Fairlane
J Jven skrev:
Men vilken diskussion.

Ställ er frågan om ni köper en tomt och bygger ett hus. Tror ni att värdet ökar eller minskar om kommunen ställer upp ett LSS boende intill? Även om 99% är skötsamma?
Precis som med flyktingboenden eller andra typer av kommunalt / statligt anordnat boende för folk som har sämre förutsättningar. Det finns inga belägg för att det skulle vara värdeskapande hur jvla länge ni än jobbat på ett LSS hem. Däremot finns det belägg för att det medför värdesänkning. Sen kan ni tycka det är rätt eller fel hur mycket ni vill.

För väldigt många är hus en andel av ens personliga kapital som är i överväldigande majoritet, och därför är det väldigt viktigt att skydda detta värde då det även fungerar som ens försäkring om det blir framtida problem och man behöver kapital.
Som sagt, ingen har väl skrivit att det är värdehöjande?

Har man problem med andra boende så bör man bosätta sig väldigt ödsligt. Då ligger värdet nog rätt statiskt, lågt oftast.

TS första fråga var "Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?". Har du någon hjälp till TS, vad kan de göra?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det är troligt, och det oavsett vem som bor i huset på den tidigare grönytan. Problemet här verkar ju vara att det är just ett LSS-boende som planeras.

Ett LSS-boende är ingen "verksamhet", det är ett boende för personer med behov av särskilt stöd.

Det är oftast max 5 personer som bor i varje boende. Alltså inte fler än i en normal bostad. Därtill kommer personal dygnet runt, så totalt ca 7 personer.

Dagtid är många som bor på ett LSS-boende iväg på jobb/daglig verksamhet. De hämtas på morgonen av färdtjänst eller körs av personal och lämnas vid arbetsdagens slut.

Som vilken villa familj som helst, med andra ord.
Alltså en verksamhet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Otroligt omogen kommentar att dra in Trump i det här. Lever du med konstanta skygglappar eller? Ett LSS boende kan innebära störningar men behöver inte göra det. Men att måla allt rosenrött och försköna saker är att ljuga. Om du har så mycket erfarenhet som du påstår borde du veta att det finns individer med oönskade beteenden som bor på LSS boenden vilket kan innebära störningar för grannarna. Men det klart ni chefer är ju inte på plats och upplever det som vi stödassistenter upplever dagligen. Det blir en liten blixtvisit här och där, det är en enorm skillnad på att vara i den miljön 40 timmar i veckan och på att komma och gästspela lite då och då.
Jag hoppas verkligen för din skull att du kan hitta ett jobb där du trivs och är bättre lämpad, men det ser inte jätteljust ut. När du får veta att det faktiskt finns folk i tråden med betydligt större erfarenhet än du i ämnet så misstror du dem och fortsätter visa din okunskap i ett större perspektiv. Ingen påstår att LSS-boenden är garanterat problemfria, men om du förstått vad normalfördelning är så hade du fattat vad andra skriver.

• Gilla
  • Haha
janusz_w och 10 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Varför skulle just ett LSS boende orsaka besvär för er? Är det just för att det ör ett LSS boende?

• Gilla
Nissepurjo
  • Laddar…
Satsuki
Tyvärr äger man ju som många sagt inte sin utsikt, vilket innebär att det aldrig finns garantier att ett stycke tom mark inte bebyggs. I vår kommun har de vid ”förtätning” tom byggt på tidigare parkmark, på åkrar och grönområden. Självklart inte kul om man köpt hus/tomt just för att man vill ha utsikt, grönska eller ensamhet.

Sedan tror jag inte det spelar någon som helst roll VAD man bygger, det förstör ju utsikt/omgivning oavsett.

Min gissning är dock att det finns värre saker att få som granne än LSS-boende.. Typ dagis, skola, LVM-hem, SIS-hem, restaurant, nattklubb, affär mm

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Man kan nog utgå ifrån att kommunen följer gängse regler
Det ska man nog inte ta för givet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Sälj och flytta.

//

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
Om det finns två likvärdiga hus låt oss säga hus A och hus B

1. Samma hustyp och standard
2. Samma storlek på tomt
3. Samma väderstreck
4. Samma pris
5. Samma område.

Enda skillnaden är att hus A har en vanlig villa som granne medans hus B LLS-boende.

Du kan byta ut LLS boende till litet hyreshus alternativt BRF av typen parhus och Attefalls om du känner för det..

Vilket väljer du? Kom ihåg att punkt 1-5 gäller även om dom är orealistiska.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och till detta: Strunta i vad just du väljer, du kanske har ovanliga preferenser. Vad väljer spekulanterna på småhusmarknaden i snitt?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Sälj tomten om Ni blir störda! Kommunen lär inte ändra på detaljplanen för Er skull!

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
LSS är en boendeform och inte nödvändigtvis en vårdform. Kan bli svårt att använda sig av detaljplan. Inte ovanligt att man i dessa fall kan hänvisa till ökad trafik och annan störning, men LSS är ganska stillsamma verksamheter. Tur att det inte blev HVB-hem (som iofs också kan vara ganska lugna - eller inte).
Är medveten om det. Kontroll av detaljplan var föreslaget för att ta reda på vad som får byggas på aktuell plats, inte vilken verksamhet som kan bedrivas.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och till detta: Strunta i vad just du väljer, du kanske har ovanliga preferenser. Vad väljer spekulanterna på småhusmarknaden i snitt?
Fast det är inte snittspekulanten som köper ett hus, även om det är så en mäklare ser det vid värdering.

Har din fastighet något speciellt attribut räcker det att det finns två spekulanter som ser det som väldigt attraktivt för att priset ska höjas, även om hundra andra tycker det var dåligt.

I det här fallet kan man tänka sig två familjer som båda har barn som kommer behöva framtida stöd, om de då i vuxen ålder kan få flytta hemifrån till ett stödboende i närheten av där de växte upp kan det vara i princip ovärderligt.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag växte upp i villa som granne med ett LSS-boende i villa. Minns att köparna till vårt hus försökte få det nedtaxerat hos SKV när vi flyttade, men jag har inget minne av att det någonsin var några problem med dem som grannar. En betydligt säkrare granne än Ove som övervakar dina soptunnor och gräsklippning, skvallerkäringen Gittan som övervakar alla dina besökare och gäster, eller advokaten Karl Bertil som noggrant håller uppsikt över antalet kvadratmetrar hos ditt grådaskiga altanbygge och anmäler till bygglovsenheten om det skulle bli 2 A4-ark för mycket i storlek.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Det finns en stor mängd trådar om problem med grannar här i forumet.
Jag tror ingen av dem berör LSS-boenden.
Japp, folk i allmänhet är dåligt utrustade då det gäller att korrekt utvärdera riskers förhållande till varandra. Vill man ha säker utsikt ska man inte bo i en förort utan flytta ut på landet och köpa en stor bit land så man äger utsikten. Det är alltid en kompromiss att bo i ett samhälle och alla har rätt att delta i det även om det kan diskuteras om detaljerna.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Det är säkert sant i vissa fall.

Din övertygelse är, vill jag påstå, baserad på okunskap och fördomar.
Jag skulle inte heller villa h ett LSS boende som granne så illa deras sköts på många håll
Kriminella ägare och rymningar på flera platser, så visst påverkas priserna i grannskapet. Jag skulle inte köpa

• Haha
  • Wow
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.