förbrukat sin chans och att avtalet inte längre gäller då det gällde under en tid, eller är jag förbunden till avtalet tills någon av oss dör?

Det inte är någon jag alls känner mer än vi köpte hans föräldrars hus.

Jag retar mig på hans oförskämda sätt att inte alls höra av sig på 11 år och sedan tro att det bara är att komma och hämta.
Jag har nu lärt mig att vi borde skrivit att den fick stå till ett visst datum, eller att det låg på honom att förnya avtalet varje år.

Kan jag ta ut någon form av hyra trots att det inte står i avtalet.
Själv har jag motorcyklar där man ofta hyr en plats i ett garage för 3-500 kr/mån. Och det är typ samma storlek...

Vad kan jag göra?

///Peter!
Jag hade kastat den för länge sen, tror till o med det finns något "juridiskt" i hur lång tid en stund är. Svara honom o säg " försökt dom sista 5åren att på något sätt få kontakt med med dig, när det inte gick så skrota jag svaren". Tror han är rökt i en juridisk tvist

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Men TS har varken försökt få kontakt eller skrotat svarven. Så varför ljuga?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det var väl TS och hans kompis som har utnyttjat sonens svarv i 11 år? :thinking:
Jasså? Tycker personligen det är sjukt respektlöst att göra som ”sonen” gjort. Så beter man sig bara inte. Hade han som köpte huset bett om att ha en himla svarv som tog upp en massa plats (gratis) i sitt hus? Tror inte det.Och sen förutsätta att den finns kvar efter 11(!), inte 1, utan 11 år! Sanslöst ärligt talat .

• Gilla
  • Älska
Arne_Planka och 7 till
  • Laddar…
Lämna tillbaka.
Karma.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
"Vilken svarv? Den hämtade du ju för flera år sen."

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.