MultiMan
O oddan skrev:
Smart teori, jag ska dubbelkolla senare!
Hur går det? 🎸👨‍🔧

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är inte så att bladen "klistrat" ihop och du mäter två blad?
Du hade rätt :)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Satflaesk och 9 till
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Sedan har du inte 0,01mm på ett skjutmått i verkligheten. Kanske 0,1mm
Du vet väl inte vad jag har för skjutmått?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Uppdatering:

Tog loss alla bladen individuellt och avfettade (får inte vara något fett på till mitt användningsområde). När jag sedan mätte alla blad individuellt så stämde det perfekt (+- 0.01 mm)

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Finns det skjutmått med noggrannhet på 0,01?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Nej. Berätta gärna vad du har för skjutmått som har en noggrannhet på 0,01 mm.
Blanda inte ihop noggrannhet med upplösning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Synd att jag inte kan uppdatera rubrik på den här tråden, vill inte sprida felaktig information i onödan

useless useless skrev:
Nej. Berätta gärna vad du har för skjutmått som har en noggrannhet på 0,01 mm.
Blanda inte ihop noggrannhet med upplösning.
Okej, jag mindes fel. Precisionen/noggrannheten är 0.02 mm. Här kan du välja en du tycker om:

https://shop.mitutoyo.co.uk/web/mit...liper/Absolute Digimatic Calipers/index.xhtml

Det är den precisionen deras produktion garanterar. Men i praktiken är den ofta lägre vilket jag har bekräftat med mitt skjutmått mot olika referensobjekt.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Finns det ens skjutmått med den noggrannheten? När jag vart liten fick jag lära mig att skjutmått dög till 0.1 mm och mikrometerskruv till 0.01 mm. Det var förvisso länge sen och enbart en tumregel, så jag utesluter inte att det numera finns skjutmått med helt annan precision än det fanns i min barndom.

Kan någon detta bättre än vad jag kan?

Edit: #23 dök upp medan jag skrev detta inlägg.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O oddan skrev:
Synd att jag inte kan uppdatera rubrik på den här tråden, vill inte sprida felaktig information i onödan
Du kan anmäla ditt inlägg och be en moderator ändra rubriken till något mer passande, kanske "Köpte bladmått på Biltema - kvalitén visade sig vara helt OK".

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
O oddan skrev:
Okej, jag mindes fel. Precisionen/noggrannheten är 0.02 mm. Här kan du välja en du tycker om:

[länk] Digimatic Caliper/Absolute Digimatic Calipers/index.xhtml

Det är den precisionen deras produktion garanterar. Men i praktiken är den ofta lägre vilket jag har bekräftat med mitt skjutmått mot olika referensobjekt.
Precision och noggrannhet är inte samma sak. Så jag behöver inte veta vad du har för skjutmått för att kunna säga att du inte kan mäta med en noggrannhet på 0,01mm. Knappast med den precisionen heller. Du kanske tror du uppnår den precisionen eller den noggrannheten men det gör du inte....

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Att här be om råd vart man kan köpa en bättre produkt har väl inget att göra att man inte orkar besvära sig gör en produkt för 59:-. Kan absolut se mig själv i samma sits. Mao insett att ett billigt köp inte var vad jag förväntade mig. Och be om råd vart jag kan köpa något som mer svarar upp till mina förväntningar.
Det är synd att de flesta av oss fungerar så. Om alla höll stenhårt på att reklamera när prylar inte duger till det de är tänkta för och inte håller rimlig tid så skulle det inte säljas så mycket "billigt skräp".

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
O oddan skrev:
Anmäl ditt eget första inlägg under de tre punkterna och skriv att du gärna vill byta trådrubriken, så ordnar det sig nog.

Edit: 22 timmar försent. Glömde att @Alfredo är medlem... 🤓

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
O oddan skrev:
Okej, jag mindes fel. Precisionen/noggrannheten är 0.02 mm.
Troligen vid 20°C.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.