54 803 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
Nej det stämmer, de boenden jag jobbat på har varit väldigt uppskattade av grannarna 😉Tessebubblan80 skrev:
Skämt åsido, grannsämjan har alltid fungerat väldigt bra. Boende har varit med på gårdsstädningar och andra aktiviteter i brf-föreningarna och de är ett helt naturligt inslag i den dagliga miljön. Dessutom är det uppskattat av grannarna att det alltid finns vaken personal i huset. Men håller ju lite koll på mer än bara de egna lokalerna.
Du har redan fått massor med mer eller mindre bra svar, men jag kan ju bidra med mina fem öre.H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Vi bodde ovanpå ett boende, och man hörde dem genom golvet. Det var lite störigt, men faktiskt inget som var jätteallvarligt. Nån av dem gillade att hoppa jämfota, en annan gjorde konstiga läten på kvällen. För det mesta var det lugnt.
Du kommer inte bo vägg i vägg med boendet, så de kommer säkert inte störa dig. Som andra har skrivit kan kommunal verksamhet på gatan höja tryggheten.
Lugn och fin. 😀👍
Om man vill vara säker på att få bo med grönska runt om bör man bosätta sig i ett hus där man äger marken runt om. Du äger inte annans mark. Vem vet: du kanske själv hamnar på ett LSS. Man ska aldrig döma. Öppna ditt hjärta!H Huda Alhilou skrev:Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Man kan nog utgå ifrån att kommunen följer gängse reglerH hempularen skrev:Det är väl iofs. intressant vad som står i detaljplanen. Var det ett grönområde som inte skall bebyggas när ni köpte tomten. Så är det inte säkert att kommunen bara kan ändra det hur som helst.
Men om det redan var detaljplanerat för ex. bostadsbyggnad så är det inte mycket att göra, och ni skulle ju fått någon form av bostadsbyggnad där iallafall. Kan ju också vara bra att kontrollera om boendet följer detaljplanen.
Kanske men jag skulle aldrig köpa ett hus som låg granne med ett sånt boende!TheImprovisor skrev:
I ett villaområde i staden närmast mig planerades fem LSS-boenden in. Det var på 70-talet.
Dessa fem boenden fungerar fortfarande bra i området och villorna där är hutlöst dyra.
De som bor i LSS-boenden är i allmänhet inte bråkstakar eller våldsverkare i större grad än någon annan grupp människor.
Varför skulle det bli mycket trafik?
De som jobbar där kommer och går morgon och kväll precis som de flesta gör. De boende kör med största sannolikhet inte bil. Möjligen kan det handla om en eller annan färdtjänstbil per dag utöver personalens fordon.
Din utsikt äger du inte och råder inte över såvida du inte äger marken du vill ha utsikt över.
Din oro är obefogad.
Varför skulle detta innebära problem? Vi hade en liknande situation, när vi köpte tomten var det åker, kossor gick i hagar, väldigt gemytligt, efter några år ville kommunen bygga ett boende, och så blev det, det var aldrig några problem med dem, var vänliga, pratade när man mötte dem, de är som vilka människor som helst.
Det som däremot blev helt fel var när kommunen sålde av tomter och det började byggas, huvuddelen var nysvenskar ska man kanske säga, de visade ingen respekt, gapade och skrek, kastade sopor, gick över tomten för det var närmare från busshållplatsen mm. Det blev problemet, inte boende, så du skall nog tänka om lite rent generellt vad et problem kan bestå av.
Kan tillägga att vi hade byggt huset, precis som vi ville har resten av vårt liv, men insåg till slut att det inte gick bo kvar pga detta.
Det som däremot blev helt fel var när kommunen sålde av tomter och det började byggas, huvuddelen var nysvenskar ska man kanske säga, de visade ingen respekt, gapade och skrek, kastade sopor, gick över tomten för det var närmare från busshållplatsen mm. Det blev problemet, inte boende, så du skall nog tänka om lite rent generellt vad et problem kan bestå av.
Kan tillägga att vi hade byggt huset, precis som vi ville har resten av vårt liv, men insåg till slut att det inte gick bo kvar pga detta.
Men vilken diskussion.
Ställ er frågan om ni köper en tomt och bygger ett hus. Tror ni att värdet ökar eller minskar om kommunen ställer upp ett LSS boende intill? Även om 99% är skötsamma?
Precis som med flyktingboenden eller andra typer av kommunalt / statligt anordnat boende för folk som har sämre förutsättningar. Det finns inga belägg för att det skulle vara värdeskapande hur jvla länge ni än jobbat på ett LSS hem. Däremot finns det belägg för att det medför värdesänkning. Sen kan ni tycka det är rätt eller fel hur mycket ni vill.
För väldigt många är hus en andel av ens personliga kapital som är i överväldigande majoritet, och därför är det väldigt viktigt att skydda detta värde då det även fungerar som ens försäkring om det blir framtida problem och man behöver kapital.
Ställ er frågan om ni köper en tomt och bygger ett hus. Tror ni att värdet ökar eller minskar om kommunen ställer upp ett LSS boende intill? Även om 99% är skötsamma?
Precis som med flyktingboenden eller andra typer av kommunalt / statligt anordnat boende för folk som har sämre förutsättningar. Det finns inga belägg för att det skulle vara värdeskapande hur jvla länge ni än jobbat på ett LSS hem. Däremot finns det belägg för att det medför värdesänkning. Sen kan ni tycka det är rätt eller fel hur mycket ni vill.
För väldigt många är hus en andel av ens personliga kapital som är i överväldigande majoritet, och därför är det väldigt viktigt att skydda detta värde då det även fungerar som ens försäkring om det blir framtida problem och man behöver kapital.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
En eventuell värdeminskning beror i så fall sannolikt på byggnationen i sig och inte på vem som bor där.J Jven skrev:
Är det någon i tråden som påstått det?J Jven skrev: