X xdigger skrev:
Du är för snäll! Då säger man, sen är nu, annars blir det tippen.
Tyvärr får man inte göra det. Man får anmoda att hämta grejerna, men fristen ska vara minst 6 månader.
Man får slänga grejerna 3 månader efter meddelande med mottagningsbevis, men det kan vara simplare att bara slänga ett brev på brevlådan och vänta 6 månader prick från det att man la brevet på lådan.

S sebastiannielsen skrev:
Tyvärr får man inte göra det. Man får anmoda att hämta grejerna, men fristen ska vara minst 6 månader.
Man får slänga grejerna 3 månader efter meddelande med mottagningsbevis, men det kan vara simplare att bara slänga ett brev på brevlådan och vänta 6 månader prick från det att man la brevet på lådan.
Tveksamt att det gäller saker som är dumpade av ett ex, och ännu mer tveksamt att detta ex ska kunna bevisa att grejerna stått där och få det genom rätten.

X xdigger skrev:
Tveksamt att det gäller saker som är dumpade av ett ex.
Visst, men vill man vara säker, smäll iväg ett brev på posten. Filma brevet, gärna med tillförlitlig uppgift om datum/tid (t.ex. filma en tågtavla och sedan gå med kameran i handen till brevlåda och lägga brevet på lådan).
Sedan vänta prick 6 månader, sedan är grejerna dina. Du behöver inte slänga dem, du kan behålla och sälja om du vill. Har brevet kommit bort i posthanteringen är det inte ditt problem.

Kör man rekommenderat så är det 3 mån som gäller, men kan vara problem om exet håller sig undan och skiter i att hämta ut dina brev.

Men hur gick det?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag kanske är för snäll, men jag har kartongvis med grejer som tillhör mitt ex, inklusive kläder. , inkl mjukisbyxor :D

Hon flyttade ju från huset till lägenhet och skulle hämta alla grejer "någon annan gång", vilket förstås inte hänt på tre+ år.

Det är säkert flera kubik med grejer som hon fortfarande ska hämta "sen" och som jag absolut inte får kasta eller sälja :/
Ställ ut dom på bron, säg att hon får hämta om hon vill ha kvar. Du ska bygga en biograf av förvaringsutrymmet där de står idag, så platsen finns inte längre.

J Josel skrev:
Ställ ut dom på bron, säg att hon får hämta om hon vill ha kvar. Du ska bygga en biograf av förvaringsutrymmet där de står idag, så platsen finns inte längre.
Hon bot 65mil bort, vilket krånglar tilld et lite.

Rådfrågade faktiskt en jurist som jag anlitade av andra skäl, och han sa att det inte var helt okomplicerat rättsligen , men att om jag ville bråka om det kanske skulle kunna få ersättning för förvaringen, jag orkar inte hålla på bara..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.