Hep Hep skrev:
Kanske försöka slappna av lite, så blir allt så mycket enklare.

Vi är flera med både gedigen och bred erfarenhet/kunskap/utbildning i ämnet. Du beskriver från ditt eget perspektiv och även om det inte blir mer än anekdotisk bevisföring är det fullt tillåtet och relevant. Det är när andra vill få in ett bredare perspektiv som du far ut i osakliga anklagelser som förutom att strida mot forumreglerna, säger en hel del om dig själv.
Det säger väl ändå mer om er än om mig när ni går till rena personangrepp mot mig som person och om mig i min yrkesroll. Jag svarade TS utifrån mina egna erfarenheter där det varit stora problem i bostadsområdet där jag arbetar, med tanke på vårt LSS boende och de klienter som bor där. Vi har personer med stora psykiska svårigheter. Alla som bor på LSS boende är inte som Lars Lerin lärlingar, många har stora problem. Vi har själva diskuterat detta med vår chef att det vore en bättre om vi kan flytta boendet till en plats ute på landet för våra personer då de kan springa fritt utan att andra tar illa upp och de kan skrika hur högt som helst.

Men när jag skrivit dessa ord gång på gång och förklarat på ett trevligt sätt har jag blivit påhoppad och ni har skrivit att jag är typ dum i huvudet, att jag skall byta jobb. Tycker du det är konstigt att jag tillslut blir förbannad? Jag har jobbat i 20 år inom LSS och jag älskar mitt jobb men jag vet också att det inte bara är en dans på rosor. Det gör inte mig till en dålig människa för att jag inte lindar in saker i bomull och när TS ställde frågan så svarade jag utifrån min egen erfarenhet.

Det är härmed inte bara jag som borde läsa forumets regler utan alla som går till personangrepp.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Tyvärr äger man ju som många sagt inte sin utsikt, vilket innebär att det aldrig finns garantier att ett stycke tom mark inte bebyggs. I vår kommun har de vid ”förtätning” tom byggt på tidigare parkmark, på åkrar och grönområden. Självklart inte kul om man köpt hus/tomt just för att man vill ha utsikt, grönska eller ensamhet.

Sedan tror jag inte det spelar någon som helst roll VAD man bygger, det förstör ju utsikt/omgivning oavsett.

Min gissning är dock att det finns värre saker att få som granne än LSS-boende.. Typ dagis, skola, LVM-hem, SIS-hem, restaurant, nattklubb, affär mm
Vet att här i Halmstad gick man mot att en byggnad skulle göras om o inhysa dagtid personer med funktions variationer. Detta pga av att dom var rädda att det skulle dra ner deras värden på fastigheterna.

J Jonas Gerdle skrev:
Vet att här i Halmstad gick man mot att en byggnad skulle göras om o inhysa dagtid personer med funktions variationer. Detta pga av att dom var rädda att det skulle dra ner deras värden på fastigheterna.
du menar daglig verksamhet

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
J Jonas Gerdle skrev:
Tyvärr blir många människor rädda för saker som är annorlunda eller som de inte förstår.

För ett antal år sen skulle en förskola uppmärksamma docka-sockorna-dagen, men pappan till ett barn på förskolan blev vansinnig. "Sådant där sosse-skit ska vi inte ha på förskolan". Tyvärr backade förskolechefen så det blev inget rocka-sockorna för barnen.

Storyn fick jag från en annan pappa till ett barn på förskolan, ett barn med Downs Syndrom.

😢

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Länka gärna till artikel i svensk press som handlar om rymning från LSS-boende.
Jag hittar ingen.
Med huvudet fullt av fördomar, får jag märkliga syner framför mig.😀

Alltså, är de inlåsta från första början? Om de rymmer blir det ett boende utan boende vilket då borde undlätta försäljningen av TS hus.
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr blir många människor rädda för saker som är annorlunda eller som de inte förstår.

För ett antal år sen skulle en förskola uppmärksamma docka-sockorna-dagen, men pappan till ett barn på förskolan blev vansinnig. "Sådant där sosse-skit ska vi inte ha på förskolan". Tyvärr backade förskolechefen så det blev inget rocka-sockorna för barnen.

Storyn fick jag från en annan pappa till ett barn på förskolan, ett barn med Downs Syndrom.

😢
Vad skulle de göra? Vad är rockasockorna?

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Men man verkar inte få säga sanningen som den är utan att folk skall gå till personangrepp, folk tål inte hur verkligheten kan se ut.
Det vet du väl, sociala regler gäller inte för prussiluskor. De har en naturlig rätt att mobba moraliskt lägre stående som tar upp sånt där som den smutsiga verkligheten. Verkligheten och handlingar får inte stå i vägen för den goda personens tro - det är sen gammalt, rättfärdiggörelse sker genom tro. Tron är det enda som räknas.

Protestantismen heter denna gren av kristendomen och den har format vårt samhälle i grunden.

• Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Det säger väl ändå mer om er än om mig när ni går till rena personangrepp mot mig som person och om mig i min yrkesroll. Jag svarade TS utifrån mina egna erfarenheter där det varit stora problem i bostadsområdet där jag arbetar, med tanke på vårt LSS boende och de klienter som bor där. Vi har personer med stora psykiska svårigheter. Alla som bor på LSS boende är inte som Lars Lerin lärlingar, många har stora problem. Vi har själva diskuterat detta med vår chef att det vore en bättre om vi kan flytta boendet till en plats ute på landet för våra personer då de kan springa fritt utan att andra tar illa upp och de kan skrika hur högt som helst.

Men när jag skrivit dessa ord gång på gång och förklarat på ett trevligt sätt har jag blivit påhoppad och ni har skrivit att jag är typ dum i huvudet, att jag skall byta jobb. Tycker du det är konstigt att jag tillslut blir förbannad? Jag har jobbat i 20 år inom LSS och jag älskar mitt jobb men jag vet också att det inte bara är en dans på rosor. Det gör inte mig till en dålig människa för att jag inte lindar in saker i bomull och när TS ställde frågan så svarade jag utifrån min egen erfarenhet.

Det är härmed inte bara jag som borde läsa forumets regler utan alla som går till personangrepp.
Tråkigt att du uppfattar det som personangrepp och det ber jag om ursäkt för i så fall. Din beskrivning att hur det är på ditt jobb tolkade jag som väldigt negativ och tänkte det vore bättre om du bytte. Jag tolkade dig tydligen fel - ber om ursäkt för det med.

Du skriver om dina erfarenheter och vi andra skriver om våra. Åtminstone jag ser problemet med dina påståenden att de beskriver just din upplevda verklighet. Den är inte mindre sann för det, men är inte representativ för mer än just din verklighet. När jag och andra försöker få in ett bredare perspektiv som vi har erfarenhet av, får vi höra att vi ”ljuger”, ”rökt på” eller har en felaktig bild för man är chef. Svåra argument att bemöta sakligt, så jag gissar att du vinner.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

😢
Sådana människor borde ha på käften

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
fantastiskt hur tråden lever vidare trots att TS har fått sitt "bästa svar"

• Gilla
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
fantastiskt hur tråden lever vidare trots att TS har fått sitt "bästa svar"
Fast hon har bytt bästa svar minst en gång, så tävlingen är fortfarande öppen. Jag nog rätt körd, men försök en gång till du.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

😢
Ja vad säger man! 🙃

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Länka gärna till artikel i svensk press som handlar om rymning från LSS-boende.
Jag hittar ingen.
Man kan per definition inte rymma från ett lss- boende då det är helt frivilligt att bo där.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Vad skulle de göra? Vad är rockasockorna?
De flesta vet nog vad det är men kanske inte varför etc.

Det hela började med Down Syndrom, som också kallas trisomi-21 för att man har 3 kromosomer på det 21:a paret. Därför valdes 21/3 ut som en dag att hylla Downs Syndrom och det gjordes genom att man väljer att ha icke-matchande strumpor, exempelvis en grönrandig strumpa på ena foten och en rödprickiga på andra foten.

Detta har senare växt till att acceptera att alla inte är lika, dvs en person som är kortväxt eller en som sitter i rullstol har samma värde som en genomsnittslång som kan gå. På förskolan skulle alltså barnen ha olika strumpor på fötterna (om någon glömde eller inte ville så var det såklart helt ok) och sen skulle man prata om att människor är olika och det är ok. Det är inget som kommer från S, men denne pappa visste väl inte och valde att svinga vilt mot det okända.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Otroligt omogen kommentar att dra in Trump i det här. Lever du med konstanta skygglappar eller? Ett LSS boende kan innebära störningar men behöver inte göra det. Men att måla allt rosenrött och försköna saker är att ljuga. Om du har så mycket erfarenhet som du påstår borde du veta att det finns individer med oönskade beteenden som bor på LSS boenden vilket kan innebära störningar för grannarna. Men det klart ni chefer är ju inte på plats och upplever det som vi stödassistenter upplever dagligen. Det blir en liten blixtvisit här och där, det är en enorm skillnad på att vara i den miljön 40 timmar i veckan och på att komma och gästspela lite då och då.
Hmm. 1990-1999 hade jag bara 2 till 3 gruppbostäder och var närvarande precis hela tiden. Man satt på plats. Mina första två enheter hade inriktning autism och den andra psykiatri, förutom att de boende hade ett LSS beslut så, jo jag var mycket delaktig i det vardagliga arbetet och gick Teacch utbildningen 1994 med Holländarna som var pionjärerna i Sverige.

Trots att jag idag driftar ungefär 340 individuella LSS- beslut så blir man ju delaktig i de där procenten då utmaningen blir för stor för en enskild verksamhet men då är det skönt att veta att det finns 13 chefer till och drygt 10 stödpedagoger och massor av personal som kan vara med och bolla och komma med förslag.

Tänker man på vad vi kunde på den tiden jämfört med idag så är det dock stor skillnad i vårt bemötande, hur delaktiga de boende är, hur vi arbetar lågaffektivt och använder andra evidensbaserade metoder.

Jag utgår initialt alltid från att OM det uppstår en situation så beror det på oss själva eller andra omständligheter men ibland är det svårt att förstå vad som orsakade vad.
Men givetvis har jag sett verksamheter, oftast privata, som misslyckats totalt men det är ju inte den boende som egentligen är orsaken.
I egen regi har det vid några tf inträffat att personer fått en psykos med kraftigt förändrat beteende som stört grannar men samtidigt har jag under samma tidsperiod råkat ut för granne med psykos som tände på sin villa två ggr en natt, granne med missbruk som körde runt full med barn i bilen (vi snodde fördelaren en mörk natt) och närboende som fick örat nästan avhugget av yxa då denne ingrep när exet till grannen dök upp.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Håll hårt i krattan och glömt inte låsa dörren. Fråga folk nere i skåne hur det är att ha okända människor som gräver runt i ens förråd på nätterna i hopp om att stjäla något av värde för att kunna köpa droger... Skulle aldrig någonsin välja att bo mittemot ett LSS-boende. Och så typiskt av kommunen att sätta sånt mitt bland vanligt folk för att "blanda upp". Kör ut dom i skogen istället

• Haha
  • Arg
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.