4 016 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Köpte bladmått på Biltema - behöver bättre kvalité!
Okej, jag mindes fel. Precisionen/noggrannheten är 0.02 mm. Här kan du välja en du tycker om:useless skrev:
https://shop.mitutoyo.co.uk/web/mit...liper/Absolute Digimatic Calipers/index.xhtml
Det är den precisionen deras produktion garanterar. Men i praktiken är den ofta lägre vilket jag har bekräftat med mitt skjutmått mot olika referensobjekt.
Finns det ens skjutmått med den noggrannheten? När jag vart liten fick jag lära mig att skjutmått dög till 0.1 mm och mikrometerskruv till 0.01 mm. Det var förvisso länge sen och enbart en tumregel, så jag utesluter inte att det numera finns skjutmått med helt annan precision än det fanns i min barndom.O oddan skrev:
Kan någon detta bättre än vad jag kan?
Edit: #23 dök upp medan jag skrev detta inlägg.
O oddan skrev:
Precision och noggrannhet är inte samma sak. Så jag behöver inte veta vad du har för skjutmått för att kunna säga att du inte kan mäta med en noggrannhet på 0,01mm. Knappast med den precisionen heller. Du kanske tror du uppnår den precisionen eller den noggrannheten men det gör du inte....O oddan skrev:Okej, jag mindes fel. Precisionen/noggrannheten är 0.02 mm. Här kan du välja en du tycker om:
[länk] Digimatic Caliper/Absolute Digimatic Calipers/index.xhtml
Det är den precisionen deras produktion garanterar. Men i praktiken är den ofta lägre vilket jag har bekräftat med mitt skjutmått mot olika referensobjekt.
Det är synd att de flesta av oss fungerar så. Om alla höll stenhårt på att reklamera när prylar inte duger till det de är tänkta för och inte håller rimlig tid så skulle det inte säljas så mycket "billigt skräp".M mojjen skrev:Att här be om råd vart man kan köpa en bättre produkt har väl inget att göra att man inte orkar besvära sig gör en produkt för 59:-. Kan absolut se mig själv i samma sits. Mao insett att ett billigt köp inte var vad jag förväntade mig. Och be om råd vart jag kan köpa något som mer svarar upp till mina förväntningar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Anmäl ditt eget första inlägg under de tre punkterna och skriv att du gärna vill byta trådrubriken, så ordnar det sig nog.O oddan skrev:
Edit: 22 timmar försent. Glömde att @Alfredo är medlem... 🤓
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden